طرز تهیه شامی کباب

طرز تهیه شامی کباب تهرانی ساده آشپزخانه کوچک من xvc jidi ahld  fhf

شامی کباب یکی از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی است که مانند کباب تابه ای از کباب های خانگی محسوب می شود. شامی کباب از کباب های بسیار محبوب در میان ایرانیان است و با نام کتلت گوشت هم شناخته می شود. این غذای خوشمزه به دلیل محبوبیت بالایی که دارد، از آشپزخانه های خانگی وارد منوی رستوران های بزرگ شده است. شامی کباب را می توانیم به سلیقه خود به همراه برنج یا نان سرو کنیم. شامی کباب به دلیل اینکه از کباب های خشک محسوب می شود، معمولا به همراه سس سرو می شود، توصیه می کنیم در کنار این غذا یا از گوجه فرنگی سرخ شده استفاده کنید یا از سس گوجه فرنگی، برای مشاهده آموزش آشپزی کام و مرحله به مرحله طرز تهیه شامی کباب در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
سیب زمینی۲ عدد متوسط
تخم مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد بزرگ
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

طرز تهیه شامی کباب

مرحله اول

برای تهیه شامی کباب مجلسی ابتدا پوست سیب زمینی ها را می گیریم سپس با یک رنده ریز رنده می کنیم و با فشار دست آب اضافی سیب زمینی ها را می گیریم. سیب زمینی رنده شده را داخل یک کاسه جادار می ریزیم.

مرحله دوم

در ادامه پیاز را با همین روش رنده کرده و پس از گرفتن آب اضافی اش به سیب زمینی اضافه می کنیم. در این مرحله گوشت چرخ کرده را یه همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط سیب زمینی و پیاز رنده شده اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا مواد را خوب مخلوط می کنیم و چند دقیقه با دست مانند مایه کباب کوبیده ورز می دهیم تا یکدست شوند. در ادامه کمی آرد نخودچی اضافه می کنیم تا مایه شامی منسجم تر شود و حالت شل و آبکی نداشته باشد.

مرحله چهارم

پس از مخلوط کردن مواد مایه شامی اگر مایه شامی انسجام کافی را نداشت یک عدد تخم مرغ به آن اضافه می کنیم و مجددا آنرا به مدت چند دقیقه ورز می دهیم. حالا روی کاسه یک سلفون می کشیم و آنرا به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم.

مرحله پنجم

اگر وقت کافی ندارید می توانید بعد از آماده شدن مایه شامی آنرا سرخ کنید ولی در صورتی که امکانش هست حتما مایه شامی را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا در پایان پخت شامی کباب خوشمزه تر و مجلسی تری داشته باشید.

مرحله ششم

پس از اینکه مایه شامی کباب به خوبی استراحت کرد آنرا از یخچال خارج می کنیم ، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخل تابه می ریزیم و اجازه می دهیم روغن به خوبی داغ شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد کتلت ها را دانه به دانه با دست شکل می دهیم در روغن می اندازیم تا سرخ شوند. پس از اینکه اطراف کتلت ها سرخ شدند و رنگ گرفتند آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

مرحله هشتم

برای تهیه سس مخصوص شامی کباب ، گوجه فرنگی ها را به صورت ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا آبشان کشیده شود و روغن بیندازند، سپس مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در تهیه این سس می توانیم از قارچ و فلفل دلمه ای هم استفاده کنیم. پس از اینکه سرخ کردن شامی ها به پایان رسید آنها به همراه سس گوجه فرنگی را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

نکات طرز تهیه شامی کباب

روغن مخصوص سرخ کردن

برای سرخ کردن کتلت ها بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید ، زیرا روغن مخصوص سرخ کردن خیلی کم تر جذب کتلت ها می شود و باعث می شود کتلت ها ترد تر شوند. ضمن اینکه روغن مخصوص سرخ کردنی در حرارت بالا به راحتی نمی سوزد و باعث سیاه شدن کتلت ها نمی شود.

طرز تهیه شامی کباب با لپه

در صورتی که دوست دارید به مایه شامی کباب خود لپه اضافه کنید ابتدا لپه ها را از شب قبل بخیسانید سپس لپه ها را آبکشی کنید و بپزید. در آخر لپه ها را آبکشی کنید و با گوشتکوب بکوبید تا له شوند سپس می توانید لپه را به مایه شامی کباب اضافه کنید. برای مقدار مواد بالا می توانید ۱۰۰ گرم لپه اضافه کنید.

سبزی شامی کباب

در بعضی از شهرها به مایه شامی کباب بعضی سبزیجات معطر هم اضافه می شود که طعم خیلی خوبی به کتلت ها می دهد. برای این منظور می توانید برای مقدار مواد بالا ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سبزی معطر (جعفری، مرزه، تره و …) خرد شده اضافه کنید.

طرز تهیه شامی کباب با سنگدان مرغ

یکی از روش های پخت شامی کباب استفاده از سنگدان مرغ به جای گوشت گوسفند یا گوساله می باشد. با این روش طعم شامی کباب تغییر چندانی نمی کند، برای درست کردن شامی کباب با سنگدان مرغ در ادامه با مطلب زیر همراه باشید.

شامی کباب گیاهی

در صورتی که به هر دلیلی نمی توانید از گوشت قرمز استفاده کنید، می توانید شامی یا همان کتلت را به صورت کاملا گیاهی تهیه کنید. برای تهیه شامی کباب گیاهی بدون گوشت توصیه می کنیم مطلب زیر را مشاهده نمایید.