هشدار: با این عادات خواب دچار پیری زودرس می شوید!

56

1400/3/26

22:06


آیا می دانستید عادات مختلف خواب شما در بروز پیری زودرس تاثیر زیادی دارد بهتر است در این عادات خود تغییراتی ایجاد کنید و مانع پیرشدن زودتر از موعد خود شوید

هشدار: با این عادات خواب دچار پیری زودرس می شوید!

به گزارش بهداشت نیوز، شاید به این نکته توجه نکرده باشید اما باید بگوییم که خوابیدن و برخی عادات موقع خواب می‌توانند بر پیری زودرس تاثیر داشته باشند، بنابراین فقط به مراقبت‌های روز نیاز ندارید و باید حواس‌تان به مراقبت‌های شبانه از پوست و موهای‌تان هم باشد. اگرچه خوابیدن برای کسب آرامش و جوان ماندن لازم است اما وقتی می‌خوابیم، ناخواسته آسیب‌هایی به پوست و موی خود وارد می‌کنیم.

 

 اگر بیشتر وقت خود را به خوابیدن نادرست و عدم رعایت برنامه‌های مربوط به زیبایی بگذرانید، کرم‌های ضدآفتاب، جلسات میکرودرم ابریژن و درمان‌های لازم برای جوانسازی پوست هیچ تاثیری نخواهد داشت، بنابراین پیش از آنکه بخواهید بخوابید، بهتر است این اشتباهات رایج مربوط به خواب را که واقعا برای پوست و موی‌تان مضر است، بشناسید. این شناخت به شما کمک می‌کند تا عادات اشتباه خود را اصلاح کرده و از این طریق پیری را به تعویق بیندازید. در این مطلب شما را از اشتباهات هنگام خوابیدن که می‌تواند پوست و موی شما را پیر کند، آگاه می‌کنیم.

1. اگر پیش از خواب صورت‌تان را نشویید

 

حالا که سن و سال‌تان بالاتر رفته شست‌وشوی هرازگاهی صورت با صابون پیش از خواب اصلا کافی نیست. سعی کنید هر شب به مدت چند دقیقه به کمک انگشتان‌تان، مواد تمیزکننده مخصوص صورت را با حرکات دورانی به آن بمالید. برای آنکه مطمئن شوید اثر کرم یا هر چیز دیگری روی صورت‌تان از بین رفته می‌توانید از تونرهای مخصوص استفاده کنید. البته اگر هر شب این کار را نکردید مشکل بزرگی پیش نخواهد آمد. فقط باکتری و کثیفی را تصور کنید که روی بالش‌تان می‌جنبد.

 

2. اگر هرازگاهی روبالشی‌تان را عوض نکنید…

 

ملحفه‌ها و روبالشی‌ها اغلب در معرض تجمع روغن، کثیفی و باکتری هستند که نخستین عامل مضر برای بسته شدن منافذ پوست محسوب می‌شوند. پیشنهاد می‌شود یک یا دوبار در هفته روبالشی‌تان را شسته یا تعویض کنید خصوصا اگر نسبت به جوش و کهیر حساس هستید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید هر روز صبح اسپری تمیزکننده به روبالشی‌تان بزنید تا باکتری‌ها کشته شوند.

 

3 .اگر از روبالشی‌های زبر استفاده کنید…

 

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده طولانی‌مدت از روبالشی‌های زبر می‌تواند منجر به بروز چین و چروک، آسیب به کلاژن‌ها و تولید جوش شود. توصیه می‌شود از روبالشی‌های ابریشمی یا ساتن استفاده کنید چراکه باعث می‌شود جای خط اتو یا چروک روبالشی کمتر روی صورت‌تان بماند. اگر از محصولات مراقبت از پوست مخصوص شب استفاده می‌کنید، استفاده از روبالشی‌های ابریشمی باعث می‌شود این محصولات بیشتر روی صورت و پوست‌تان بماند.

 

درواقع به جذب و حفظ رطوبت کمک کرده و مکمل اثرات مرطوب‌کننده‌های پوستی هستند. از طرفی زبر بودن روبالشی می‌تواند تبعاتی برای موهای‌تان هم داشته باشد. بسیاری از مردم نمی‌دانند که روبالشی عادی پنبه‌ای برای کوتیکول مو بسیار زبر بوده و می‌تواند منجر به شکنندگی آن شود. بهترین کار این است که یک روبالشی ساتن تهیه کنید.

 

4. اگر از محصولات مراقبت پوست شب استفاده نکنید…

 

شب، بهترین زمان برای امتحان کردن کرم‌های هیدراته است. درواقع خوابیدن زمانی است که بدن طی آن خودش را بازیابی و مرمت می‌کند، بنابراین بهترین زمان برای استفاده از ماسک‌های شبانه خواهد بود. یکی از ماسک‌هایی را که مناسب پوست‌تان است پیدا کرده و پیش از خواب پوست‌تان را با آن مرطوب کنید. علاوه بر این، بسیاری از این محصولات حاوی ترکیبات گیاهی هستند بنابراین در حفظ طراوت پوست و نرمی آن تاثیر بسزایی دارند.

 

5. اگر روی شکم یا به پهلو بخوابید…

 

مهم نیست که چند شب را رو به بالا خوابیده‌ام،‌ مهم این است که وقتی بیدار می‌شوم، می‌بینم به پهلو خوابم برده است و همین مسئله به مرور باعث پیدا شدن خط و خطوط ریز پوستی می‌شود. خوابیدن به پهلو یا روی شکم می‌تواند به بروز چین و چروک بینجامد؛ در‌واقع خط و خطوطی که به واسطه فشار زیاد به پوست رخ می‌دهد. این حالت خوابیدن می‌تواند منجر به شل شدن و افتادگی پوستی شده و زمینه را برای بروز باکتری‌ها فراهم کند. از دیگر مضرات خوابیدن به پهلو این است که وقتی بیدار می‌شوید چشمان‌تان پف خواهد داشت چراکه بخشی از مایعات بدن در آنجا جمع شده است.

 

6. اگر موقع خوابیدن موهای‌تان را باز بگذارید…

 

اگر موهای‌تان را موقع خوابیدن باز بگذارید خصوصا اگر آن روز آنها را نشسته باشید، این عمل باعث انتقال روغن به روبالشی و از آنجا به پوست‌تان می‌شود. بهترین کار این است که به آرامی موهای‌تان را با کش مو ببندید.

 

7. اگر به اندازه نخوابید…

 

  1. خوابیدن به اندازه برای سلامت و تندرستی شما بسیار مفید است و از طرفی به درخشندگی پوست هم کمک می‌کند. در این میان انسجام و ثبات نقش مهمی داشته و صرفا وفاداری به یک برنامه زمانی مشخص برای خواب در طول هفته کافی نیست. حواس‌تان باشد که باید هر شب 7تا 9ساعت بخوابید.

 

8. اگر عادات نامناسبی برای خوابیدن داشته باشید

 

سعی کنید یک ساعت قبل از خوابیدن آب ننوشید، چراکه باعث می‌شود صبح‌ها با صورتی پف کرده بیدار شوید، خصوصا در اطراف چشمان‌تان. نفس عمیق را فراموش نکنید. کمبود اکسیژن حالت خسته و کدر به پوست می‌دهد. اکثر زنان پیش از خواب تمرینات تنفسی انجام نمی‌دهند. در‌واقع تنفس عمیق پیش از خواب باعث تقویت میزان اکسیژن ارسالی به مغز،‌ ریه‌ها و سلول‌های بدن شده و به جوانسازی پوست حین خواب کمک می‌کند.

 

9. اگر با چراغ‌های روشن می‌خوابید

 

توجه داشته باشید خواب عمیق، فقط در تاریکی مطلق صورت می‌گیرد. اما اگر عادت به خوابیدن در روشنایی دارید، به‌تدریج آن را کم‌ نور کنید تا خواب شما از هم گسسته نشود. این موضوع بر آرامش هنگام خواب‌تان تاثیر زیادی دارد که نباید از آن غافل شوید.

 

10. اگر در تختخواب کتاب می‌خوانید

 

کتاب خواندن قبل از خواب یک عادت رایج است. مشکلی که در این کار وجود دارد این است که انسان، در صورتی که یک کار را به‌طور متناوب انجام دهد، به آن عادت کرده و نسبت به آن شرطی می‌شود، به‌همین دلیل، در صورتی که مغز شما بین کتاب خواندن و خوابیدن ارتباط شرطی ایجاد کند، دیگر شما قادر نخواهید بود بدون مطالعه به خواب روید، بنابراین توصیه می‌شود از خواندن کتاب در تختخواب خودداری کرده و کتاب را در زمان‌های بیداری و در جای مناسب بخوانید، در غیر این صورت خواب مناسب و کافی نخواهید داشت و خستگی و پیری به‌دنبال آن خواهد آمد.

 

منبع: مجله سیب سبز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو