نشانه هایی که گویای قند خون بالا است

52

1400/3/26

22:06


شناخت علایم قند خون به تشخیص به موقع و درمان هرچه بهتر این بیماری کمک می کند.

نشانه هایی که گویای قند خون بالا است

به گزارش بهداشت نیوز، قند خون به 2 عامل مهم مربوط می شود؛ وراثت و تغذیه. در بیشتر مواقع با رعایت اصول تغذیه ای و برنامه ورزشی مناسب می توان قند خون را کنترل کرد. بدن به صورت طبیعی برای کنترل قند خون، انسولین تولید می کند. اما گاهی بدن قادر به تولید انسولین کافی برای کنترل قند خون نیست و در نتیجه قند خون بالا می رود که شرایط بسیار خطرناکی برای بدن است. بالارفتن قند خون علایمی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم تا با اطلاع از آن ها بتوانید زودتر بیماری را تشخیص و برای درمان اقدام کنید.

 

تکرر ادرار

زمانی که قند خون وارد کلیه ها می شود، آب بیشتری توسط آنها جذب می شود، که این شرایط تکرر ادرار را به همراه دارد. اگر با تکرر ادرار مواجه هستید، بدون این که در میزان مایعات مصرفی خود افزایشی داده باشید، بررسی سطح قند خون ایده خوبی است.

 

احساس خستگی مداوم

اگرچه قند خون انرژی مورد نیاز ما را تامین می کند، اما میزان بیش از اندازه آن می تواند شرایطی کاملا متضاد را شکل داده و با احساس خستگی مداوم مواجه شوید. هنگامی که قند خون بالا است، گلوکز فراوانی هدر می رود و نتیجه این شرایط چیزی جز احساس خستگی نیست.

 

تکرر ادرار نیز شرایط را وخیم‌تر می سازد، زیرا موجب کم آبی بدن شده و همان گونه که می دانید کم آبی بدن یکی از دلایل احساس خستگی محسوب می شود.

 

افزایش تشنگی

زمانی که کلیه ها نمی توانند گلوکز را پالایش کنند، بدن با کم آبی مواجه می شود. این شرایط نه تنها احساس تشنگی را افزایش می دهد، بلکه موجب افت عملکرد اندام های مختلف نیز می شود.

 

هنگامی که به طور مکرر دفع ادرار را انجام می دهید، بدن آب از دست می دهد و تشنگی بر شما غالب می شود. این موجب چرخه ای باطل می شود، زیرا هرچه بیشتر آب بنوشید، نیاز به دفع ادرار نیز بیشتر خواهد شد.

 

تاری دید

میزان بیش از اندازه قند در بدن موجب تورم عدسی چشم ها می شود که این شرایط تاری دید را به همراه دارد. اما زمانی که قند خون کاهش یابد بینایی شما نیز به حالت عادی باز می گردد.

 

به این نکته توجه داشته باشید که اگر قند خون بالا حالت مزمن به خود بگیرد می تواند آسیب دائمی به قدرت بینایی شما وارد کند.

 

آهنگ کند بهبود زخم ها

قند خون بالا می تواند بر اعصاب و گردش خون شما تاثیرگذار باشد و شرایط را برای رسیدن خون به زخم ها یا کبودی ها دشوارتر سازد.

 

اگر روند بهبودی بریدگی یا کبودی بیش از مدت زمان عادی طول می کشد به پزشک مراجعه کنید تا شرایط به صورت دقیق بررسی شود.

 

کاهش وزن بی دلیل

این شرایط ممکن است برای افرادی که کاهش وزن را هدف قرار داده اند، چیز خوبی به نظر برسد، اما کاهش وزن ناشی از قند خون بالا روندی سالم نیست. زمانی که سلول های بدن به میزان کافی گلوکز دریافت نمی کنند، از عضله و چربی برای تامین انرژی استفاده می شود.

 

از دست دادن عضله موجب کند شدن سوخت و ساز و احساس خستگی می شود.

 

مغز مه آلود

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، قند خون سوخت مورد نیاز سلول های انسان را تامین می کند و انرژی در اختیار ما قرار می گیرد. زمانی که بدن با قند خون بیش از حد مواجه است، به جای تامین سوخت و انرژی، هدررفت آن را تجربه می کنیم و بدن آنچه را که نیاز دارد، دریافت نمی کند. این شرایط به طور معمول به شکل گیری مغز مه آلود و فقدان تمرکز منجر می شود.

 

خونریزی لثه

موارد مختلفی از جمله کمبود ویتامین C می توانند موجب خونریزی لثه ها شوند، و قند خون بالا نیز یکی از این دلایل است.

 

سطوح بالای قند خون موجب تجمع باکتری های بد در دهان می شود و این شرایط احتمال خونریزی لثه را هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان افزایش می دهد.

 

ایجاد تغییر در رژیم غذایی می تواند به کاهش سطوح قند خون کمک کند. در همین راستا، میوه ها، سبزیجات، و غلات کامل بیشتری مصرف کنید و مصرف مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهید. همچنین، در صورت تجربه علائمی که به آنها اشاره شد، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط را فراموش نکنید.

منبع: الو دکتر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو