سودا الیزا کیست | بیوگرافی کامل سودا الیزا از زندگی خصوصی تا خوانندگی

سودا الیزا کیست | بیوگرافی کامل سودا الیزا از زندگی خصوصی تا خوانندگی


منبع: دلگرم

82

1400/3/27

01:37


سودا الیزا کیست | بیوگرافی کامل سودا الیزا از زندگی خصوصی تا خوانندگی

سودا الیزا کیست ؟

“سودا علیزاده” که با نام هنری “سودا الیزا ” (Sevdaliza) آثارش را منتشر می‌کند، خواننده‌ی خوش‌صدای ایرانی-هلندی، در بین فارسی زبانان چندان شناخته شده نیست. سودا علیزاده، علاوه بر خوانندگی؛ در زمینه‌ی تهیه‌کنندگی آلبوم‌های موسیقی و ترانه‌سرایی نیز فعالیت دارد. موزیک ویدئوی “گل بی گلدون” با صدای سودا علیزاده، اولین آهنگ فارسی ضبط شده توسط کمپانی بزرگ کالرز شو (colors show) است. این ترانه که بازخوانی یکی از آهنگ‌های “گوگوش” است، یکی از معدود آثار “سودا اِلیزا” است که به زبان فارسی اجرا شده است.

بیوگرافی کامل سودا الیزا

سودا علیزاده در دهم شهریورماه سال 1366 در تهران متولد شد. او تنها پنج سال از عمر خود را در ایران گذراند و پیش از آن‌که به مدرسه برود، همراه به خانواده‌اش به کشور هلند مهاجرت کرد.

سودا به عنوان یک دانش‌آموز باهوش و با استعداد تمامی مقاطع تحصیلی‌اش را با نمرات خوب پشت سر گذاشت. رشته‌ی ورزشی مورد علاقه‌ی او در دوران مدرسه “بسکتبال” بود. او از همان ابتدا، ورزش بسکتبال را به شکلی حرفه‌ای دنبال کرد و در سن شانزده سالگی موفق شد در تیم ملی بستکبال هلند، توپ بزند.

اگرچه سودا علیزاده، می‌توانست به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای بسکتبال زندگی کاری و حرفه‌ای خود را پیش ببرد، اما پس از گذشت مدت زمان طولانی، مسیر زندگی‌اش عوض شد.

او با کشف استعدادهای تازه‌ی خود در زمینه‌ی فعالیت‌های هنری، تصمیم گرفت از فعالیت حرفه‌ای بسکتبال کناره گیری کند و با صبر و حوصله، مسیر خود را در دنیای هنر پیدا کند.

سودا علیزاده تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ی ارتباطات، تا مقطع کارشناسی ارشد پیش برد. اما نه تنها رشته‌ی ورزشی او نتوانست شور و اشتیاق او را برای تعیین هدف‌های زندگی‌اش حفظ کند، که حتی رشته‌ی تحصیلی و دانشگاهی او نیز، به همین سرنوشت دچار شد.

Sudaliza

زندگی هنری سودا الیزا

سودا علیزاده با نام هنری ” سودا الیزا ” در سال 2014 اولین تک آهنگ خود با نام هوای پاک (Clear Air) همراه با یک موزیک ویدو، منتشر کرد. استقبال مخاطبان از این ترانه، باعث شد که سودا الیزا در کمتر از یک سال اولین آلبوم موسیقی رسمی خود را با نام کودک معلق (The Suspended Kid) در سال 2015 منتشر کند..

آلبوم کودک معلق همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، نشان از سردرگمی‌های شخصیتی سودا دارد. سودا الیزا آلبوم The Suspended Kid را به تهیه‌کنندگی شخصی به نام مالی، در حالی منتشر کرد که دغدغه‌ی اصلی او در این آلبوم، واکاوی موقعیت‌های مختلف اجتماعی در برخورد و تعامل با سایر افراد جامعه و به طور کلی پیرامون انتخاب‌های آدم‌هاست. ترانه‌هایی که او در این آلبوم اجرا می‌کند، پیرامون زندگی شخصی و تجربیات او می‌گذرد. سودا علیزاده درباره‌ی آلبوم کودک معلق می‌گوید :

فهمیده‌ام چیزهایی که مرا از موقعیت‌های اجتماعی منحرف می‌کند، مثل کنار نیامدن با مربی، یا بحث با رییسم و یا مسائلی از این دست، مرا وامی‌دارد که دریابم می‌بایست راهی متفاوت را انتخاب کنم.

دومین آلبوم موسیقی سوا الیزا در فاصله‌ی زمانی بسیار کوتاهی با نام بچه‌های ابریشم (Children of Silk) در تاریخ 24 نوامبر 2015 منتشر شد. دومین آلبوم موسیقی سودا علیزاده، در سبک‌های R&B و TripHop شکل و شمایل متفاوتی نسبت به اولین آلبوم او دارد. همچنین در انتخاب ترانه و مضامینی که سعی در انتقال آن‌ها دارد نیز، بسیار متفاوت عمل می‌کند. سودا الیزا برای این آلبوم، برای انتقال احساسات خود از حس بافت‌هایی نظیر پوست، شیشه و ابریشم الهام گرفته ‌است.

اما سال 2016، سودا علیزاده به همراه امانوئل آدجی، فیلم کوتاه فرمول (The Formula) را ساخت. او در این فیلم کوتاه، سه ترانه‌ را اجرا می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها ترانه‌ی زبان برزخ (The Language of Limbo) است.

سودا علاوه بر حضور در این فیلم کوتاه، تهیه‌کنندگی آن را نیز به عهده داشت. داستان این فیلم کوتاه درباره‌ی درد حاصل از فقدان یک کودک متولد نشده ‌است که تعادل زندگی مشترک پدر و مادرش را برهم زده و آن را تا مرز نابودی پیش می‌برد.

ازدواج سودا الیزا

سودا علیزاده در سال 2017 اولین ترانه‌ی فارسی خود را با نام “ببین” در اعتراض به سیاست‌های تبعیض نژادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا منتشر کرد. سودا الیزا در خصوص انتشار این آهنگ می‌گوید :

در اعتراض به این تصمیم سیاسی غیرانسانی، نمی‌توانستم برای خودم استثنا قائل شوم. من ببین را مشخصا به فارسی نوشتم. من قدرتمندانه با عشق ایستاده‌ام. در این مورد من می‌خواستم از جریان اصلی رسانه‌ها دوری کنم. چون علاقه‌ای به قربانی شدن نداشتم. این پیام را بدون دوربین، صدا و حرکت دریافت کنید. من فقط یک پیام رسانم. در مغز عشق، جایی برای تبعیض و تعصب نیست

و اما سومین آلبوم رسمی سودا علیزاده با نام ISON در ۲۶ آوریل ۲۰۱۷ منتشر شد. نام این آلبوم برگرفته از یک ستاره‌ی دنباله‌دار است.

یکی از دلایل محبوبیت جهانی سودا الیزا، انتشار موزیک ویدئوهای حرفه‌ای و هنرمندانه‌ی اوست. اکثر موزیک ویدوهای منتشر شده توسط او با همکاری بهترین کارگردانان موزیک ویدئوهای جهان، ساخته شده است و علاوه بر پخش گسترده در شبکه‌های مطرح موسیقی جهان، در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با اقبال خوبی مواجه شده است.

موزیک ویدو Gole Bi Goldoon که توسط کمپانی کالرز شو منتشر شده است، یکی از موزیک ویدوهای معروف سودا الیزا (Sevdaliza) است.

سودا علیزاده تاکنون به زبان‌های فارسی، انگلیسی ، هلندی ، فرانسوی و پرتغالی، ترانه‌هایی را اجرا و منتشر کرده است، که در سرتاسر جهان به ویژه اروپا مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ازدواج سودا الیزا

سودا الیزا متاهل می باشد اما از نام همسر او اطلاعاتی در دسترس نمی باشد و هنوز در مصاحبه ای این موضوع را فاش نکرده که آیا همسرش ایرانی ست یا هلندی؟

گویا سودا الیزا از این ازدواجش یک دختر کوچولو دارد که در مورد فرزندش نیز اطلاعاتی در فضای مجازی درج نشده است .

separator line


نظرات


تصویری


ویدئو