سال های اخیر تحول عظیمی در سبک زندگی کودکان ایجاد شده است که نمی توان منکر آن شد. نسل های قبلی در مقایسه با کودکان امروزی بیشتر در فضاهای باز فعالیت هایی از جمله بازی و ورزش داشتند. با این حال، ورزش و بازی در فضای باز این روزها با توجه به محدودیت مکانی و زمانی به پدیده ای نادر تبدیل شده اند.

وضعیت فعلی یعنی دوران همه گیری کرونا نیز باعث تشدید این مسئله شده به نحوی که جایی برای تخلیه انرژی کودکان و نوجوانان وجود ندارد.

به گزارش تایمزسوفاندیا، مدت زمان استفاده از صفحات نمایشگر به عنوان بخشی از نیاز برای آموزش آنلاین و سرگرمی نیز میان کودکان و نوجوانان افزایش یافته است که به خودی خود روی سطح ایمنی این گروه سنی تاثیر می گذارد. بچه ها به ویژه در صورت عدم داشتن تغذیه درست مقادیر کافی ویتامین C را دریافت نمی کنند. ادامه این روند علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدن آنها را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها در آینده می کند.

این گروه سنی هر از چند گاهی بیمار می شوند یا از بیماری های مانند سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می برند، همچنین ویتامین C که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود یک ریز مغذی محلول در آب است که نه در بدن تولید می شود و نه ذخیره می شود. ویتامین C از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نه تنها یک ریز مغذی ضروری برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن محسوب می شود بلکه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی سلول های سیستم ایمنی را از آسیب اکسیداتیو محافظت می کند.

مدت هاست به دلیل مزایای بالقوه آن برای سلامتی از نظر تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به مبارزه با شرایطی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی بسیار محبوبیت کسب کرده است، اما آیا می دانید این ویتامین نه تنها برای مصونیت کودکان بلکه برای رشد آنها نیز مفید است. مصرف کافی ویتامین C برای کودکان بسیار مهم است زیرا چندین نقش مهم در بدن را برعهده دارد.

این ماده مغذی ضمن کمک به تولید کلاژن برای رشد پوست، عضلات و استخوان ها لازم است. ویتامین C به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها نقشی اساسی در محافظت از سلول ها و بافت ها در برابر آسیب اکسیداتیو ایفا می کند. این ماده نه تنها برای رشد و عملکرد سلول های ایمنی مهم بلکه برای فرایندها و واکنش های ایمنی کلیدی نیز ضروری است.

بیشتر بخوانید:آیا واکسن های کرونا قدرت مغناطیسی به شما می دهند؟


ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان و حامی سیستم ایمنی بدن به افزایش جذب آهن در بدن از مواد غذایی مصرفی توسط بچه ها کمک می کند. این امر به ویژه در مرحله رشد سریع آنها که نیاز به آهن زیاد دارند بسیار مفید است. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید بخاطر بسپارید:
در دوره رشد کودکان به تغذیه متعادل و ریز مغذی های حیاتی به ویژه ویتامین C به مقادیر زیاد نیاز دارند به این معنی که والدین باید از میزان کافی دریافتی ویتامین C توسط فرزندانشان اطمینان حاصل کنند. خوشبختانه ویتامین C را می توان در بسیاری از مواد غذایی به ویژه میوه ها و سبزیجات رنگی یافت. از منابع گیاهی سرشار از این ویتامین می توان به گوجه فرنگی، فلفل، کلم بروکلی و کیوی اشاره کرد.
مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت نیز منابع بسیار خوبی از ویتامین C هستند. یک عدد پرتقال به اندازه متوسط70 میلی گرم ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می کند، بنابراین والدین باید اطمینان حاصل کنند کودک هر روز انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را می خورد.
محتوای ویتامین C مواد غذایی با ذخیره طولانی مدت و پخت و پز کاهش می یابد زیرا به راحتی در اثر گرما از بین می رود، بنابراین باید مصرف میوه و سبزیجات خام یا کمی بخارپز در برنامه غذایی گنجانده شود. در صورت مصرف بیش از حد این ویتامین توسط کودک نگران نباشید زیرا ویتامین C اضافی از بدن دفع می شود.
اگر کودک شما بد غذا است می توانید ویتامین C مورد نیاز وی را از طریق مکمل های خوراکی تامین کنید. این ویتامین به کودکان در تشکیل و تقویت کلاژن در استخوان ها، غضروف ها، ماهیچه ها و رگ های خونی کمک می کند، همچنین در بهبود زخم های جزئی ضروری است و در سلامت دندان ها و لثه ها نیز نقش مهمی ایفا می کند.
اطمینان از رعایت یک رژیم غذایی متعادل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی کافی برای کودکان بسیار مهم است. با این حال، برخی اوقات با وجود تلاش های زیاد رژیم غذایی روزانه کودکان همیشه نیاز بدن آنها را تامین نمی کند.
برای اطمینان از دریافت میزان کافی ویتامین C توسط کودک می توان با مشورت پزشک از مکمل های خوراکی استفاده کرد، بنابراین تغذیه سالم و درست در سال های رشد کودک برای محافظت و تامین سلامت وی امری ضروری است.
مترجم: الهه زارعی