پیشنهادی برای اجرای کنسرت‌های خیابانی | دعوت ارکستر جشنواره بوداپست از مردم برای بازگشت به مراکز فرهنگی

91

1400/3/28

00:39


برگزاری کنسرت‌های خیابانی راه‌حلی است که اکنون برخی گروه‌های موسیقی خارجی هم برای بازگرداندن مردم به سالن‌ها در پیش گرفته‌اند. اجرا در خیابان‌های ایران می‌تواند تجارت اجرای زنده را دوباره در ایران زنده کند.

پیشنهادی برای اجرای کنسرت‌های خیابانی | دعوت ارکستر جشنواره بوداپست از مردم برای بازگشت به مراکز فرهنگی

گروه موسیقی هنرآنلاین: می‌توان گفت پاندمی کرونا، مشاغل مختلف را با آسیب جدی مواجه کرده و همه از آن متضرر شده‌اند. فرهنگ و هنر و به طور خاص موسیقی نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. اکنون که شرایط در جهان رو به عادی شدن می‌رود، مشاغل فرهنگی و هنری هم کم و بیش بازگشایی شده و در پی جبران ضرر ایجادشده هستند. اما باتوجه به مرگ و میر بالای کرونا در این دوران، مردم هنوز نتوانستند خود را به شرایط پساکرونا عادت دهند و همچنان بسیاری در قرنطینه خود خواسته به سر می‌برند.

بنابراین حتی اگر زمینه فعالیت کنسرت‌های موسیقی همچون اکران فیلم و اجرای تئآتر در ایران نیز مهیا شود، نمی‌توان استقبال بالای مردم از اجرای خوانندگان را انتظار داشت. در این شرایط شاید برگزاری کنسرت‌های خیابانی راه‌حلی باشد که علاوه بر ایجاد شور و نشاطی که جامعه کنونی ایران به آن نیاز دارد، تجارت اجراهای زنده موسیقی را نیز در ایران مجددا زنده کند.

به عنوان مثال چند روز قبل ارکستر جشنواره بوداپست با هدف تشویق مردم مجارستان برای بازگشت به مراکز فرهنگی و هنری، دست به ابتکاری تازه زده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس ضمن اطلاع‌رسانی درباره این اتفاق نوشته است که این گروه با اجرایی زنده روی کامیون مردم را تشویق می‌کردند به تماشای اجرای آنها بپردازند.

این ارکستر که با اجرای قطعات کلاسیک در کوچه و خیابان‌های پایتخت مجارستان، آغاز دوباره فعالیت‌های خود را اعلام می‌کردند، در حین اجرا از شهروندان دعوت می‌کردند که به تماشای برنامه‌های ارکستر جشنواره بوداپست بروند.

این ابتکار نامتعارف که توسط پنج نفر از اعضای این گروه به رهبری ایوان فیشر انجام می‌شد، اقدامی در جهت تشویق مجارستانی‌ها برای بازگشت به مراکز فرهنگی و هنری بود. مراکزی که در یک سال گذشته به دلیل همه‌‌گیری ویروس کرونا تعطیل بودند یا برنامه‌های آنها به صورت مجازی برگزار شده است.

«ارکستر جشنواره بوداپست» از شناخته‌شده‌ترین گروه‌های موسیقی کلاسیک اروپاست که سال ۱۹۸۳ توسط ایوان‌فیشر و زولتان کوچسیس، نوازنده پیانو و آهنگساز فقید مجاری، شکل گرفت.

این ارکستر پس از یک سال تعطیلی اخیرا بلیت‌‌فروشی کنسرت‌هایش را با حضور تماشاگران محدود از سر گرفته و فصل جدید برنامه‌های سالانه خود را از ماه سپتامبر آغاز می‌کند.

ارکستر جشنواره بوداپست

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو