طرز تهیه تاس کباب با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه تاس کباب با گوشت چرخ کرده ساده دونفره اپارات نی نی سایت

تاس کباب یک غذای ایرانی اصیل و خوشمزه است که البته ربطی به هیچ‌گونه کباب کوبیده و مرغ و تابه‌ای ندارد و البته در کشورهای دیگر هم به اشکال مختلف طبخ می‌شود. در گذشته مادربزرگ‌ها با آگاهی از خواص تغذیه‌ای بی‌نظیرش حداقل هفته‌ای یک بار بساط درست کردن تاس کباب را به پا می‌کردند.آب تاس‌کباب برخلاف آبگوشت باید بسیار کم و مانند خورش باشد. در تاریخچه تاس کباب، آن را با گوشت شکار تهیه می کردند و برای شاه به عنوان یک غذای خاص سرو می کردند. برای پخت تاس کباب ۲ تا ۳ ساعت زمان لازم است. اما تاس‌کباب فوری یک چیز دیگر است که در زمان کوتاه خوراک خوشمزه و جذاب با طعم و ظاهر متفاوت درست می شود که از آن لذت برد و برای شام یا نهار می توان آن را صرف کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه تاس کباب با گوشت چرخ کرده در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۵۰۰ گرم
سیب زمینی۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
زردچوبهنصف قاشق چای خوری
ادویهنصف قاشق چای خوری
گوجه فرنگی۵۰۰ گرم
پیاز رنده شدهنصف پیمانه
آب لیمو ترش۲ قاشق سوپ خوری
رب گوجه فرنگی۲ قاشق سوپ خوری
نمک و فلفلبه میزان لازم
سبزی معطر۱ قاشق سوپ خوری

طرز تهیه تاس کباب با گوشت چرخ کرده

مرحله اول

برای تهیه این غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده در ابتدای کار، گوشت چرخ کرده که می‌تواند یک دست گوسفندی یا یک دست گوساله یا مخلوط گوسفندی و گوساله باشد را درون ظرفی می ریزیم و بعد پیاز را پوست می گیریم و رنده می زنیم.

مرحله دوم

توجه داشته باشید که که نیاز نیست آب پیاز را بگیریم. در ادامه پیاز رنده شده را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. سپس مقداری ادویه کاری، نمک، فلفل سیاه و سبزیجات خشک معطر و پاپریکا را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در صورت تمایل برای خشومزه تر شدن غذا می توانیم از ادویه های دیگری مانند زیره، زنجبیل و غیره استفاده کنیم. سپس به گوشت چند ضربه می زنیم تا چسبندگی پیدا کند. حالا گوشت ما مزه دار شده است. در این مرحله باید گوشت را سرخ کرد.

مرحله چهارم

گوشت چرخ کرده بعد از سرخ شدن تغییر سایز می‌دهد و جمع می‌شود. به همین دلیل برای این که به سایز دلخواه ما برسد، مقداری آن را بزرگتر بر می داریم. یک تکه از گوشت را برمی داریم و در کف دست، گرد می‌کنیم. سپس آن را صاف می کنیم.

مرحله پنجم

درون تابه روغن را اضافه می کنیم. سپس گوشت‌های چرخ کرده را درون تابه سرخ می کنیم. در کنار تاس کباب سبزیجات دیگری مانند پیاز، سیب زمینی،آلو،گوجه و سیب درختی هم استفاده می شود که در صورت دلخواه می توانیم از هر کدام استفاده کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله سبزیجات استفاده شده را به صورت حلقه ای برش می زنیم به صورتی که حلقه آن نه خیلی کلفت و نه خیلی نازک باشد. ضخامت حدود ۱ سانتی متر مناسب است. بعد سیب زمینی و پیاز را درون روغن تفت می دهیم.

مرحله هفتم

سپس یک لایه سیب زمینی یک لایه پیاز را روی هم قرار می دهیم بعد یک لایه گوجه فرنگی روی آن قرار می دهیم. نیازی نیست که گوجه فرنگی تفت داده شود. بعد کباب های سرخ شده را روی لایه بالای گوجه فرنگی قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا با خلال دندان یا سیخ چوبی همه را فیکس می کنیم تا موقع پخت از هم باز نشود. در ظرف را می بندیم و حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم تا بپزد. سپس به سراغ درست‌کردن‌سس می رویم. برای تهیه سس، رب گوجه فرنگی را درون یک کاسه می ریزیم.

مرحله نهم

در این مرحله آب لیموترش را به آن اضافه می‌کنیم. به جای آب لیمو ترش برای ترشی غذا از هر چیز دیگر، می توان از هر نوع ترشی دیگر مانند آبغوره و گرد لیمو یا گرد غوزه و سماق استفاده کرد. آب یا آب گوشت یا آب مرغ را هم مقداری برای رقیق کردن رب گوجه اضافه می کنیم.

مرحله دهم

سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و سماق را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تاب ا هم یکدست شوند، سپس روی مواد در حال پخت، اضافه می کنیم و اجازه می دهیم ۴۰ الی ۴۵ دقیقه دیگر بپزد. سپس آن را در ظرف سرو آماده می‌کنیم.