حساسیت دندان به ترشی و طریقه درمان آن

حساسیت دندان به ترشی و طریقه درمان آن


منبع: آرگا

69

1400/3/28

09:09


ترشی ها و مواد اسیدی از موادی هستند که ممکن است در بدن ایجاد حساسیت نمایند. حساسیت به ترشی یکی از مشکلات شایع برای دندان ها می باشد که به خاطر تحریک شدن عصب دندان ایجاد می شود.

حساسیت دندان به ترشی و درمان آن

مواد غذایی اسیدی و ترش یکی از دلایل دردساز و حساسیت آور برای دندان ها می باشند، وقتی که دندان های ما نسبت به ترشی جات حساس شوند، لذت خوردن مواد ترش از بین می رود و درد ناخوشایندی را برای دندان به همراه دارد. از نشانه های این حساسیت می تواند تجربه به وجود آمدن درد در زمان خوردن یا نوشیدن مواد داغ یا سرد باشد.

راهی برای درمان آلرژی دندان به ترشی

مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی به مرور زمان می توانند باعث از بین رفتن قسمتی از مینای دندان شوند و مرکز عصبی موجود در لایه داخلی دندان را در معرض محیط بیرونی قرار دهند.

مینای دندان لایه ای سخت و آهکی بر روی دندان ها است، مینای دندان روی عاج دندان قرار داشته و عاج هم بر روی قسمت تاج دندان ثابت است و از آن قسمت حفاظت می نماید.

در داخل دهان ماده اسیدیته مناسب و متعادل وجود دارد که به وسیله بزاق پدیدار می گردد. مینای دندان ها به اسیدیته دهان عادت دارد، یعنی با وجود اسیدیته مناسب دندان ها خراب نخواهند شد و باکتری های کمتری در دهان و دندان ها رشد می نمایند. استفاده بیش از اندازه از خوراکی های ترش سبب ایجاد حساسیت در دندان ها می شود.

حساسیت دندان به ترشی و کمک به بهبود آن

زمانیکه به شکل متوالی مواد ترش مصرف شود اسیدیته دهان بر هم می ریزد و در نتیجه آب دهان اسیدی تر خواهد شد. رفته رفته هر چه بیشتر این اتفاق بیافتد دندان ها بیشتر در معرض اسید ها قرار خواهند گرفت. اسید مواد ترش و اسید بزاق دهان دائم در حال تحلیل بردن کلسیم دندان ها می باشند. زمانیکه عاج دندان دچار حساسیت گردد امکان دارد نسبت به محرک هایی مانند سرما، گرما، شوری، شیرینی و به خصوص ترشی واکنش نشان دهد. این نوع حساسیت در دندان ها می تواند به شکل تیر کشیدن دندان ها نمایان شود. تیر کشیدن دندان در این مورد ممکن است بین چند ثانیه تا چند ساعت به طول بیانجامد.

آلرژی های دندانی به ترشی

مواد غذایی اسیدی

برخی از مواد شدیدا اسیدی مرکبات، گوجه، ماست، پنیر، خامه ترش، خیار شور، نوشیدنی های کربن دار یا ورزشی و شراب ها هستند. مقدار اسید موجود در موادی مانند گوشت گاو، ماهی، ماکیان، ذرت، قهوه، حبوبات و اغلب دانه ها در حد متوسط می باشد. اغلب مواد غذایی گفته شده اگر به شکل درست و صرف شوند برای سلامت بدن مفید خواهند بود.

بهبود حساسیت دندان به ترشی

زمانیکه مواد غذایی اسیدی و قلیایی که هر یک دارای ویژگی های مختلفی هستند، به شکل متعادل مصرف شوند حساسیت ایجاد نخواهد شد. اما اگر به شکل متعادل و صحیح مصرف نشوند باعث بروز مشکلات و حساسیت دندانی خواهند شد. در صورت بروز حساست باید با روش های درمانی و همچنین پیشگیری از این مشکل آشنا شوید.  با انجام مراقبت های لازم دهانی و دندانی و همچنین بهره گیری از محصولات مناسب در این مورد می توان از بروز حساسیت دندان به ترشی پیشگیری و آن را درمان نمود.

آلرژی دندان ها به ترشی

روش هایی پیشگیری از بروز حساسیت دندانی

روش ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز حساسیت های دندانی و پیشگیری از آسیب های دندانی شامل انجام اقدامات و موارد زیر می شوند:

  • استفاده کردن از یک مسواک نرم و مناسب
  • مسواک زدن دندان ها به نرمی و آرامی
  • از مواد غذایی اسیدی به میزان مناسب استفاده شود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان به درستی
  • مراجعه منظم به دندان پزشک به شکل دوره ای
  • خودداری از مصرف بیش از حد بستنی، نوشابه، قهوه داغ، چای داغ، آب نبات، تافی های چسبناک، گوجه فرنگی و نوشیدنی های سرد
  • مصرف به اندازه مواد غذایی ترش و ترشی جات
  • ترشی جات را به مدت طولانی در دهان خود نگه داری نکنید.
  • پس از خوردن ترشی جات برای خنثی سازی اسید، دهان را با آی بشویید و در در ادامه حتما شیر و پنیر مصرف نمایید.
  • برای افزایش بزاق دهان و شست و شوی مینای دندان ها می توانید از آدامس های بدون قند استفاده شود.
  • پس از مصرف هر نوع خوراکی ترش و شیرینی های ترش یا مواد غذایی دیگر تا یک ساعت از مسواک زدن پرهیز نمایید.
  • برای محافظت دندان ها از خمیر دندان های دارای فلوراید و مسواک نرم استفاده نمایید.

حساسیت دندان به ترشی و پیشگیری از آن

نکات مناسب برای درمان حساسیت دندان

نکات مهم برای درمان حساسیت های دندانی شامل موارد زیر می شود:

  • برای خنثی شدن تاثیر منفی مواد غذایی اسیدی باید مواد غذایی که اسید کمتری دارند را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • در زمان مصرف مایعات اسیدی بهتر است از نی استفاده نمایید تا از تماس مایعات با دندان ها کاسته شود.
  • استفاده کردن از خمیردندان های ضد حساسیت که دارای فلوراید هستند باعث تقویت شدن دندان ها می شود، ولی اگر مینای دندان به مقدار زیادی تخریب شده است، این خمیر دندان ها به تنهایی برای درمان کافی نیستند و باید از روش های درمان با مواد ترمیمی استفاده شود.

رفع آلرژی دندان به ترشی

  • انجام روش های درمان خانگی برای درمان حساسیت دندان به ترشی می تواند تا حدی باعث تسکین درد دندان شود و لثه ها را تقویت نماید ولی در موارد آسیب های جدی نیاز به مراجعه به دندانپزشک و انجام اقدامات لازم وجود دارد.
  • مصرف دهانشویه های بدون الکل روش مناسبی برای رفع مشکلات دندانی و حساسیت دندانی می باشد، دندان های حساس در زمان استفاده از این دهانشویه ها کمتر تحریک می شوند.

بهبود آلرژی دندان به ترشی

  • همانطور که گفته شد استفاده از مسواک های نرم یک اقدام ضروری در این مورد می باشد. مسواک ها درجه بندی می شوند و با استفاده از یک مسواک نرم و مناسب حساسیت دندان با گذشت یک هفته کمتر خواهد شد ولی اگر این روش کارساز نباشد حتما باید از دندانپزشک کمک گرفته شود.

پیشگیری از آلرژی دندان به ترشی

  • اگر دندان قروچه دارید، باید تمرکز کرده و آن را انجام ندهید، کاهش استرس و کمتر مصرف کردن کافئین قبل از خوابین در رفع این مشکل موثر می باشند و از دندان قروچه در شب پیشگیری می کنند.
  • در طول شب برای حفاظت از دندان های خود می توانید از محافظ دندان استفاده نمایید.

درمان آلرژی دندان به ترشی

معرفی روش های درمان خانگی

برای درمان حساسیت های دندانی در خانه می توانید از روش های زیر استفاده نمایید:

  • شستن دهان با آب نمک:

برای پیشگیری و رفع حساسیت های دندانی می توانید آب نمک قرقره کنید و دندان ها را با آب نمک بشویید. می توانید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و به خوبی با هم مخلوط نمایید، سپس برای شستن دهان و دندان ها از این محلول استفاده کنید و آن را قرقره نمایید. برای داشتن نتیجه ای بهتر می توانید این روش را روزی دو بار انجام دهید.

بررسی حساسیت دندان به ترشی

  • استفاده از ماست:

ماست یکی از موادی است که می تواند در این مورد برایتان مفید باشد. می توانید در این مورد در طول روز یک مرتبه ماست بخورید، هر بار مقدار کمی ماست به اندازه نصف کاسه کفایت می کند.

  • استفاده از برگ گواوا:

گیاه گواوا یکی دیگر از روش های درمان حساسیت دندانی می باشد. برای استفاده از این گیاه برگ های گواوا را به خوبی بشویید و بعد آن ها را برای ۱ تا ۲ دقیقه در آب جوش بجوشانید. بعد آن ها را از آب بیرون بیاورید. در طول روز می توانید از این محلول برای شستن دندان ها ۱ تا ۲ بار استفاده نمایید.

  • استفاده ار سیر:

سیر یک سبزی پرخاصیت و مهم در رژیم غذایی محسوب می شود، که می توانید در این مورد از آن استفاده نمایید. یک حبه سیر را کاملا له کرده و سپس آن را با چند قطره آب و مقدار کمی نمک ترکیب نمایید. ترکیب به دست آمده را بر روی دندان های قرار داده و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را از دهان خارج نمایید و بعد دهان خود را بشویید.  در طول روز می توانید از این روش یک مرتبه استفاده نمایید.

آلرژی دندان ها به ترشی و بهبود آن

  • استفاده از پیاز:

می توانید برای بهبود حساسیت دندانی خود از پیاز استفاده کنید. یک تکه پیاز کوچک را برای مدتی کوتاه روی دندان آسیب دیده خود قرار داده و بعد از ۱۰ دقیقه دهان را بشویید. روزی یک الی دو بار این عمل را انجام دهید تا بهبود یابید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو