کلیسای بیت اللحم و زیبایی های آن

کلیسای بیت اللحم و زیبایی های آن


منبع: آرگا

145

1400/3/28

10:34


کلیسای بیت اللحم یکی از معروف ترین کلیساها در شهر اصفهان است این کلیسا دارای دو بخش مختلف است طبقه بالا ویژه بانوان می باشد از ویژگی های برجسته این بنا می توان به تالارهای مربعی شکل و کتیبه های تاریخی اشاره نمود این بنا بسیار قدیمی است و در دوران صفویان ساخته شده است.

تجربه سفر به شهر اصفهان یکی از تجربه های شگفت انگیز برای گردشگران است این شهر فرهنگی و تاریخی با جاذبه ها و معماری های تاریخی خود می تواند هر علاقه مندی را به وجد آورد این شهر دارای جاذبه های تاریخی متعددی است که از جمله آن ها می توان به کلیسای بیت اللحم اشاره کرد. این کلیسا در ایران بسیار معروف است و یکی از مهم ترین کلیساهای کشور است که با معماری عجیب و بی نظیر خود مورد توجه است قدمت تاریخی این کلیسا بسیار زیاد است و به نوعی یکی از جاذبه های تاریخی اصفهان به شمار می آید. این کلیسا در دوران صفویان ساخته شده است در آن زمان اصفهان به عنوان پایتخت ایران شناخته می شده است و این کلیسا نیز در پایتخت ساخته شده است. در حال حاضر این بنا یکی از بزرگ ترین کلیساهای کشور است و یکی از جاذبه های دیدنی مشهوری است که بازدیدکنندگان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

کلیسای بیت اللحم را بشناسید:

معرفی مکان های دیدنی اصفهان از جذابیت های زیادی برای گردشگران برخوردار است و ما در این بخش یکی از معروف ترین کلیساهای این شهر را به شما معرفی می کنیم. در اصفهان کلیساهای معروفی وجود دارند هر یک از این بناها به دلیل برخورداری از معماری ویژه ای که دارند می توانند مورد توجه باشند کلیسای کوپ و مریم مقدس از مهم ترین این کلیساها می باشند. اما یکی دیگر از این بناها و کلیساهای تاریخی نیز وجود دارد که به عنوان بزرگ ترین کلیسای اصفهان شناخته می شود این بنا بسیار وسیع است و معماری ارزشمندی دارد.

نمای بیرونی بیت اللحم

جالب است بدانید که این کلیسا در میان مهم ترین کلیساهای شهر قرار دارد این کلیسا بلندترین گنبد را به خود اختصاص داده است و نمایی بسیار ویژه و خاص از دور دارد. ویزگی های این بنا بسیار زیاد است از مهم ترین آن ها می توان به نقوش آن اشاره کرد این کلیسا از نظر نقاشی های دیواری بسیار ارزشمند است نمای خارجی و بیرونی این بنا نیز بسیار جذاب و دیدنی است این بنا از باشکوه ترین بناهایی است که می توانید از آن دیدن کنید.

همانطور که اشاره کردیم این بنا دارای یک گنبد بسیار بزرگ است که در میان کلیسای جلفای اصفهان واقع شده است در بسیاری از مجلات و روزنامه های معتبر درباره این بنا توضیحاتی داده شده است که می توانید در ادامه درباره آن بیشتر مطالعه کنید. این بنا در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

عبادتگاه بیت اللحم

این کلیسا کجاست؟

این کلیسای زیبا در شهرستان اصفهان واقع شده است برای بازدید از این کلیسا باید به خیابان نظر شرقی-  میدان بزرگ جلفا بروید نزدیک بودن ایستگاه مترو به این بنا موجب شده است تا تردد برای شما عزیزان راحت تر شود ایستگاه سی و سه پل و شریعتی نیز نزدیک ترین ایستگاه های مترو هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

کلیسای بیت اللحم

با استفاده از تاکسی نیز تردد برای شما راحت می شود برخی از علاقه مندان نیز دوست دارند برای تردد خود از اتوبوس های درون شهری استفاده کنند اتوبوس های چهار راه حکیم نظامی که در فاصله چند کیلومتری از کلیسا هستند می توانند برای تردد مناسب باشند.

تاریخچه کلیسا:

این کلیسا در دوران شاه عباس صفوی ساخته شده است ساخت این بنا به دستور خواجه پطروس ولیجانیان است او یکی از زبرگ ترین بازرگانان زمان بوده است که در دوران صفویان نیز بسیار شهرت داشته است جالب است بدانید که او و خانواده اش در حیاط این کلیسا دفن شده اند. در روایت های متعددی درباره خواجه و کلیسا اینگونه توضیح داده شده است که خواجه به اذیت مسیحیان اسرار زیادی داشته است و در نهایت به دلیل زیاد بودن مسیحیان و ازدحام آن ها این بنا را ساخته است.

معماری درون بیت اللحم

در برخی دیگر از روایت ها عنوان شده است که پطروس وصیت کرد تا قلبش را در جلفا به خاک بسپارند و در نهایت بعد از مرگ وی این بنا ساخته شده است این روایت بر اساس مشاهداتی که از روی نقاشی های دیوار کلیسا دیده می شود روایت شده است.

ویژگی های معماری کلیسا:

این کلیسا از معماری بسیار ارزشمندی برخوردار است این کلیسا دارای تالارهای گنبددار و مستطیلی است گنبد دو جدار با هشت نورگیری که در قسمت های پایینی بنا قرار دارند دارای اهمیت زیادی می باشند. در این بنا از هیچ گونه تزئینات خارجی استفاده نشده است گنبد چهار قوس با چهار ستون بزرگ از دیگر ویژگی های معماری در این بنا می باشند که می توانید از آن ها بهره مند شوید ایوان دو طبقه در این بنا یکی از ویژگی های برجسته ای است که در کلیسا می توان به آن اشاره کرد.

کلیسا بیت اللحم در دو طبقه ساخته شده است طبقه دوم این بنا مخصوص بانوان است تالار مربعی شکل نیز در بخش میانی بنا واقع شده است این تالار دارای معماری کلاسیک است و به تالار گنبد ارمنی ها شهرت دارد. این بنا به دلیل ویژگی های برجسته معماری خود از دیدنی های اصفهان به شمار می آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو