آنتروپیون پلک از علائم تا درمان

آنتروپیون پلک از علائم تا درمان


منبع: آرگا

89

1400/3/29

09:10


توجه داشته باشید که پیشگیری و حتی درمان بیماری آنتروپیون پلک چندان دشوار و نشدنی نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با علائم، علل، نحوه پیشگیری و روش های درمان این عارضه به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی آنتروپیون که بدان درون چرخش پلک هم گفته می شود یک بیماری است که عمدتا در اثر برگشتن پلک به طرف داخل ایجاد می شود و در نتیجه آن مژه ها در روی قرنیه قرار خواهند گرفت و همچنین این بیماری گاهی اوقات ممکن است یک نقص ارثی باشد.

آشنایی با آنتروپیون پلک

بهتر است بدانید که آنتروپیون در واقع به عارضه ای گفته می شود که در آن پلک به داخل بر می گردد و مژه ها به سمت داخل کشیده می شوند و نتیجه این سایش تحریک و ناراحتی چشم خواهد بود. پلک در برخی از موارد تمام مدت به داخل برگشته است و در باقی موارد تنها پس از چشمک زدن یا فشار دادن پلک به داخل برمی گردد. برگشتگی پلک به داخل در میان سالمندان شیوع بالاتری داشته و عمدتا پلک پایین را درگیر خواهد کرد. توجه داشته باشید که اشک مصنوعی و کرم چرب کننده چشم علائم برگشتگی پلک به داخل را کاهش می دهند اما معمولا جراحی باید برای اصلاح کامل عارضه انجام گیرد. چنانچه برگشتگی پلک به داخل درمان نشود پوشش شفاف بخش جلویی چشم آسیب می بیند، چشم عفونت می کند و در نهایت درصد بینایی کاهش خواهد یافت. معمولا وقتی پلک به داخل برگردد پوست و مژه ها به چشم ساییده شده و باعث ناراحتی و اشک آمدن از چشم می شود. همچنین چشم تحریک شده و مخاط ملتهب تولید می کند و نسبت به نور و باد حساسیت نشان خواهد داد. چنانچه برگشتگی پلک به داخل درمان نشود کشیده شدن مداوم پوست و مژگان باعث عفونت یا زخم شدن چشم می شود. در واقع آنتروپیون اختلالی است که در آن پلک شما به سمت داخل می چرخد به گونه ای که مژه ها و پوست شما به سطح چشم مالیده می شود و این باعث تحریک و ناراحتی خواهد شد. زمانی که شما دچار این عارضه می شوید ممکن است پلکتان در تمام مدت باز بماند یا به سختی چشمک بزنید و یا پلکتان را همیشه ببندید.

علائم بیماری آنتروپیون پلک

علائم بیماری آنتروپیون پلک:

توجه داشته باشید که معمولا علائم و نشانه های آنتروپیون ناشی از اصطکاک مژگان و پلک خارجی شما در برابر سطح چشمتان خواهد بود و ممکن است برخی از علائمی که در ادامه بیان کرده ایم را تجریه نمایید:

  • سوزش چشم همراه با درد
  • ترشحات مخاطی و پوسته شدن پلک
  • حساسیت به نور زیاد
  • قرمزی بیش از حد چشم
  • ترشح اشکی بیش از حد

نشانه های بیماری آنتروپیون پلک

علل برگشتگی پلک:

در ادامه سعی داریم تا به بیان برخی از علل و دلایل بروز بیماری آنتروپیون یا همان برگشتگی پلک بپردازیم:

ضعف عضلانی: یکی از شایع ترین علل برگشتگی پلک به داخل چشم ضعف عضلانی است که ضعف تاندون ها و بالا رفتن سن به تدریج عضله های زیر چشم را می کشند.

عفونت چشم: این عارضه می تواند باعث اسکار داخل پلک و برگشتگی پلک به داخل و حتی نابینایی فرد منجر شود.

جراحی های پیشین و اسکار ها: پوستی که در اثر سوختگی با مواد شیمیایی، آسیب دیدگی یا جراحی زخم می شود و جای زخم روی آن باقی می ماند به تدریج انحنای طبیعی پلک را از بین خواهد برد.

التهاب: معمولا التهاب یا خشکی چشم ها باعث می شود تا فرد چشم هایش را به شدت بمالد و یا فشار وارد نماید که این کار به تدریج باعث گرفتگی یا اسپاسم عضله های پلک و برگشتن لبه پلک به سمت داخل منجر شده و امروزه نیز با عنوان بیماری آنتروپیون اسپاستیک شناخته خواهد شد.

مشکلات رشدی: چنانچه دچار بیماری آنتروپیون مادرزادی هستید احتمال دارد چین اضافی پوست روی پلک دلیل به داخل برگشتن مژه هایتان باشد.

علل ابتلا به آنتروپیون پلک

اصول پیشگیری از بیماری:

به صراحت می توان گفت که تاکنون هیچ راهکاری برای پیشگیری از چرخش پلک به داخل چشم یافته نشده اما می توانید از بروز درون چرخش پلک ناشی از عفونت تراکوما پیشگیری نمایید. همچنین در صورتی که پس از مسافرت به منطقه یا محلی که عفونت تراکوما در آن رایج است دچار قرمزی چشم شدید بهتر است سریعا برای ارزیابی و درمان به چشم پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص بیماری:

بهتر است بدانید که معمولا برگشتگی پلک به داخل هنگام معاینه روتین چشم تشخیص داده خواهد شد به گونه ای که چشم پزشک پلک را حین معاینه می کشد یا از بیمار می خواهد که چشم را محکم ببندد. به این ترتیب جراح پلک موقعیت پلک نسبت به چشم، تون عضلانی و سفتی عضلات را می سنجد و اگر بافت همبند یا جراحی های پیشین و عوارض دیگر علت برگشتگی پلک بیمار باشند متخصص بافت های پیرامونی را نیز معاینه خواهد کرد.

چگونگی تشخیص بیماری چرخش پلک

زمان مراجعه به پزشک:

توصیه می شود که در صورت تشخیص بیماری یا بروز عوارضی که در ادامه بیان کرده ایم سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

  • افزایش سریع قرمزی چشم ها
  • حساسیت به نور خورشید
  • درد چشمی
  • کاهش قدرت بینایی

دقت داشته باشید موارد گفته شده می توانند نشان دهنده آسیب قرنیه باشند که در صورت عدم پیگیری به بینایی فرد آسیب زده و آن را دچار مشکل خواهد کرد. اگر دائما احساس می کنید شی خارجی در داخل چشمتان وجود دارد و یا مژه هایتان ظاهرا به سمت داخل برگشته اند بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید زیرا در صورتی که عارضه چشمی درون چرخش پلک را به حال خود رها کنید ممکن است باعث آسیب دائمی چشمتان شود. همچنین برای شروع روند درمان می توانید از اشک های مصنوعی و پماد های روان کننده چشم استفاده نمایید تا از چشم خود پیش از رسیدن به مطب پزشک محافظت نمایید.

اصول درمان عارضه برگشتگی پلک

درمان بیماری آنتروپیون پلک:

بهتر است بدانید که برای درمان این عارضه عمل جراحی پلک بهترین گزینه خواهد بود که آن را باید زمانی اعمال نمایید که هنوز مژه ها به سطح چشم آسیب نزده باشند. همچنین در حین عمل از نوار های چسب مخصوص جهت پایین نگه داشتن به سمت پایین استفاده می شود که به صورت موقت علائم را تسکین خواهد داد. روش درمان دیگر آنتروپیون پلک استفاده از سم بوتولینوم یا همان بوتاکس است که از برگشتگی پلک به داخل چشم جلوگیری کرده و حدود ۲ الی ۳ ماه ماندگاری خواهد داشت. در اغلب موارد عمل جراحی تحت بی حسی موضعی انجام می شود و شامل محکم کردن پلک تحتانی و اصلاح شل شدگی پلک خواهد بود که در برخی افراد شانس برگشت بیماری در تعداد اندکی وجود خواهد داشت. دقت داشته باشید که بیمار باید حدود دو هفته پیش از عمل جراحی داروهایی را که شانس خونریزی حین عمل یا پس از عمل جراحی را افزایش می دهند مانند آسپرین، دیکلوفناک، بروفن و وارفارین را قطع نماید و به منظور کمتر شدن درد نیز بهتر است از کمپرس یخ در ناحیه عمل شده استفاده نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو