طرز تهیه گراتن سیب‌زمینی با گوشت چرخ‌کرده

منبع: برترین ها

117

1400/3/29

10:34


گراتن سیب‌‌‌زمینی و گوشت چرخ‌کرده یک غذای خوشمزه و البته ساده است که خیلی راحت می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. حتی می‌توانید در دورهمی‌های‌تان هم درست کنید و لذت ببرید.

مامی‌فود: گراتن سیب زمینی و گوشت چرخ‌کرده یک غذای خوشمزه و البته ساده است که خیلی راحت می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید. حتی می‌توانید در دورهمی‌های‌تان هم درست کنید و لذت ببرید. چون هم یک پیش غذاست و هم غذای اصلی به حساب می‌آید و به دلیل طعم و شباهتی که به فست‌فود محبوب بچه‌ها یعنی پیتزا دارد برای آن‌ها هم جذاب و لذت بخش است.

طرز تهیه گراتن سیب‌زمینی با گوشت چرخ‌کرده

برای آموزش این غذای دوست‌داشتنی با ما همراه باشید:

مواد لازم

  • سیب زمینی: ۳ عدد بزرگ
  • گوشت چرخ کرده: ۱۵۰ گرم
  • قارچ: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ عدد بزرگ
  • شیر: ۲ پیمانه
  • آرد گندم: ۲ ق مرباخوری
  • پنیر پیتزا: ۱۰۰ گ رنده شده
  • نمک، فلفل، زردچوبه: میزان لازم
  • روغن مایع: ۲ ق غ
  • آویشن: ۱ ق چ
  • کره: ۲ ق سوپ خوری
  • جعفری: ۱ ق سوپ خوری

طرز تهیه

ابتدا سیب زمینی‌ها را پوست می‌گیریم و به صورت ورقه‌ای خرد می‌کنیم. حداکثر قطر لازم برای این حلقه‌ها نیم سانتی‌متر باشد.

طرز تهیه گراتن سیب‌زمینی با گوشت چرخ‌کرده

سیب زمینی‌های حلقه حلقه شده را درون یک قابلمه آب جوش بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی حرارت بجوشند. بعد از گدشت این زمان آن‌ها را آبکش کنید و زیر آب سرد ببرید تا دچار شوک شوند و پخت آن متوقف شود.

سپس سراغ مواد گوشتی گراتن می‌رویم، ابتدای کار پیاز‌هایی که داشتیم را به صورت نگینی خرد می‌کنیم. داخل تابه دو قاشق غذاخوری روغن مایع می‌ریزیم و گوشت چرخ‌کرده را به همراه پیاز به آن اضافه می‌کنیم. باید حرارت را ملایم کنید و بگذارید که گوشت‌های چرخ‌کرده به آرامی پخته شود. بعد از پنج دقیقه ادویه‌ها شامل فلفل سفید، پودر آویشن و نمک را به مایه گوشتی اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم. زمان مورد نیاز برای پخت گوشت حدود ۲۰ دقیقه است.

حالا قارچ‌ها را به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید و در یک تابه جدا سرخشان کنید. بعد از اینکه قارچ‌ها سرخ شدند آن‌ها را به مایه‌ی گوشتی اضافه کنید.

در این مرحله از کار باید سس بشامل را آماده کنیم. برای تهیه این سس به آرد، کره، ادویه مخصوص و شیر نیاز دارید. می‌توانید به جای ادویه مخصوص از مقداری جعفری تازه ساطوری شده هم استفاده کنید.

یک ظرف را روی حرارت می‌گذاریم و و وقتی که خوب داغ شد کره رو داخلش می‌ریزیم تا ذوب شود.

وقتی کره به خوبی ذوب شد آرد را اضافه می‌کنیم و سریع و خوب هم می‌زنیم تا نسوزد. حرارت زیر ظرف را ملایم کنید و آرام آرام به هم زدن ادامه دهید تا بوی خامی آرد از بین برود و رنگش هم کمی تغییر کند.

وقتی آرد تفت خورد شیر را کم کم به آن اضافه می‌کنیم و خوب مواد رو هم می‌زنیم تا گوله گوله نشود و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد.

طرز تهیه گراتن سیب‌زمینی با گوشت چرخ‌کرده

وقتی سس غلیظ شد از روی حرارت بردارید و فلفل سفید و نمک و جعفری را اضافه کنید و خوب هم بزنید، سس بشامل آماده ست.

در مرحله بعد یک ظرف پیرکس یا هر ظرف مخصوص فری که دوست دارید رو بردارید و کف آن را چرب کنید. یک لایه از سیب زمینی‌ها را کف آن بچینید.

یک مقدار پنیر پیتزا روی آن بریزید و اگر دوست داشتین کمی پودر دارچین به آن اضافه کنید. مواد گوشتی را روی سیب زمینی‌ها بریزید و با پشت قاشق مواد را پخش و صاف کنید. به همین ترتیب ادامه بدهید و لایه آخر را با سیب زمینی بپوشانید.

سپس پنیر پیتزای رنده شده و سس بشامل را روی لایه سیب زمینی آخر می‌ریزید. توجه کنید که حجم سس بشامل در ظرف باید به حدی باشد که حداقل از فضای ظرف ۱/۲ رو پر کند. سطح گراتن رو کاملا با پنیر بپوشانید و ظرف رو داخل فری که از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کردید قرار بدهید تا به مدت ۴۰ دقیقه در طیقه وسط فر پخته شود.

نشانه پخته شدن آن هم طلایی شدن پنیر سطحش هست. اگر بعد از ۴۰ دقیقه طلایی نشد چند ثانیه گریل را روشن کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو