آنچه باید درباره واکسن ۱۸ ماهگی کودکان بدانید

آنچه باید درباره واکسن ۱۸ ماهگی کودکان بدانید


منبع: آرگا

82

1400/3/29

11:14


واکسن ۱۸ ماهگی در نوزادان دارای سه نوع واکسن مکمل دیفتری، سیاه سرفه و کزاز می باشد. همچنین استفاده از واکسن های خوراکی فلج اطفال و mmr در صورتی که در ماه های قبل استفاده نشده است ضروری است.

همانطور که می دانید استفاده از واکسن برای نوزادان در برخی از موارد می تواند بر حسب نوع واکسن دارای عوارضی باشد که کودک و والدین را دچار نگرانی می کند. با توجه به نوع واکسن ۱۸ ماهگی نیز می توان این نتیجه را برآورد که در صورت استفاده از این واکسن کودک دچار حالت بی قراری و تب خواهد شد که والدین باید به آن توجه کنند.

 

واکسن هجده ماهگی و نوع آن

واکسن ۱۸ ماهگی نوزادان چرا تزریق می شود و چه عوارضی دارد؟

واکسن ها از باکتری های خنثی شده هر نوع بیماری گرفته می شوند واکسن های سیاه سرفه، کزار و دیفتری نیز بر همین اساس به کودک تزریق می شوند. والدین باید بدانند که تزریق این واکسن برای نوزادان ضروری است زیرا این سه بیماری در صورت ابتلا می توانند بسیار خطرناک و کشنده باشند.

تب بعد از واکسن یک تب کاملا طبیعی است و والدین نباید خود را نگران این موضوع کنند فقط باید با دقت بیشتری از نوزاد خود مراقبت کنند تا در صورت شدیدتر شدن تب او را پاشویه کرده و به مراکز خدماتی ارجاع دهند.

زمانی که واکسن هجده ماهگی کودک را قرار است تزریق کنید در صورت مشاهده تب بالا و ۴۰ درجه در دفعات قبلی تزریق باید به فرد متخصص که واکسن را تزریق می کند در جریان بگذارید.

واکسن ۱۸ ماهگی

واکسن مخصوص این ماه به دفعات مختلفی تزریق می شود و در صورت تداوم نداشتن نیز می توانید سایر واکسن ها را تزریق کنید. اگر کودک شما دچار سرماخوردگی و یا بیماری است می توانید این واکسن را استفاده کنید و مانعی برای آن وجود ندارد.

واکسن های mmr نیز شامل واکسن های سه گانه اوریون، سرخک و سرخجه می باشند که در اینجا به تحلیل هر یک از این بیماری ها می پردازیم:

  • واکسن سرخک به منظور پیشگیری از سرفه، آبریزش بینی، تب، قرمزی چشم، دانه های قرمز صورت و ذات الریه است.
  •  واکسن سرخجه نیز مانع ایجاد بثورات و متورم شدن غده های پشت گوش می شود.
  • در واکسن اوریون نیز غده های زیر گوش مورد درمان و پیشگیری هستند.

نکات پیشگیری واکسن هجده ماهگی

عوارض جانبی واکسن هجده ماهگی

عوارض جانبی که بعد از تزریق واکسن ۱۸ ماهگی mmr دیده می شود: تشنج، تب، متورم شدن غدد، خون ریزی، دانه زدن و درد مفصل است.

واکسن فلج اطفال

واکسن فلج اطفال نیز از دیگر واکسن هایی است که در این دوران باید تزریق شود این واکسن خوراکی است و یا به بازوی کودک تزریق می شود و در چند دوره باید استفاده شود.از عوارض استفاده از آن نیز می توان به ضعف و بی حالی، تب، مشکل تنفس، بالا رفتن ضربان قلب، آلرژی، کهیر، گلو درد و درد در اندام ها است.

این واکسن در دوره های بعد تولد، واکسن دو ماهگی، واکسن چهار ماهگی، واکسن شش ماهگی، واکسن هجده ماهگی و چهار تا شش سالگی تزریق می گردد.

در صورت مشاهده چنین عوارضی در کودک خود می توانید بعد از تزریق واکسن ۱۸ ماهگی به نکات زیر توجه کنید:

واکسن ۱۸ ماهگی در سه نوع

  • زیاد کردن دفعات شیر دادن به کودک
  • استفاده از لباس های خنک و راحت
  • پاشویه کردن
  • ماساژ دادن کودک در صورت درد عضلات
  • بازی کردن و شاد کردن کودک
  •  در صورتی که کودک بی قراری زیاد دارد و تب آن غیر قابل کنترل است بهتر است او را به مراکز خدماتی اورژانس انتقال دهید.

مراقبت های پس از واکسن هجده ماهگی

اگر چه این واکسن سبب جلوگیری از چند بیماری خطرناک در نوزادان می شود اما بعد از تزریق آن باید مراقبت های لازم را انجام دهید که عبارتند از :

ماندن در درمانگاه به مدت سی دقیقه بعد از تزریق واکسن

اگر چه این واکسن بی خطر و موثر می باشد اما در برخی موارد بسیار نادر سبب بروز حساسیت در بعضی از کودکان می شود و در نتیجه کودک به کمک های فوری پزشکی نیاز دارند از این رو، بهترین کار این است که سی دقیقه بعد از تزریق واکسن داخل درمانگاه بمانید.

مراقب تب کودک بودن :

برخی از کودکان در موارد نادر پس از واکسیناسیون دچار تشنج و تب خواهند شد که در صورت عدم کنترل با استامینوفن، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

استفاده از قطره استامینوفن با تجویز پزشک :

برخی از کودکان پس از تزریق واکسن تب خفیف و درد در محل تزریق را تجربه می کنند از این رو، در زمان تب کودک با توجه به توصیه پزشک به ازای هر کیلو گرم وزن کودک دو قطره استامینوفن به او دهید.

مراقبت های واکسن هجده ماهگی

کمپرس سرد :

بر روی محل اطراف تزریق در بیست و چهار ساعت اول حوله سرد گذاشته و دقت داشته باشید که از یخ به منظور سرد کردن محل مورد نظر پرهیز نمایید.

کمپرس گرم :

اطراف محل تزریق را در ۲۴ ساعت دوم واکسیناسیون حوله گرم گذاشته و دقت داشته باشید که حوله خیلی گرم نباشد زیرا باعث آسیب رساندن به پوست کودک می شود.

استفاده از لباس های گشاد و خنک :

همانطور که می دانید لباس های تنگ باعث فشار بیشتری به محل تزریق می شود از این رو، برای کودک از لباس های خنک و گشاد استفاده نمایید.

مراقبت های پس از تزریق واکسن هجده ماهگی

 در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با انواع واکسن نوزاد می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو