سوالات سنجش کلاس اول 1400 + روش های آماده سازی کودکان

منبع: دلگرم

119

1400/3/29

13:38


سوالات سنجش کلاس اول 1400 + روش های آماده سازی کودکان

در سنجش کلاس اول چه سوالاتی می پرسند ؟

مصاحبه و سنجش ورود به مدرسه برای کودک و والدین او از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. والدین تمایل دارند که جهت برخورداری از تحصیلات مناسب، فرزند خود را در بهترین مدرسه ثبت نام کنند.

این آزمون سنجش به مسئولین مدرسه کمک می‌کند تا میزان آمادگی کودک جهت ورود به مدرسه را ارزیابی کنند و همچنین سبب می‌شود تا مسئولین مربوطه علاوه بر مسائل تحصیلی، به طور کلی شناخت بیشتری نسبت به دانش‌آموزان داشته باشند.

در این مقاله از مجله دلگرم اطلاعات مفیدی درمورد سنجش کلاس اول در اختیارتان قرار خواهیم داد.

اهمیت سنجش ورود به مدرسه

به کمک مصاحبه و سنجش ورودی، مسئولین مدرسه از مراحل کلی رشد کودک آگاه می‌شوند. در سنجش ورود به مدرسه مسائلی مانند آگاهی نسبت به محیط اطراف، پیروی از دستورات ساده، حل مسائل ابتدایی، پاسخ به سؤالات مورد نظر، نحوه برقراری ارتباط کودک با همسالان مطرح می‌شود.

مسئولین مدرسه اطلاعات و توانایی‌های کودک را بر اساس موارد فوق ارزیابی می‌کنند. سنجش ورود به مدرسه در جهت آگاهی از مراحل رشد و تکامل و توانایی‌های کودک به مسئولان مدرسه کمک می‌کند. توانایی‌های کودک شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پاسخ به سؤالات مطرح شده از جانب مسئولین مدرسه
  • پیروی از دستورات ساده
  • پاسخ به سؤالات تشریحی که امکان دارد تا حدی برای کودک دشوار باشد
  • تشخیص اعداد، رنگ‌ها، حروف و شکل‌های مختلف
  • حل مسائل ساده

سوالات سنجش کلاس اول 1400

نمونه سوالات سنجش کلاس اول

سوالات سنجش کلاس اول

از آنجا که هر مدرسه‌ ای روش منحصر به فرد خودش را برای آزمون دارد، نمی‌توان سوال‌ها را از قبل پیش‌بینی کرد. نمونه سوالات سنجش کلاس اول عبارتند از:

  • در اغلب اوقات از کودک می‌خواهند اسم، نام خانوادگی و سنش را بگوید
  • امکان دارد از او بخواهند نام پدر و مادرش را بگوید
  • در اغلب اوقات از کودک آدرس و تلفن منزل و شماره تلفن همراه والدین پرسیده می‌شود
  • ممکن است شمردن از یک تا ده یا تا بیست را بپرسند و یا جمع و تفریق‌های ساده را بپرسند
  • ممکن است تصاویری را نشان دهند و مثلاً بپرسند در این صفحه چند تا شکل سیب وجود دارد
  • شمردن برعکس از ۱۰ تا ۱ و یا حتی از ۲۰ تا ۱ ممکن است سؤال شود، که مورد اخیر ممکن است برای بچه‌ها سخت باشد
  • سوالاتی نظیر اینکه برادر پدرت چه کسی می‌شود، می‌تواند مطرح شود
  • ممکن برای دیدن مهارت حرکتی کودک بخواهند لی لی برود و یا کفشش را در آورده و بپوشد
  • ممکن است برای دیدن تمرکز کودک بگویند مثلاً گوش چپت را با دست راستت بگیر که این مستلزم آشنایی با چپ و راست است
  • ممکن است از او بخواهند شعری را بخواند، داستانی را تعریف کند و یا داستان نیمه‌کاره‌ای را که برایش تعریف کردند؛ کامل کند
  • اطلاعات عمومی مثل اسم رنگ‌ها، حیوانات، شکل‌های هندسی مثل دایره و مربع، اسم شهر و کشوری که در آن زندگی می‌کند نیز امکان دارد مورد سؤال قرار گیرد
  • معمولاً برای دیدن مهارت دستان کودک در نوشتن و به دست گرفتن مداد، از او می‌خواهند یک نقاشی را رنگ کند یا ترسیم کند
  • گاهی یک نقاشی ناقص –مثلاً ماشینی که یک چرخ ندارد – را به کودک می‌دهند که رنگ کند
  • همین تست می‌تواند با سنجش هوش تلفیق شود و از بچه بخواهند که یک آدم را ترسیم کند که هر چه آدم کامل‌تر باشد نشان‌دهنده بهره هوشی بالاتر است
  • در اغلب موارد سؤال می‌شود که اگر بچه‌ای با شما بدرفتاری کند یا مثلاً شما را هل بدهد چکار می‌کنی؟
  • ممکن است برای اطلاع از وضعیت خانواده بخواهند اعضای خانواده‌اش و یا خانه‌اش را نقاشی کند

آزمون و مصاحبه گاهی با حضور والدین در کنار کودک و گاهی به طور فردی انجام می‌شود.

سوالات سنجش کلاس اول  1400

برای سنجش چه چیزهای به کودکان یاد بدهیم ؟

چطور فرزندمان را برای آزمون سنجش آماده کنیم ؟

در درجه اول باید فرزندتان را به لحاظ جسمی آماده کنید، حتما در حدود 5 سالگی او را یک چکاپ سلامتی کامل ببرید. تا اگر مشکل بینایی یا شنوایی دارد مشخص و درمان شود.

گاهی وقت‌ها خانواده‌ها متوجه کم‌خونی و ضعف جسمی فرزندشان نمی‌شوند و این باعث می‌شود کودک در جلسه ارزیابی سنجش بی‌حال باشد یا خوابش ببرد. کارشناسانی که او را معاینه می‌کنند وقتی با عدم پاسخدهی او مواجه شوند او را در آزمون سنجش رد می‌کنند.

همانطور که گفته شد به غیر از سلامت جسم، آزمون روانشناسی و یادگیری هم در سنجش کشوری کلاس اول از فرزند شما گرفته می‌شود. شما باید فرزندتان را برای این بخش از آزمون هم آماده کنید.

او باید برای قرار گرفتن در محیط سنجش آماده باشد و با ورود به آنجا شوکه نشود و نترسد. در بخش روانشناسی کودک باید بدون حضور والدین‌اش ارزیابی شود، اما خیلی از کودکان می‌ترسند از مادرشان جدا شوند و ساعت‌ها زمان می‌برد تا راضی شوند و به تنهایی وارد اتاق مشاور شوند.

ممکن است فرزند شما با استرس در اتاق روانشناس حضور پیدا کند و بخاطر همین استرس هم نتواند جواب سوال‌ها را به درستی بدهد، پس بهتر است قبل از سنجش، فرزندتان را در فضاهایی مشابه قرار دهید، پیش‌دبستانی‌هایی که در مدرسه واقع هستند، می‌توانند فضای خوبی برای آماده شدن فرزند شما باشند.

شما فرزندتان را در پیش دبستانی، مهد کودک، مهد قرآنی و… می‌گذارید، اما آیا به آموزش‌هایی که فرزندتان در آن مکان فرا می‌گیرد توجه می‌کنید؟

در این مراکز باید فضای آموزشیِ غنی و کافی برای فرزندتان وجود داشته باشد. آموزش‌ها باید چهارچوب‌ مدار باشد و مهد‌ کودک‌ها باید طرح درس‌های مشخص و دقیقی برای آموزش داشته باشند.

بچه‌ها باید از شش سالگی شمارش تا 20 را بلد باشند، تفاوت‌ها و شباهت‌ها را تشخیص بدهند، تداعی ذهنی و همچنین تعاملات بین فردی را بیاموزند. به همین دلیل بهتر است فرزندتان را از 3 سالگی در فضای مهد کودک قرار دهید تا بتواند دور از خانواده و در یک محیط اجتماعی آموزش ببیند.

هرچه آموزش فرزندتان را زودتر شروع کنید برای او بهتر است. در کنار حضور در پیش دبستانی می‌توانید برای فرزندتان معلم خصوصیِ زبان، ریاضی و موسیقی بگیرید.

به این شکل فرزند شما زودتر فراگیری مهارت‌های مختلف را شروع می‌کند و ذهن ورزیده‌تری نسبت به همسالان خود خواهد داشت. علاوه بر این یک معلم خصوصی می‌تواند استعدادها و توانایی‌های نهفته فرزند شما را کشف کند و برای پرورش آن‌ها مسیری را به شما پیشنهاد دهد.

همچنین بخوانید:

آیا برای ثبت نام کلاس اول مدرک پیش دبستان نیاز است ؟

آمادگی برای رفتن به کلاس اول


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو