۹ روش آسان که از آسیب های احتمالی به قالیچه ها جلوگیری خواهد کرد

منبع: آرگا

79

1400/3/29

16:56


یکی از انواع لوازمی که برای خانه خریداری می‌شود، فرش‌ها، قالیچه‌ها و موکت‌ها هستند که نقش مهمی در راحتی اعضای خانواده و همچنین زیبایی دکوراسیون منزل دارند. بسته به اینکه چطور از این گستردنی‌های خانه استفاده کنید، طول عمر مفید آنها را می‌توانید افزایش یا کم کنید. در این مقاله ما تلاش کرده‌ایم برخی از نکاتی که به ماندگاری بیشتر فرش و موکت کمد می‌کند را بررسی کنیم، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

گذاشتن وسایل سنگین روی فرش‌ها ممنوع

به طور معمول توصیه می‌شود زمانی که قصد چیدمان منزل را دارید از قرار دادن مبلمان، کمد، میز و وسایلی که وزن سنگین و بخش‌های نوک‌تیز دارند، روی فرش و موکت خودداری کنید. چرا که در دراز مدت، باعث از بین رفتن آن بخش از فرش، قالی و یا موکت می‌شود. اما اگر ناچار هستید که این وسایل را روی این گستردنی‌ها قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم، زیر پایه‌های آنها را با کارتن، پارچه و یا حتی تکه‌های موکت بپوشانید تا میزان فشار مستقیمی که به فرش و موکت وارد می‌شود، کمتر شود.

تعهد به جاروکردن منظم

آسیب های احتمالی به قالیچه

سعی کنید به طور منظم فرش‌های خانه را جارو کنید. البته اگر فرش‌های شما دستباف است، سعی کنید اینکار را در دوره‌هایی با فواصل بیشتر انجام دهید. چرا که به طور کلی استفاده از جارو برقی روی فرش‌ها، باعث کشیده شدن الیاف فرش می‌شود که تاثیر منفی روی فرش دارد، اما باید بدانید تاثیرات منفی گرد و خاک و ذراتی که روی فرش و قالی ریخته می‌شود، به مراتب بیشتر از جارو کردن است.

با این حال با یک راهکار می‌توانید اثرات منفی جاروبرقی را کم کنید؛ سعی کنید متناسب با جهت خواب فرش، جاروبرقی را بکشید تا به مرور زمان، خواب فرش از بین نرود. در اینصورت جارو کردن فرش و قالی بسیار دشوار می‌شود و فرش نیز زیبایی سابق را نخواهد داشت.

اگر زمان کافی برای انجام این کار را ندارید می‌توانید از خدمات نظافت منزل به صورت فوری و شبانه روزی که توسط شرکت‌های معتبر در این زمینه ارائه می‌شود استفاده کنید و به کمک یک نظافتچی منزل حرفه‌ای با دستمزد ساعتی کارهای روزمره خانه مثل جارو زدن یا گردگیری را انجام دهید.

میل کردن غذا فقط در آشپزخانه

اگر دوست داشته باشید غذا را روی کاناپه و در حین تماشای تلویزیون میل کنید، احتمال ریختن ذرات روغنی غذا و کثیف و لک شدن فرش‌ها بیشتر می‌شود. با اینکه میل کردن غذا روی کاناپه راحتی و یا روی فرش سالن پذیرایی می‌تواند دلچسپ‌تر باشد، اما خود را موظف کنید، غذا را فقط در آشپزخانه سرو کنید.

اما اگر شرایط خاصی وجود دارد و باید به طور حتم غذا را در سالن پذیرایی و یا حتی اتاقتان میل کنید، سعی کنید ظرف غذا را داخل سینی بزرگ بگذارید تا ذرات غذایی روی فرش ریخته نشود. حالت بهتر آن است که از یک زیرانداز استفاده کنید و آن را روی فرش یا کاناپه پهن کنید تا در صورتی که ذرات غذا ریخته شد، فرش‌ها کثیف نشوند.

پاک کردن سریع لکه‌ها

آسیب های احتمالی به قالیچه

با تمام تلاشی که ممکن است برای تمیز ماندن فرش‌ها انجام دهید، اما ریختن مایعات یا دیگر ذرات روی فرش، اتفاقی غیرقابل اجتناب است. برای از بین بردن لکه‌ها سعی کنید، دستمال‌هایی با قدرت جذب بالا تهیه کنید و آنها را در مکان مناسبی برای چنین موقعیت‌هایی جاسازی کرده باشید. همچنین داشتن چند پاک کننده طبیعی مانند جوش شیرین، نمک و سرکه برای این مواقع می‌تواند سرعت عمل شما را در پاک کردن لکه‌ها بالاتر ببرد. همچنین می‌توانید از این راهکارهای خانگی نیز استفاده کنید.

پس از آنکه لکه را با آب و پاک‌کننده‌های مناسب تمیز و شستشو دادید، حتما آن گوشه از فرش را از زمین بلند کنید و در معرض هوا قرار دهید تا رطوبت آن سریع‌تر خشک شود، در غیر اینصورت الیاف فرش در معرض پوسیدگی و رشد باکتری‌ها قرار می‌گیرند.

استفاده از پادری

سعی کنید کفش‌های خود را بیرون از خانه دربیاورید و به هیچ وجه آنها را داخل خانه نیاورید. همچنین استفاده از پادری‌ها جلوی درب بیرونی و درب‌های ورودی هر اتاق باعث می‌شود، کثیفی‌ها به دیگر فرش‌ها و موکت‌ها منتقل نشود.

نصب پرده در پنجره‌ها

اگر در پنجره‌های سالن پذیرایی و اتاق‌ها پنجره‌هایی وجود دارند که آفتاب‌گیر هستند و در مقابل آنها هم فرش‌ها و موکت‌های زیبای شما گسترده شده است، پس بدون معطلی، پنجره‌ها را اندازه‌بگیرید و به سراغ خرید پرده مناسب باشید. آفتاب مستقیم، به راحتی بافت فرش را تخریب می‌کند. البته این موضوع جدا از پهن کردن فرش‌ها برای چند ساعت در آفتاب است که منجر به از بین رفتن باکتری‌های فرش می‌شود.

جابجایی وسایل سنگین روی فرش ممنوع

گاهی اوقات دوست دارید دکوراسیون و نحوه چیدمان خانه را تغییر دهید و در این موارد، اولین گزینه معمولا تغییر محل مبلمان، کمد، بوفه و مانند آن است. اگر قصد انجام اینکار را دارید، سعی کنید آنها را با دست بلند کرده و روی فرش‌ها نکشید، چرا که اینکار به راحتی باعث تخریب بافت فرش‌ها می‌شود.

استفاده از روفرشی‌ها

شاید تصور کنید پهن کردن روفرشی‌ها روی فرش‌های روشن، دکوراسیون و زیبایی خانه شما را کم می‌کند. اگرچه این تصور تا حدی درست است، اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که فرش‌هایی که بیشتر در معرض تردد هستند، به راحتی کثیف می‌شوند و استفاده از یک روفرشی مناسب و زیبا می‌تواند مانع از کثیفی‌ها شود.

تمیزی و شستشوی فرش

علاوه بر اینکه سعی می کنید به طور منظم فرش‌ها را جارو کنید، شستشوی فرش نیز باید در لیست کارهای سالانه قرار بگیرد. اینکار باعث تمیز شدن دوباره فرش و از بین رفتن آلودگی‌ها و لک‌هایی می‌شود که در طول استفاده روی فرش و موکت ایجاد شده است. حتی اگر فرش‌های دستباف داشته باشید، می‌توانید از سرویس فرش شویی و قالیشویی‌ های آنلاین استفاده کنید و کار شستن فرش خود را با مصرف کم آب (ما کشور کم آبی هستیم و کمک گرفتن از قالیشویی‌هایی که به روش مکانیزه و یا حتی بخارشوی، کار شستشوی فرش‌ها را انجام می‌دهند، کمک زیادی در مصرف کمتر آب دارد)، هزینه و قیمت‌های مناسب، در مدت زمان کم انجام دهید.

در این مقاله تلاش شد آسان‌ترین کارهایی که می‌توانید برای مراقبت بهتر از فرش‌ها، قالی‌ها و موکت‌های خانه انجام دهید، گردآوری شود، اما شما نیز می‌توانید موارد دیگری را به این لیست اضافه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو