گواهی کولورکتال یا رابطه مقعدی چیست؟

منبع: روزیاتو

96

1400/3/29

17:12


رابطه مقعدی همچون رابطه واژنی اثراتی بر جای می گذارد و پزشکی قانونی در صورت دستور دادگاه می تواند با معاینه ی مقعد نسبت به برقراری رابطه جنسی در این ناحیه اظهار نظر نماید و نتیجه ی معاینه را در قالب گواهی کولورکتال یا سلامت مقعد ارائه کند.

این معاینه بیشتر در خصوص تجاوزات جنسی صورت می گیرد و در صورتی که شکایتی مبنی بر رابطه نامشروع شده باشد دادگاه دستورات لازم در خصوص صدور گواهی رابطه مقعدی را به پزشکی قانونی خواهد داد.

رابطه مقعدی در مواردی باعث خونریزی و آسیب دیدگی شدید بافت مقعد می شود و در طولانی مدت ممکن است بیماری هایی نیز به دنبال داشته باشد.

جدا از انواع عفونت هایی که امکان جذب مستقیم آن ها از طریق مقعد وجود دارد و می تواند باعث انواع بیماری های عفونی و التهابی شود، مدت زمان و میزان ترمیم بافت بستگی به حساسیت این ناحیه و تعداد دفعات انجام دخول و فاصله ی زمانی تکرار و شدت آن دارد.

رابطه مقعدی ممکن است آثاری بر جای بگذارد که پزشک زنان هم هنگام معاینه ی پرده بکارت متوجه آن شود اما معمولاً در آزمایش بکارت، مقعد مورد بررسی قرار نمی گیرد.

تشخیص دخول مقعدی در صورت کثرت تعداد دفعات انجام این عمل امکان پذیر است. اگر تعداد دفعات دخول کمتر از ۲ یا ۳ بار باشد، انتظار مشاهده ی علائم را نمی توان داشت. اما اگر تعداد دفعات انجام آن بیشتر باشد علائمی را می توان در این ناحیه مشاهده کرد، مثل از بین رفتن چین های مقعدی و صاف تر شدن پوست اطراف مقعد، ورم کردن دور مقعد، ضخیم شدن پوست اطراف و داخل مقعد.

اگر فرد مفعول به صورت مداوم رابطه مقعدی داشته باشد، این ضخیم شدگی پوست تا رکتوم یا همان راست روده امتداد دارد و شقاق های بهبود یافته ی قبلی به صورت خطوط کمرنگ در محل چین ها دیده می شود.

در رابطه ی مداوم، مقعد مفعول شکلی قیفی مانند پیدا می کند، گویی که مقعد به طرف داخل کشیده شده باشد. شل شدن اسفنکتر خارجی مقعد (ماهیچه ای که کار بستن مقعد را برعهده دارد) نیز نشان دهنده ی دخول مداوم مقعدی است.

در این معاینه به حالت مجرای مقعدی هم توجه می شود. دخول مقعدی ممکن است باعث تغییر شکل مجرای مقعدی، ایجاد بواسیر و هموروئید، زوائد گوشتی کوچک در اطراف مجرای مقعدی، زگیل های کوچک، بیرون زدن قسمتی از بافت از مقعد، گشاد شدگی اندک مجرای مقعدی و غیره شود.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو