به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، بهبودیافتگان از موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹، احتمال بسیار کمی دارد که دوباره به این ویروس آلوده شوند. 

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه «میسوری» در آمریکا با بررسی داده های بیش از ۹ هزار بیماری که به موارد شدید کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، متوجه شدند که کمتر از یک درصد از این افراد ممکن است سه ماه یا مدت زمان بیشتری پس از بهبودی دوباره به این ویروس آلوده شوند.

میانگین زمان آلودگی به عفونت برای افرادی که دوباره به کرونا مبتلا شدند، سه ماه و نیم بود. غیر سفید پوستان، افراد مبتلا به آسم و افراد سیگاری بیشتر احتمال داشت دوباره به این ویروس آلوده شوند.

محققان می گویند، یافته های این مطالعه حاکی از این است که آلودگی مجدد به کووید-۱۹ به میزان زیادی بعید، اما ممکن است؛ این محققان در عین حال متذکر شدند که این تحقیق قبل از شیوع گونه های جهش یافته کووید-۱۹ مانند گونه هندی کرونا که احتمال آلودگی مجدد به آن محتمل تر است، انجام شده است.

بیماران پس از بهبودی از یک بیماری، معمولاً از درجاتی از ایمنی برخوردارند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن آنها، این بیماری را به خاطر می آورد تا برای بار دوم ویران نشود. با این حال، مدت زمانی که این ایمنی ادامه دارد و همچنین چگونگی عملکرد آن، برای هر بیمار متفاوت است.

محققان در زمینه کووید-۱۹، هنوز در تلاش هستند تا این ایمنی طبیعی را درک کنند و دریابند که آیا آستانه‌ای برای این مصونیت وجود دارد یا خیر. محققان تنها چند مورد از عفونت مجدد را - بیمارانی که پس از بهبودی اولیه برای بار دوم به کووید-۱۹ مبتلا می شوند- ثبت کرده اند. با اینکه عفونت مجدد کووید به ندرت صورت گرفته است؛ با این حال غیرممکن هم نیست.

پیش از این نتایج مطالعه دیگری نیز نشان داده بود، افرادی که به صورت خفیف یا بدون علامت به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، آنتی‌بادی موجود در بدن آنها می‌تواند تا یک سال یا حتی تا پایان عمر از آنها در برابر این بیماری محافظت کند.

محققان دانشکده پزشکی «دانشگاه واشنگتن» در سنت لوئیس که این مطالعه را انجام داده بودند ، اظهار داشتند: بر اساس یافته‌های این تحقیق با وجودی که پیش‌تر گمان می‌شد ایمنی پس از ابتلا به کرونای خفیف تنها چند ماه دوام دارد، اما در این تحقیق شواهدی بدست آمد که حاکی از ایمنی طولانی‌مدت افراد مبتلا به نوع خفیف یا بدون علامت ویروس کرونا است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

برای اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و آمریکا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

مشروح این مطالعه جدید در مجله Clinical Infectious Diseases منتشر شده است.