با گسترش همه گیر یکرونا، موضوع افسردگی یکی از مهم ترین مباحث در حوزه های مختلف روانشناسی و پزشکی بوده است.

این بار در پنج برتر هفته به بررسی «5 فیلم برتر درباره افسردگی» پرداخته ایم که تماشای آن ها می تواند برای هر علاقه مند به سینمایی مفید باشد.

طعم گیلاس

5- طعم گیلاس: فیلم مینی مالیستی عباس کیارستمی یکی از بهترین آثار سینما درباره موضوع افسردگی است.

«طعم گیلاس» در سال 1376 ساخته شده و درباره مردی افسرده به نام بدیعی است که می خواهد خودکشی کند و به همین منظور قبری برای خودش کَنده و قصد دارد با خوابیدن در آن، قرص های خواب آورش را یکجا مصرف کند.او به دنبال کسی است که روز پس از مرگش بر روی او خاک بریزد اما...

«طعم گیلاس» یکی از مشهورترین آثار عباس کیارستمی است که برنده نخل طلای جشنواره کن نیز شده بود. مجله تایم در سال 2009 نیز نام «طعم گیلاس» را به عنوان یکی از 10 فیلم برتر تاریخ جشنواره کن برگزید.

مالیخولیا (Melancholia

4-مالیخولیا (Melancholia): «مالیخولیا» دومین قسمت از سه گانه افسردگی لارنس فون تریر محسوب می شود.

داستان فیلم دو قصه متفاوت را روایت می کند. یکی جاستین با بازی کریستین دانست که در حال ازدواج است اما در مراسم عروسی دچار نوعی افسردگی شدید می شود و روابطش با اطرافیانش دچار چالش می شود و دومین داستان درباره خواهرِ جاستین و همسرش است که پی برده سیاره مالیخولیا در حال نزدیک شدن به زمین است و...

«مالیخولیا» یکی از تحسین شده ترین آثار فون تریر محسوب می شود و کریستین دانست نیز به خاطر بازی در این فیلم موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره کن در سال 2011 شده بود. «مالیخولیا» مخصوصاً در بخش فیلمبرداری و فضاسازی در رده بهترین آثار فون تریر قرار می گیرد.

ساعت ها (The Hours

ساعت ها (The Hours): یکی از درخشان ترین آثاری که تا به امروز درباره افسردگی ساخته شده، فیلم «ساعت ها » به کارگردانی استفن دالدری است.

داستان فیلم درباره 3 زن مختلف در بازه های زمانی متفاوت است. ویرجینیا ولف در سال 1923 که در حال نگارش رمان خانم دالووی است، لورا زن خانه داری که در سال 1951 مشغول مطاله کتاب خانم دالووی است و در نهایت کلاریسا که در سال 2001 قرار است به مانند خانم دالووی مهمانی را ترتیب دهد.

«ساعت ها» در فصل جوایز یکی از موفق ترین آثار سال بود و توانست برای نیکول کیدمن جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی را به دست بیاورد. فارغ از این، فیلم در تمام رشته های مهم از جمله بهترین بازیگران و بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی نامزد اسکار شد. موسیقی زیبای این فیلم امروزه در بسیاری از ویدئوها و کلیپ های تلویزیونی نیز شنیده می شود.

چه زندگی شگفت انگیزی (It's a Wonderful Life

 

چه زندگی شگفت انگیزی (It's a Wonderful Life): شاید اثر ماندگار فرانک کاپرا از معدود فیلم های تاریخ سینما درباره افسردگی باشد که تماشای آن حال مخاطب را بهتر می کند!

داستان فیلم درباره مرد میانسالی است که پس از ورشکستگی افسرده شده و قصد پایان دادن به زندگی خودش را دارد تا اینکه فرشته ای به نام کلارنس به سراغ او می آید تا زندگی اش را نجات دهد.

«چه زندگی شگفت انگیزی» در ستایش زندگی ساخته شده و از تماشاگر می خواهد قدر داشته های زندگی خود را بداند. این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا به عنوان تاثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده است.

نکته جالب اینکه نمایش این فیلم در سال 1946 نتوانست از طرف مردم با استقبال چندانی مواجه شود چراکه جنگ و مشکلات روحی تا مدت ها مردم را درگیر مسائل مختلف کرده بود. با این حال، پس انتشار نسخه های خانگی، اقبال به فیلم افزایش یافت و رفته رفته جایگاه یک کلاسیک تمام عیار را کسب کرد.

او (Her

او (Her): اثر فاخر اسپایک جونز یکی از بهترین آثاری است که تا به امروز درباره افسردگی ساخته شده است.

داستان فیلم درباره مرد میانسالی به نام تئودور است که از فرط تنهایی با یک سیستم عامل کامپیوتر به نام سامانتا طرح دوستی می ریزد! رابطه ای عجیب که تعجب اطرافیان را در پی دارد و...

اسپایک جونز به بهترین شکل ممکن فضایی سرد و خفقان آور را در فیلم «او» ایجاد کرده است. رنگ های یکدست و غیرشاد و جامعه ای که اگرچه در کنار هم زندگی می کنند اما گویا یکدیگر را نمی بینند. تمام المان های زندگی انسان در عصر مدرن در فیلم «او» به چالش کشیده شده و نتیجه، شگفت انگیز است. بازی حیرت انگیز خواکین فینیکس در نقش اصلی و موسیقی فراموش نشدنی فیلم از دیگر دلایل ماندگاری فیلم به شمار می روند.

 

مائده اکبریان

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید