تاریخ مصور ۲۰۰ ساله تهران کتاب شد | جمع‌آوری ورقه‌های پستی دوره ناصری و جامعه‌شناسی چهل سال راهپیمایی ۲۲ بهمن | آقایی از کتاب‌های جدیدش می‌گوید

128

1400/3/30

13:34


مجتبی آقایی سه کتاب «تهران تا ۱۴۰۰»، «تهران در ورقه‌های پستی» و «تهران تا انتها حضور» را در دست چاپ و نشر دارد.

تاریخ مصور ۲۰۰ ساله تهران کتاب شد | جمع‌آوری ورقه‌های پستی دوره ناصری و جامعه‌شناسی چهل سال راهپیمایی ۲۲ بهمن | آقایی از کتاب‌های جدیدش می‌گوید

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجتبی آقایی نویسنده و عکاس، با این توضیح که کتاب «تهران تا ۱۴۰۰» تاریخ و سرگذشت تصویری ۲۰۰ ساله تهران را در دست انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب در قالب ۹ فصل با مدخل‌های جداگانه و مقدمه‌ای که درباره شهر تهران نوشته‌ام آماده چاپ شده است. دروازه‌ها، نمای عمومی، فرهنگ آداب و رسوم، امکان مذهبی، اوقات فراغت، میادین، خیابان‌ها و مردم و جامعه سرفصل‌های آن هستند.

او با بیان این که ۵۰ عنوان کتاب مصور درباره تهران نشر یافته است، ادامه داد: این متون در مورد تهران قدیم، جدید، گذر تاریخی و یا حتی کار پژوهشی، تحقیقی و تطبیقی هستند. کتاب «تهران تا ۱۴۰۰» به‌نوبه‌خود متفاوت است و تک جلدی در قطع رحلی به چاپ می‌رسد.

این استاد دانشگاه هم‌چنین از آماده‌سازی کتاب «تهران در ورقه‌های پستی» خبر داد و افزود: در دوره قاجار به کارت‌پستال، ورقه‌های پستی گفته می‌شد. ناصرالدین شاه در سفر فرنگ، اتفاقی با روز ولنتاین برخورد می‌کند و فضای هدیه دادن را می‌بیند. یک کارت‌پستال از فرانسه تهیه و برای سوگلی خود در  ایران می‌فرستد که اولین کارت پستالی است که وارد ایران شده. او وقتی به ایران برمی‌گردد از چاپ و انتشار کارت پستال حمایت می کند. بسیاری از کارت پستال‌ها تمبر دوره قاجار دارند.

آقایی با بیان این که در کتاب ۴۵۰ قطعه کارت پستال از دوره ناصرالدین شاه، احمد شاه، مظفرالدین شاه و پهلوی اول ارائه شده، اظهارداشت: حدود ۱۰ سال با همکاری مهرداد اسکویی روی این پروژه کار کرده‌ایم که در کتابی حدود ۴۲۰ صفحه‌ای در قطع خشتی بزرگ منتشر می‌شود. سندها در قالب ۹ فصل تقسیم‌بندی شدند. مشخصات هر کارت پستال شامل موضوع، ابعاد، قطع و ناشر در زیر هر اثر توضیح داده شده است. مقدمه‌ای هم اسکویی در مورد تاریخ کارت پستال در ایران نوشته است. تک به تک کارت‌پستال‌ها با کیفیت اورجینال چاپ شده‌اند و چنین کتابی به این جامعیت نداریم.

او که کتاب «تهران تا انتها حضور» را نیز به ناشر سپرده، تصریح کرد: این اثر به چهل سال راهپیمایی‌های روز ۲۲ بهمن در تهران اختصاص دارد. سال‌شمار از ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۹. این کتاب اطلاعات ارزشمندی را به‌لحاظ  جامعه‌شناسی و تغییر کاربری شهری در اختیار پژوهشگران و هنرمندان قرار می‌دهد؛ چون از این رخداد هر ساله در پایتخت توسط کشورهای خارجی تفسیرهایی صورت می‌گیرد به‌لحاظ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و شهری نیز کتاب مهمی محسوب می‌شود.

به گفته آقایی، سه کتاب «تهران تا ۱۴۰۰»، «تهران در ورقه‌های پستی» و «تهران تا انتها حضور» از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران تا یک ماه آینده منتشر می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو