با پایان یافتن امتحانات پایه های مختلف تحصیلی و صدور کارنامه های دانش آموزان، موجی از بهت و نگرانی در خانواده ها شایع شده که دانش آموزان با آموزش مجازی دچار افت تحصیلی شده اند.

اواخر سال ۹۸ بود ویروس کرونا وارد کشور شد و با شروع سال نو همه بخش های جامعه دچار تغییر و تحول و آسیب شد.

ترکش های ویروس کرونا علی رغم آسیب به کسب و کارهای مختلف و آسیب جدی به بخش اقتصاد، بهداشت و درمان، فرهنگ و جامعه اما به نظر می رسد بیشترین آسیب را به حوزه آموزش در سطح مدارس و حتی دانشگاه ها وارد کرده است.

اینگونه که از نتیجه امتحانات دانش آموزان پیداست، گرچه افت تحصیلی فاجعه بار نبوده اما آموزش مجازی آنگونه که باید نتوانسته برای دانش آموزان در فرآیند یادگیری موثر باشد و اغلب دانش آموزان را در مقاطع مختلف دچار افت تحصیلی کرد که این موضوع موجب نارضایتی خانواده ها و حتی دانش آموزان و سیستم آموزشی کشور شده است.

زیرساخت های آموزشی مناسب نیست

شیوع کرونا باعث شد تا دانش آموزان از حضور در مدارس بازبمانند و برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا و کنترل چرخه انتقال آن در خانه و از طریق آموزش مجازی، یادگیری را دنبال کنند اما بسترهای لازم در این زمینه آماده نبوده و برنامه هایی که وزارت آموزش و پرورش در خصوص آموزش دانش آموزان ارائه داد کارایی لازم را نداشت و شیوه هایی که آموزش و پرورش برای یاددهی دانش آموزان برگزید برای دانش آموزان مفید نبود.

از جمله برنامه هایی که آموزش و پرورش برای یاددهی دانش آموزان انتخاب کرد اپلیکیشن "شاد" بود که سردرگمی و شوک زیادی را برای دانش آموزان و خانواده ها ایجاد کرد اما با گذشت چندماه به قدری این برنامه اندرویدی ضعیف و بی کیفیت بود که بخش عمده ای از آموزش ها از طریق پیام رسان"واتس اپ" دنبال شد اما با این وجود آموزش ها آنگونه که باید در رشد و پیشرفت درسی دانش آموزان مقبول نیفتاد و مقوله پرورش هم کلا تعطیل شد.

آش آموزشی در فضای مجازی آنقدر شور بود که از همان ابتدا کلیپ ها و فایل های صوتی که یا معلمان سوتی داده و یا دانش آموزان، در سطح گسترده در فضای مجازی منتشر شد و عمیقا فرهنگ مردم و نظام آموزشی را زیر سوال برد و کارنامه هایی را رو کرد که چندان درخشان نیست.

ضرورت آمادگی خانواده ها و دانش آموزان برای آموزش

نازنین مصلایی پور از جمله شهروندانی است که با داشتن دو فرزند از شیوه های تدریس و برنامه های آموزشی به شدت گلایه دارد و معتقد است که زیرساخت های آموزشی برای تحصیل دانش آموزان از طریق فضای مجازی مناسب نیست.

به اعتقاد او، ابتدا باید مسئولان امر آموزش، دانش آموزان و اولیا آنان را آماده می کردند تا بتوانند در ایام همه گیری کرونا به شیوه مطلوب محتواهای آموزشی را به دور از چالش و تنش دنبال کنند که متأسفانه این موضوع اتفاق نیفتاد.

وی معتقد است آموزش های مجازی به واسطه اینکه تک بعدی است و تنها صدای معلم را می شنویم و چهره به چهره نیست آنگونه که باید دانش آموزان مفاهیم آموزشی را یاد نمی گیرند و همین موضوع باعث افت تحصیلی آنها شده است.

سید امین نیری از دیگر شهروندانی که یک فرزند دبستانی دارد گفت: وضعیت آموزش مجازی و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان به شدت ضعیف بود و اصلا دانش آموزان ابتدایی چیزی یاد نگرفتند.

وی با بیان اینکه دانش آموزان ابتدایی به دلیل شرایط سنی و مقطع آموزشی که دارند باید در کلاس های حضوری آموزش ببینند و ارتباط موثری برقرار کنند افزود: متأسفانه بیشترین آسیب تدریس آنلاین متوجه دانش آموزان مقاطع ابتدایی شده است و دانش آموزان از حضور در مدرسه و ارتباط با دیگر بچه‌ها که باعث تقویت روابط عاطفی و روحیه تیمی آنان می‌شود محروم ماندند.

نیری با بیان اینکه آموزش مجازی باعث آسیب به خانواده ها هم شده که این آسیب ها به دانش آموزان نیز سرایت کرده و تاثیر منفی گذاشته عنوان کرد: شیوه‌های تدریس مجازی باعث شده که والدین به ویژه آن ها که شاغل هستند، به دلیل فشارهای ناشی از کار و امور روزمره و مشکلات زندگی توان رسیدگی کافی و همراهی با دانش آموز را نداشته باشند و نتوانند فرزندانشان را کنترل کنند که این موضوع چالش آفرین بوده است.

تابستان؛ بهترین زمان برای عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان

گستردگی ویروس کرونا و ترس از ابتلای دانش آموزان باعث تعطیلی مدارس از روی اجبار و تدریس مجازی شد اما زیرساخت های آموزشی از جمله پهنای باند و در دسترس نبودن تجهیزاتی مانند تبلت و مودم های اینترنت پرسرعت همچنین قیمت بالای آن ها باعث شد تا آموزش در کشور مختل شود و دانش آموزان بر اساس یادگیری های فضای مجازی دچار افت تحصیلی شوند.

آنگونه که پیداست، ارزشیابی و سنجش دقیق یادگیری دانش آموزان در تدریس مجازی و آنلاین چندان برای آموزش و پرورش ممکن نیست اما برگزاری امتحانات حضوری به وضوح نشان داد که کیفیت آموزش ها تا چه میزان تنزل داشته است.

گرچه مسئولان آموزش و پرورش چیزی در این زمینه نمی گویند اما نگرانی خانواده ها کاملا بیانگر این موضوع است که آموزش هم در این ایام به مانند پرورش تعطیل شده و عملا چیزی به بنیه علمی دانش آموزان نیفزوده است.