انتخاب رئیس جمهوری ایران، خبر نخست بسیاری از روزنامه‌های امروز جهان است. عنوان برخی از روزنامه‌ها از نتایج این انتخاب می‌گویند و به عنوان مثال «گاردین» در انگلیس مدعی شده است که «به نظر می‌آید گشایشی در گفت‌وگوهای هسته‌ای پیش بیاید».

آلبرت کوچویی ـ گوینده پیشکسوت رادیو ـ که هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه‌های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند، مطلب بالا را عنوان کرده است.

برخی اخبار امروز (۳۰ خردادماه) روزنامه‌های جهان به شرح زیر است:

خبر نخست اینکه روزنامه‌های «اکونومیست»، «گاردین» و «فایننشال تایمز» در انگلیس، «لوفیگارو» در فرانسه، «له رپوبلیکا» در ایتالیا و «ال پائیس» در اسپانیا از جمله رسانه‌هایی هستند که به موضوع انتخابات رئیس جمهوری ایران پرداخته‌اند. 

_ از سودی دیگر «ال پائیس»، نشریه اسپانیایی در گزارشی نوشته است: برزیل در اوج همه‌گیری ویروس کرونا، اکنون با خشکسالی سخت، رو در رو است. در ۹۰ سال گذشته، چنین خشکسالی وجود نداشته است؛ آن هم با خطر افزایش آتش‌سوزی در آمازون.

_ «نیویورک تایمز» نیز نگاهی به شیوع ویروس کرونا در آمریکا دارد و نوشته است: جو بایدن با تردید از موفق بودن طرح واکسیناسیون صحبت می‌کند، چراکه به نظر می‌رسد گونه دیگری از بیماری کووید _ ۱۹ در راه است. در این میان افتخار بایدن به این است که در ۱۵۰ روز تکیه او بر مسند رئیس جمهوری آمریکا، ۳۰۰ میلیون آمریکایی، واکسینه شده‌اند. 

_ ال موندو، روزنامه اسپانیایی نوشت: آمریکا، موشک های «پاتریوت» و صدها سرباز خود را از خاورمیانه، خارج می‌کند. پنتاگون، اسکادران های جت های جنگی خود را در منطقه، کاهش می دهد. این بخشی از سیاست‌های تعدیل حضور و نفوذ خود در آن جا در خاورمیانه است. اکنون تنها اندیشه جو بایدن، زیر نظر داشتن چین و روسیه است. وال ستریت جورنال که به نظریه های دولت آمریکا توجه دارد، این را می گوید و اینکه آمریکا هشت سیستم ضدموشک «پاتریوت» خود را که در عراق، کویت، اردن و  عربستان سعودی مستقر هستند، برمی چیند.

_ پرچم های در حال اهتزاز در پشت سر دانیل اورتگا، در روزنامه اسپانیایی «ال پائیس»، خبر از حضور رهبر نیکاراگوئه در برابر هوادارانش می‌دهد. او با همسرش روزاریو موریلو، همراه است؛ «دانیل اورتگا، علیه همه؛ او باز مخالفان را در سرزمینش، هدف گرفته است.»

* از حاشیه خبرها: 

«نیویورک تایمز» در گزارشی با عنوان «یک قرص برای مقابله با ویروس کرونا»، نوشته است: بخش سلامت و خدمات انسانی در آمریکا اعلام کرد که پژوهش برای دستیابی به یک دارو که مانع نه تنها ویروس کرونا که هر ویروسی که سبب عفونت در بدن انسان شود، ادامه دارد.

قرصی ساده‌ برای ویروس‌هایی همانند آنفلوانزا ، اچ آی وی، ایدز و هپاتیت سی. دکتر آنتونی فائوچی، مدیر موسسه ملی بیماری های عفونی و آلرژی آمریکا از پشتیبانان این طرح است که می‌گوید: در آینده نزدیک شاهد تولید قرص‌هایی خواهیم بود که با مثبت تشخیص دادن شخص از ویروس کرونا، به مقابله با ویروس خواهد پرداخت. دکتر فائوچی، سه دهه است که برای دستیابی به داروهای مقابله با ویروس «ایدز» در حال پژوهش است.