طرز تهیه دمپخت ماهی

طرز تهیه دمپختک ماهی عربی دمپخت ماهی بوشهری ( لخلاخ )

لغت لخ لخ از لخلخه عربی گرفته شده و به معنی بوی خوش است. پخت لخ لخ دارای چندین دستور متفاوت است ولی در هر حال مواد اصلی این غذا سبزی معطر و سیر و ماهی است؛ البته اندازه های این مواد بستگی به سلیقه شخص دارد. لخ لخ جزو غذاهای محلی استان بوشهر است که به دو صورت با لیمو عمانی و با تمبرهندی طبخ می شود. در پخت لخ لخ نیز مانند سایر غذاهای جنوبی از آبزیان استفاده می شود و معمولا طعم تند و شگفت انگیزی دارد. بوشهری‌ها غذاهای بسیار متنوع و معروفی دارند که اغلب با فلفل و سبزی‌های معطر طبخ می‌شوند. علاوه بر آن در بوشهر می‌توانید طیف  گسترده‌ای از انواع مدل‌های طبخ ماهی و میگو را مشاهده کنید‌. لخ لخ غذای اصیل بوشهری که از کشورهای حاشیه خلیج گرفته شده و حالا درشهرهای جنوبی کشور با اسامی مختلفی پخت می شود. لخ لخ را با چندین دستور متفاوت می توان درست کرد ولی مواد لازمه اصلی ان سبزی معطر و سیر وماهی می باشد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپخت ماهی یا لخلاخ در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی۸۰۰ گرم (برای هر نفر ۲۰۰ گرم)
برنج۴ پیمانه
لوبیا پلو یا چشم بلبلیبه میزان لازم
گشنیز و شنبلیله ریز خرد شده و شوید تازه یا خشکنیم کیلو گرم
شیره تمر هندی۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیر۱ بوته
ادویه ماهیبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
پودر لیمو عمانیبه میزان لازم
نمک و فلفل سیاهبه میزان کم
روغنبه میزان کم

طرز تهیه دمپخت ماهی

مرحله اول

برای پخت این غذا بهتر است از ماهی شیر یا قباد، هامور یا سنگسر یا سفید استفاده شود. در ابتدای کار، لوبیا را که حدود ۶ ساعت از قبل خیس کرده ایم درون قابلمه می ریزیم و با کمی آب می گذاریم تا بپزد. سپس آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

پیاز را ریز خرد می کنیم. یک قابلمه برداشته و با کمی روغن روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز کامل طلایی شود. سیر ریز خرد شده را هم به آن اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله ادویه ها را به پیاز و سیر اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا بوی ادویه بلند شود. بعد سبزی های ریز خرد شده را هم اضافه می کنیم و باز هم تفت می دهیم. در ادامه، ماهی ها را به ترتیب روی مواد می چینیم.

مرحله چهارم

سپس درب قابلمه را می بندیم تا به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ماهی ها تفت بخورد. بعد از آن، ماهی ها را در می آوریم وکنار می‌گذاریم. لوبیا های پخته شده را درون قابلمه می ریزیم و در آخر آب و شیره تمر هندی و نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

سپس به خوبی هم می زنیم تا مواد با هم مخلوط شوند. برنج را که از قبل با آب و نمک خیس کرده ایم، آب اضافی آن را دور می ریزیم و برنج را به بقیه مواد اضافه می کنیم. وقتی آب حسابی به خورد برنج رفت ماهی ها را روی برنج می چینیم.

مرحله ششم

سپس دم کن را بر روی برنج می گذاریم و اجازه می دهیم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد. توجه داشته باشید که می توان این غذا را بدون لوبیا هم درست کرد مانند دم پخت میگو، اما با لوبیا خوشمزه تر می شود.

مرحله هفتم

اگر تمرهندی دوست نداشتیم می توانیم به جای آن از لیمو عمانی درسته در دم پخت استفاده کنیم. بعضی‌ از انواع ماهی را می توانیم تفت ندهیم که بستگی به نوع ماهی هم دارد. بعضی از ماهی ها بافت ظریفی دارند و زود از هم می‌پاشند.

مرحله هشتم

ماهی هایی که بافت ظریفی دارند نباید زیاد تفت بخورد. می توانیم ماهی که نیم پز شد آن را در آوریم و کامل خار هایش را بگیریم و به صورت تیکه تیکه شده یا ریش به قابلمه برگردانیم که در این صورت خوردن لخلخ راحت تر می شود.