همه چیز درباره نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان

همه چیز درباره نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان


منبع: بیتوته

80

1400/3/31

09:55


همه چیز درباره نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان



عوارض مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا کودکان, عوارض انرژی زا برای کودکان, بهترین نوشیدنی انرژی زا کودکان

مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا کودکان

 

مضرات مصرف نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان 

همیشه نوشیدنی های انرژی زا با شکل و شمایلی بسیار زیبا و پر زرق و برق در بازار یافت می شوند. کودکان و نوجوانان هم به مقدار بسیار زیادی تحت تاثیر ظاهر این نوشیدنی ها و تبلیغات منحصر به فرد و جذاب آن ها می شوند. به همین خاطر یکبار هم که شده می خواهند آن را امتحان کنند. این امر در کودکان ورزشکار بیشتر دیده می شود. اما این نوشیدنی ها در اغلب کشور ها به دلیل خطرات زیادش، برای کودکان ممنوع است!

نوشیدنی انرژی زا چیست؟

 

بهترین نوشیدنی انرژی زا کودکان, نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان, نوشیدنی انرژی زا چیست

کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان اعتیاد آور است

 

نوشیدنی های انرژی زا در اصل برای افزایش انرژی، هوشیاری و تمرکز ساخته شده اند. این نوشیدنی ها به دلیل اثر گذاری بالا و قابل مشاهده، در سال های اخیر طرفداران زیادی خصوصا در بین ورزشکاران پیدا کرده است.

اما متخصصان تغذیه اعلام کرده اند که این نوشیدنی ها ممکن است که عوارض بدی برای فرد بزرگسال ایجاد کنند، چه برسد به کودکان!

 

تقریبا اغلب نوشیدنی های انرژی زا از مقدار بسیار زیادی کافئین برای افزایش انرژی و هوشیاری استفاده می کنند. اگر بخواهیم درصد کافئین را در این محصولات با قهوه مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم که تقریبا یک عدد نوشابه انرژی زا کافئینی حدود دو فنجان قهوه دارند!

به طور مثال ما با هر لیوان قهوه چیزی حدود 90 الی 100 میلی گرم کافئین دریافت می کنیم که به طور میانگین این مقدار در نوشابه های انرژی زا به 200 میلی گرم می رسد!

در کنار کافئین چندین ماده دیگر نیز در نوشابه های انرژی زا وجود دارند. 

 

متداول ترین آن ها شامل موارد زیر است:

•شکر: معمولا شکر در این گونه نوشیدنی ها منبع اصلی کالری است. اگرچه که برخی از آن ها کاملا بی شکر هستند.

•عصاره های گیاهی: در این نوشیدنی ها از ترکیبات گیاهی مانند گوانا برای افزایش کافئین و از ترکیباتی مانند جینسینگ برای اثرات خوبی و شادی آوری که دارد استفاده می کنند.

•ویتامین های گروه B: این ویتامین ها در تبدیل مواد غذایی به انرژی در بدن انسان نقش دارند.

•اسید آمینه های مختلف: اسید آمینه هایی مانند تورین و کارنیتین از جمله مواردی هستند که در این نوشیدنی ها وجود دارند. هر دوی آن ها به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و در فرایند های سوخت و ساز بدن نقش زیادی دارند.

 

چرا نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان مضر هستند؟

 

مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا کودکان, عوارض انرژی زا برای کودکان, بهترین نوشیدنی انرژی زا کودکان

از جمله عوارض نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان نوسانات خلقی است

 

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، امروزه بسیاری از کودکان و نوجوانان به طور منظم از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند. این درحالی است که بسیاری از متخصصان مصرف این گونه مواد غذایی را برای کودکان ممنوع کرده اند.

 

دلایل زیادی برای منع مصرف این نوشیدنی ها برای کودکان وجود دارد. برای مثال کافئینی که در این نوشیدنی ها وجود دارد، کودکان و نوجوانان را در معرض اعتیاد به این ماده قرار می دهد و ممکن است که به دلیل مقدار بسیار زیاد کافئین در این محصولات، اثرات و عوارض بسیار بدی بر روی قلب، مغز و رشد کودک داشته باشد.

حداکثر مقدار کافئینی که یک کودک می تواند روزانه مصرف کند، چیزی حدود 2.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن است. به طور مثال اگر وزن کودک 25 کیلوگرم باشد، چیزی حدود 62 میلی گرم کافئین حداکثر مقداری است که باید مصرف کند.

 

همان طور که پیش تر خواندید، کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا چیزی حدود سه برابر این مقدار است! پس اگر باز هم به هر دلیلی کودک می خواهد نوشیدنی انرژی زا مصرف کند، به دنبال برندی باشید که کافئین کمی داشته باشد تا ضرر کمتر شود.

در کنار کافئین، برخی از مواد گیاهی مانند جینسینگ که در این گونه نوشیدنی ها وجود دارد، می تواند بر روی تعادل هورمونی بدن کودک تاثیر بگذارد و در صورت مصرف زیاد، موجب بلوغ زودرس در کودک شود.

 

مضرات نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان

با توجه به این که این نوشیدنی ها برای افراد بزرگسال ساخته می شوند، مواد غذایی درون آن برای کودکان بیشتر از آن چیزی است که نیاز دارند. افراط در مصرف هر ماده غذایی می تواند اثرات بسیار زیادی در بدن بگذارد.

 

در ادامه برخی از اثرات نوشیدنی های انرژی زا بر روی کودکان را می خوانید:

•مشکلات خواب

•فشار خون بالا

•نوسانات خلقی (عوض شدن خیلی سریع خلق و رفتار)

•افزایش اضطراب و استرس

•بی قراری و انرژی بسیار بالا

•ریتم غیر طبیعی قلب

•تشنج

 

مصرف منظم نوشیدنی های انرژی زا می تواند استرس را در بدن افزایش دهد و استرس در کودکان، تاثیر مستقیمی بر روی مشکلات رشد در کودکان دارد. با گذشت زمان و استرس زیاد، مشکلات زیادی نیز بر روی عملکرد قلبی کودکان ایجاد خواهد شد.

به طور کلی می توان گفت که مصرف نوشیدنی های انرژی زا در هیچ سنی مجاز نیست و اثرات منفی زیادی در فرد ایجاد خواهد کرد.

 

ترک نوشیدنی های انرژی زا در کودکان

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، مقدار کافئین زیادی در نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد و به دلیل این که کافئین ماده ای اعتیاد آور است، اگر کودک به مصرف نوشیدنی های انرژی زا و کافئین عادت کرده باشد، ترک عادت می تواند کمی سخت باشد.

کودکانی که مقدار بسیار زیادی کافئین و نوشیدنی انرژی زا مصرف می کنند، ممکن است که برای ترک آن علائم زیر را تجربه کنند:

•درد های عضلانی

•خستگی

•سردرد

•تحریک پذیری

•مشکل در تمرکز

 

چگونه به طور طبیعی انرژی کودکان را بیشتر کنیم؟

 

بهترین نوشیدنی انرژی زا کودکان, نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان, نوشیدنی انرژی زا چیست

آب میوه ها میتوانند جایگزین خوبی برای نوشیدنی های انرژی زا برای کودکان باشند

 

شما باید در مورد مصرف نوشیدنی های انرژی زا با کودک خود صحبت کنید و علت مصرف را از او جویا باشید. به طور مثال از او بپرسید که این نوشیدنی ها را برای این که دوستانش مصرف می کنند دوست دارد و یا این که به دلیل انرژی ای که از آن ها می گیرد.

اگر دلیل آن انرژی ای است که از طریق این نوشیدنی ها دریافت می کند، می توانید آن را با مواردی طبیعی جایگزین کنید.

 

به طور مثال تغییر و اصلاح چند عادت روزانه می تواند در سطح انرژی کودک تاثیر زیادی بگذارد:

• خواب به اندازه کافی

• خوردن آب به مقدار مناسب

• مصرف مولتی ویتامین

• خوردن وعده های غذایی متعادل و مغذی

• ورزش کردن و تحرک بیشتر

 

شما می توانید به جای نوشیدنی های انرژی زا، در خانه آب میوه بگیرید و آن را جایگزین کنید. آب میوه ها هم سالم هستند و هم انرژی و مواد مغذی بسیار زیادی را به کودک می دهند. همچنین اغلب کودکان طعم آب میوه ها را دوست دارند. شما می توانید با خلاقیت خودتان آن ها را خوشمزه تر نیز کنید.

همچنین میلک شیک های مختلف مانند میلک شیک های میوه ای و یا کاکائویی می توانند انرژی زیادی به کودک بدهند و در کنار آن طعم بسیار خوبی هم دارند.

 

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

نوشیدنی های انرژی زا به دلایل زیادی مانند رنگ و روی جذابشان و تبلیغات بسیار زیاد، امروزه بسیار معروف شده اند و مصرف بسیار بالایی هم پیدا کرده اند.  کودکان و نوجوانان نیز از این امر مستثنی نیستند و بسیار از آن ها به سمت مصرف این نوشیدنی ها رفته اند.

 

می توان گفت که دلیل اصلی مصرف این نوشیدنی ها توسط کودکان، الگوگیری از دوستانشان است. برخی از آن ها هم به دلیل رنگ و روی زیبای این نوشیدنی ها و یا اثر خوبی که بر روی آن ها می گذارد به مصرف این نوشیدنی ها روی آورده اند.

 

اما مصرف این نوشیدنی ها بسیار پر خطر است می تواند اثرات منفی زیادی بر روی بدن آن ها بگذارد. به همین دلیل است که بهتر است که هرچه سریع تر مصرف آن ها را قطع کنند و شما نیز باید نوشیدنی های انرژی زا را با نوشیدنی های طبیعی و سالم مانند آب میوه ها و یا شیر جایگزین کنید.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو