اگر مجلس «بله قربان‌گوی» باشد، اولِ فاجعه است

منبع: برترین ها

47

1400/3/31

11:13


عضو جبهه ایستادگی با اشاره به پیروزی رئیسی در انتخابات به تحلیل دولت آینده و شرایط آن پرداخت و تاکید کرد که باید دولتی ائتلافی شکل بگیرد و نمایندگان نیز نباید وکیل و الدوله باشند.

ایلنا: عضو جبهه ایستادگی با اشاره به پیروزی رئیسی در انتخابات به تحلیل دولت آینده و شرایط آن پرداخت و تاکید کرد که باید دولتی ائتلافی شکل بگیرد و نمایندگان نیز نباید وکیل و الدوله باشند.

حسین کنعانی‌مقدم درباره وعده‌های آقای رئیسی درباره برجام و فضای مجازی با بیان اینکه قطعاً دوره رقابت‌ها تمام شد و دوره رفاقت‌ها آغاز شده است، اظهار داشت: قاعادتاً دولت آقای رئیسی باید دولتی قدرتمند، ائتلافی، چابک و کارآمد باشد و از همه نیروهای کارآمدی که می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، بهره گیرد و از همکاری همه نیروهای موثر استفاده کنند.

وی افزود: آقای رئیسی باید در جلسه اول هیئت دولت برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت ارائه دهد؛ در برنامه کوتاه‌مدت باید در بحث مسائل معیشتی و اقتصاد مردم و وعده‌هایی که در ارتباط با مسائل اقتصادی دادند، راهکارها و راه‌حل‌ها را به وزرا ابلاغ کنند تا بر آن اساس به وعده‌های خودشان عمل کنند؛ درباره سیاست خارجی به نظرم باید تا تعیین وزیر خارجه و گرفتن رای اعتماد از مجلس منتظر بمانیم و ببینیم شرایط به چه سمتی است، اما فکر می‌کنم پیش از پایان دولت آقای روحانی پیش‌نویس موافقتنامه با 5+1 در رابطه با ادامه برجام به توافق برسد اما امضای نهایی آن برای دولت آقای رئیسی می‌ماند و مجوزی که ایشان باید از مجلس و رهبری در مورد شرایط و نحوه ادامه کار اخذ کند.

دبیرکل حزب سبز درباره تمایل رئیسی برای ادامه برجام اظهار داشت: بی‌شک و حتمی برای پایان دادن به تحریم‌ها و فشارهای حداکثری در قالب برجام یا رفع کردن تحریم‌ها اقتصادی تلاش خواهند کرد، اما چیزی که هست در سیاست خارجی قطعاً آقای رئیسی پیرو نقشه راهی خواهد بود که توسط مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی است و نمی‌تواند از خودش ابتکار عملی را به عنوان راه جدیدی باز کند، مگر اینکه بخواهد تاکتیک‌های متفاوتی را اجرا کند.

وی درباره حضور افراد تندرو در کابینه دولت آینده خاطرنشان کرد: به عنوان دبیرکل حزب سبز و مجموعه‌ای که در شورای ائتلاف و شورای وحدت در مساله انتخابات حضور داشتند، یکی از مسائلی که به جد دنبال خواهم کرد و از دیگر احزاب هم به عنوان یک مطالبه خواهم خواست، این است که همانطور که آقای رئیسی گفتند یک دولت ائتلافی و فراجناحی شکل دهند، در غیر این صورت به نظر می‌رسد که کار ایشان به مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

کنعانی‌مقدم درباره ترکیب هیئت دولت اظهار داشت: دولت رئیسی باید فراجناحی، کارآمد، چابک، جهادی و انقلابی باشد اگر این فاکتورها را در نظر بگیرد، وزرای خود را با این محور را انتخاب خواهد کرد.

وی درباره احتمال حضور برخی از نمایندگان در کابینه رئیسی و بدون نماینده ماندن برخی حوزه‌ها، تاکید کرد: مخالف این هستم که افراد از مجلس به دولت بروند؛ به اندازه کافی نیروهای کارآمد داریم اگر این افراد دغدغه‌ای برای کمک به آقای رئیسی دارند، بهتر است که مجلس را هماهنگ کنند. با توجه به اینکه قوای کشور در قانون اساسی مستقل هستند، مخالف این هستم که وکلای ما وکلای دولتی یا وکیل‌الدوله شوند، باید وکیل المله باقی بمانند و سعی کنند مجلس را به عنوان بازویی محکم، قوی و نظارتی با تصویب قوانین برای رفع موانع به کار گیرند. اگر بنا باشد مجلس ما بله قربان گوی دولت باشد، اول فاجعه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو