ریزش مو یکی از مشکلات شایعی است که در میان خانم‌ها و آقایان اتفاق می‌افتد و پس از ریزش موها، معمولا ارزش آنها را بیشتر می‌دانیم. بسیاری از ما زمانی به فکر می‌افتیم که حجم زیادی از موهای خود را از دست داده‌ایم و آمارها نشان می‌‌دهد که حدود 20 درصد از آقایان در دهه سوم زندگی خود دچار این مشکل می‌شوند و خانم‌ها اغلب پس از زایمان این مساله را تجربه می‌کنند.

اما با این حال در سن پایین نیز احتمال ریزش مو وجود دارد و این مساله دلایل متعددی دارد که از جمله آنها به وراثت، رژیم غذایی نامناسب، سن، کمبود مواد معدنی، مصرف داروها، استرس، بیماری، آلودگی و غیره می‌توان اشاره کرد. برخی از کارهایی که در طول روز انجام می‌شود، هم می‌توانند ریزش مو را تشدید کنند. برای مثال فعالیت در محیط‌های آلوده، رعایت نکردن بهداشت و سلامت پوست و موی سر، استفاده از شامپو مو متفرقه بدون در نظر گرفتن نوع موها (خشک، چرب، رنگ شده و …) و غیره. در این زمینه بهتر است بعد از شناسایی جنس مو خود به سراغ خرید انواع شامپو از برندهایی چون سریتا، پنتن یا لدورا بروید که از کیفیت و رضایت بالایی در محصولات خود برخوردار هستند.

البته ریزش مو مشکلی نیست که درمان نشود و برای درمان مناسب آن ابتدا شما باید علت این ریزش را شناسایی کنید. اگر در روز موهایتان تا 100 تار مو ریزش دارد این مقدار طبیعی است اما بیشتر از این مقدار، غیرطبیعی خواهد بود. ما در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که برای جلوگیری از ریزش موهای شما بسیار مفید هستند.

1.   داشتن سبک زندگی سالم

وضعیت مو، پوست و ناخن شما از سلامت عمومی‌تان خبر می‌دهد. پس اگر سلامت بدن شما در سطح مناسبی قرار نداشته باشد، موهایتان نیز ظاهر نامناسبی پیدا خواهند کرد. پس اگر با مساله ریزش مو مواجه شدید این اقدامات را انجام دهید:

  • مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی ویتامین B، آهن، کلسیم و روی تاثیر خوبی بر حفظ سلامت موها دارد.
  • یک رژیم غذایی غنی از پروتئین انتخاب کنید. ( موها از مواد پروتئینی ساخته می‌شوند)
  • نوشیدن آب به میزان کافی در طول روز
  • دوری کردن از فعالیت در مکان‌های آلوده یا کارهایی که به موهایتان آسیب می‌زند

برخی از فعالیت‌ها را باید از کارهای روزانه خود حذف کنید. برای مثال بستن موها در صورتی که فشار زیادی به آنها وارد کند، موجب ریزش مو می‌شود؛ یکی از این مدل‌ها دم اسبی است. همچنین استفاده از مواد شیمیایی و حالت دهنده‌ها هم به موی شما آسیب وارد کرده و موجب ریزش آنها می‌شود. خشک کردن موها با هوای بسیار گرم سشوار یا اتو نیز به پوست سر و پیاز مو آسیب رسانده و بهتر آن است که موها در هوای آزاد خشک شوند یا باد سشوار در کمترین حالت ممکن تنظیم شود.

شانه زدن مو با انواع شانه مو آرایشی فانتزی که سر گرد هم ندارند و استاندارد نیستند، می‌تواند به موهای شما آسیب برساند، بهترین گزینه برای شانه مو، انواع شانه یا برس چوبی و گرد است که سلامت موهای شما را تهدید نمی‌کند. نوع شانه زدن هم مهم است و نباید در هنگام مرطوب بودن موها از شانه مو استفاده کنید زیرا این کار به ریشه مو فشار آورده و موجب ریزش موها می‌شود.

2.   کوتاه کردن مرتب موها

یکی از موضوعاتی که خانم‌ها با موهای پرپشت مطرح می‌کنند؛ آن است که این افراد به صورت مرتب و هر چند وقت یک بار ( حداقل هر سه ماه) یک بار کمی از موهای خود را کوتاه می‌کنند و همین موضوع هم موجب می‌شود تا موهایی سالم داشته باشند. زمانی که موهای شما بلند و پرحجم باشد و مدت زیادی آنها را کوتاه نکنید رسیدگی به آنها سخت شده و موهای آسیب دیده به راحتی دچار ریزش می‌شوند. پس اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی هم صرف آرایشگاه کنید خودتان با استفاده از یک قیچی می‌توانید مقداری از نوک موی خود را در حمام کوتاه کنید.

3.   ماساژ سر

ماساژ سر و پوسته سر به حل مشکل ریزش مو در آقایان و خانم‌ها کمک قابل توجهی می‌کند. بهترین زمان برای انجام این کار در حمام است. شما می‌توانید زمانی که موی خود را در حمام شامپو زدید، کمی کف سر خود را ماساژ داده و با این کار به گردش بهتر خون در پوسته سر خود کمک کنید. این کار به رشد بیشتر موها هم کمک می‌کند. ماساژ بهتر است به شکل دورانی بر روی سر انجام شود و با این کار آرامش بسیاری را هم تجربه می‌کنید.

4.   مصرف امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 موجب سالم نگه داشتن موها شده و از خشکی، ریزش و شکنندگی موها هم جلوگیری می‌‌کنند. امگا 3 در سلول‌های پوست سر موجب مرطوب نگه داشتن پوست سر و موها می‌شود. این نوع چربی برای بدن بسیار مهم است و بدن نمی‌تواند خودش آن را تولید کند در حالیکه با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید آن را برای بدن خود تامین کنید. مواد غذایی زیر سرشار از امگا 3 هستند:

  • دانه‌های کتان
  • غذاهای دریایی
  • ماهی تن ، سالمون و غیره
  • آجیل
  • تخمه کدو
  • گردو

5.   مصرف روغن‌های طبیعی

از قدیم استفاده روغن‌های گیاهی و طبیعی برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش آن در میان خانم‌ها و آقایان کاربرد بسیار داشته است و یکی از راه‌های درمانی به شمار می‌رفت. روغن‌هایی مانند روغن سیاه دانه، روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و غیره از جمله روغن‌های طبیعی هستند که علاوه بر روش‌های آورده شده در این متن برای درمان خانگی و طبیعی ریزش مو بسیار مفید هستند. برای آنکه نتیجه بهتری از مصرف این روغن‌ها بگیرید بهتر است که از خالص بودن و طبیعی بودن این روغن‌ها مطمئن شوید. زیرا در غیر این صورت به نتیجه دلخواه نخواهید رسید.

6.    کاهش مصرف محصولات شیمیایی

اغلب محصولات شیمیایی موجود در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای موهای شما مضر هستند و در صورتی که بیش از حد از آنها استفاده کنید موجب ضعیف شدن تار موها و در نهایت ریزش آنها می‌شوند. برای مثال استفاده از رنگ شیمیایی بر روی موها به صورت مداوم، موها نازک و ضعیف می‌شوند و برای این منظور بهتر است بعد از استفاده از رنگ شیمیایی مدتی به موهای خود استراحت بدهید و اجازه دهید به رنگ طبیعی خود بازگردد. محصولات شیمیایی دیگر را نیز بهتر است در صورت داشتن برچسب‌های بهداشتی و استاندارد تهیه کنید و بعد از استفاده از آنها از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید تا دچار آسیب و ریزش نشوند.