تست گوزن یا تست موس (moose) خودرو چیست ؟

تست گوزن یا تست موس (moose) خودرو چیست ؟


منبع: دلگرم

62

1400/3/31

14:38


تست گوزن یا تست موس (moose) خودرو چیست ؟

تست گوزن چیست ؟

توانایی خودرو در تغییر مسیر ناگهانی همراه با پایداری بالا در این مواقع نقش عمده ای در حفظ سلامت سرنشینان خودرو و دیگر جانداران ایفا می کند؛ مساله ای که به تست گوزن، تست موس یا تست اسلالوم شهرت دارد.

این مانور که تست moose (تست گوزن) نامیده می شود به عنوان معیاری برای اندازه گیری ثبات و پایداری خودرو در مقابل انحراف و چپ شدن آن، در زمان تغییر ناگهانی مسیر طراحی شده است.

در نوامبر سال ١٩٩٧ صنعت خودروسازی آلمان راه کاری برای سنجش ایمنی خودروها ابداع کرد. یکی از اهداف این طرح ابداع معیاری هایی ساده برای سنجش ایمنی وسایل نقلیه در حال حرکت بود. شرایط این تست باید برای تمام خودروها یکسان باشد و نتایج ارائه شده از این تست باید قابل مقایسه با هم باشند تا به وسیله ی آن از عدم اطمینان مشتریان به ایمنی وسایل نقلیه جلوگیری کند.

برای این کارگروهی از کارشناسان که شامل هفت خودروساز آلمانی ، بخش بیمه ، کانون خودرو ، دانشمندان مستقل و نمایندگانی از طرف طراحان این تست و روزنامه نگاران رگرد هم جمع شدند.هدف از این کار گروهی این بود که اطمینان حاصل شود ، معیاری که قرار است برای آزمون تغییر مسیر ناگهانی تعریف کنند تجدید پذیر و قابل اثبات باشد و همچنین به گونه ای باشد که قابل فهم برای مصرف کنندگان باشد و در پایان این کار گروهی تست VDA طراحی شد.

پایین ترین سطح تست تغییر مسیر VDA شامل تست اجتنابی موس است که در تمام مراحل ، شامل : فرمانپذیری ، کنترل وسایل نقلیه و میزان تمایل خودروها به واژگونی است.

تست گوزن چیست ؟

چرا این آزمون به تست گوزن شهرت دارد؟

گوزن شمالی یا موس (moose) که گونه جانوری بومی اسکاندیناوی است، مبدا نام گذاری این آزمون محسوب می شود. این حیوانات عظیم الجثه معمولا در جاده های مناطق دور از شهر پدیدار می شوند؛ جایی که رانندگان با بیشترین سرعت ممکن رانندگی می کنند. جلوگیری از برخورد وسیله نقلیه با گوزن برای دولت های اسکاندیناوی، به شدت اهمیت دارد؛ چراکه سالانه ده نفر در تصادفات با گوزن شمالی تنها در فنلاند کشته می شوند.

اصطلاح تست موس در سال 1997 میلادی توسط خبرنگاران مجله سوئدی Teknikens Varld ابداع شد و اشاره به آزمونی داشت که برای بررسی میزان چسبندگی و قدرت مانور خودرو معرفی شده بود.

اجرای آزمون پایداری و چسبندگی خودرو در کشورهای اسکاندیناوی از دهه 1970 آغاز شد. خودروسازی ولوو، نخستین شرکتی بود که تمامی محصولات خود را پیش از عرضه به بازار، تحت این آزمایش قرار داد و پس از مدتی، سایر خودروسازان نیز به انجام این آزمون علاقه مند شدند. همان طور که گفته شد، هدف از انجام این آزمون، سنجش توانایی تغییر جهت ناگهانی خودرو در صورت پدیدار شدن یک جاندار وحشی است؛ به گونه ای که تعادل خودرو بر هم نخورد.

لازم به ذکر است که حضور شتر در جاده های جنوب کشورمان، شرایطی همانند حضور گوزن های شمالی در جاده های اسکاندیناوی را پدید می آورد و این در حالی است که اکثر خودروهای تولیدشده در ایران، به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش مجهز نیستند.

تست گوزن چیست ؟

کدام خودرو در رده بندی تست گوزن برتر است؟

سیتروئن زانتیا اکتیوا در سال 1999 در این تست خودرو برتر بود، که پیش از دست دادن کنترل، 85 کیلومتر در ساعت سرعت داشت و پس از آن به مانع برخورد کرد.

همه زانتیاها از کمک فنرهای هیدونیوماتیکی استفاده می کنند. این سیستم تعلیق هیدرولیکی به صورت خود تراز شونده یا تنظیم شونده است. و این سیستم به خودرو اجازه می دهد که مانورهای سریع و چابکی داشته باشد.

خودرویی که کمترین موفقیت را در اجرای این مانور داشت، خودرو Reliant Rialto با سرعت 42.5 کیلومتر در ساعت بود.

تویوتا هایلوکس در این تست عملکرد ضعیفی از خود برجای گذاشت

سیتروئن نمو، رنو کانگو، تویوتا هایلوکس یا جیپ گراند چروکی در تست Moose شکست خورده اند.

تولید کنندگان خودرو و رسانه ها واکنش شدیدی به این موضوع نشان داده اند.

سازندگان غالباً این مسئله را انکار می کنند که خودرو مشکلی دارد و کسانی را که آزمایش را انجام داده اند، سرزنش می کنند.

محصولات تویوتا در سراسر دنیا به دوام بالا مشهور هستند.

اما محصولات این شرکت در تست پایداری نتایج خوبی نداشته اند.

بخصوص تویوتا هایلوکس و تویوتا Rav4 که سر و صدای زیادی کردند.

جیپ گرند چروکی در سال 2012 در طی آزمایش هایی که توسط مجله سوئدی Teknikens Varld مردود شد.

پس از آن کرایسلر آنها را به دلیل تغییر شرایط متهم می کرد و نتایج را قبول نکرد.

این شرکت خبری را منتشر کرد و در آن اظهار داشت: آزمایش دوباره اجرا شده است و ماشین کاملا طبیعی رفتار می کند.

به گفته آمریکایی ها، واکنش خودروی آزمایش شده توسط روزنامه سوئدی، به دلیل بارگذاری بیش از حد آن بوده است.

سایر خودروسازان، هنگامی که با نتایج ضعیف تست Moose روبرو می شوند، ادعا می کنند که دلیل آن این است که آزمایش کنندگان شرایط را تغییر داده اند یا می گویند نتایج غیرقابل قبول است.

تست گوزن چیست ؟

دلیل نامگذاری تست گوزن

در سال 1948، جولیان شرمیس بر اثر برخورد اتومبیل خود با یک موس یا گوزن شمالی درگذشت. اتومبیل او از برند سوئدی ساب بود که به ساخت خودروهای ایمن و مستحکم شهرت داشت. شرکت ساب از سال 1948 تا پایان فعالیت خود در سال 2017، آمار تمام تصادفات جاده ای که برخورد با حیوانات را شامل می شدند نگهداری کرد. حادثه برخورد جولیان شرمیس با موس، طراحان شرکت ساب را برآن داشت تا ساختار خودروهای این شرکت را به صورت اساسی تغییر دهند.

پس از این حادثه، مهندسان خودروهای ساب جایگاه موتور خودروهای این برند را تغییر دادند. در اتومبیل های ساب موتور به جای آن که روی محور جلو نصب شود، در کنار گیربکس قرار می گیرد تا در صورت برخورد به زانوهای سرنشینان فشاری وارد نشود. شیشه جلو خودروهای ساب نیز با نوع مقاوم تری جایگزین شد و ستون A خودرو نیز تقویت شد تا ایمنی اتومبیل های برند ساب در برخورد با انواع حیوانات عظیم الجثه افزایش یابد.

در سال 1997 رابرت کالین که راننده مجله سوئدی Teknikens Varld بود، هنگام انجام تست گوزن با مرسدس کلاس A این خودرو را واژگون کرد. این اتفاق در سرعت 60 کیلومتربرساعت رخ داد و دلیل آن ضعف شاسی و توزیع وزن نامناسب مرسدس کلاس A بود. مجله سوئدی Teknikens Varld در پاسخ به این پرسش که چرا چنین تستی را در مورد مرسدس کلاس A اجرا کرد، پاسخ داد: ما می خواستیم بدانیم که عملکرد خودرو هنگام مواجه شدن با یک موس چگونه است.

عبارت تست گوزن یا تست موس از آن زمان به مجلات خودرویی راه یافت. دایملر در واکنش به نتیجه فاجعه بار این تست ناچار شد تا 17 هزار دستگاه مرسدس کلاس A را برای تقویت شاسی فراخوانی کند. شرکت آلمانی بعدها 250 میلیون دلار در زمینه اصلاح خط تولید سرمایه گذاری کرد تا خودروهایی ایمن تر به بازار عرضه کند. امروزه تست موس به یکی از آزمون های معمول خودروسازی در تمامی جهان تبدیل شده است و خودروسازان ملزم هستند تا محصولات خود را پیش از عرضه به بازار، مورد آزمون گوزن قرار دهند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو