نشست خبری سیّد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری منتخب، درحال برگزاری است.

در این نشست خبرنگاران داخل و خارجی سؤالات خود را از رئیس جمهور منتخب خواهند پرسید.

رئیسی درابتدای این نشست گفت: عرض تبریک و تهنیت دارم به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام، دهه کرامت را هم تبریک عرض میکنم و از رسانه های مختلف و خبرنگاران تشکر می‌کنم.

وی گفت:‌حماسه ملت بزرگ ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به دنبال حماسه های بسیاری که مردم عزیزمان خلق کردن جلوه ای از حضور با اراده مردم عزیزمان است و پیام مهمی برای همه جهانیان داشت این حضور گسترده و با معنای مردم علی رغم شرایط کرونایی و دشمنی های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان ایران شکل گرفت حضور ملت بزرگ ایران که ساعت ها پای صندوق های رای قرار داشتند علی رغم برخی گله مندی هایی که از وضع اقتصادی داشتند بود.

اهم اظهارات رئیسی را به نقل از تسنیم، فارس و ایسنا بخوانید؛

*حضور بامعنا و گسترده مردم علیرغم شرایط کرونایی، دشمنی‌های بسیار، ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان و برخی گله‌مندی‌ها از شرایط اقتصادی موجود بود

*این حضور پیام وحدت و انسجام ملی، ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی، مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم، پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی و تداوم راه امام و شهدای عالیقدر انقلاب اسلامی و بویژه شهید عزیز و سردار دلها حاج قاسم سلیمانی را به همراه داشت

*این حضور، لبیک به مقام معظم رهبری بود و پیام ملت برای دولت سیزدهم باید دقیقا شنیده شود و با عهدی که با مردم بستیم باید وفادار بمانیم و وفاداری به این عهد آن است که با تمام وجود در جهت خدمت به مردم و رفع مشکلات عمل کنیم

*اطمینان داریم با توکل به خدا و اعتماد به داشته‌های ملت ایران و نیروی انسانی متراکم بویژه جوانان و ذخایر ارزشمند کشور به نفع مردم وضعیت و شرایط تغییر خواهد کرد.

* سیاست داخلی و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار مردم و بهبود شرایط و معیشت مردم خواهد بود. همچنین با بهبود شرایط در دولت، نظام اداری کارآمدی رقم زده خواهد شد که از بوروکراسی که مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده بود، پایان خواهد یافت تا نظام کارآمد سالم توسط نیروهای کارآمد و انقلابی شکل بگیرد.

* من ضمن ارج نهادن به همه خدماتی که توسط دولت‌های مختلف انجام شده در این ۴۰ سال شاهد زحمات بسیار و تلاش‌ها و اقداماتی در جهت توسعه یافتگی بودیم لیکن علیرغم همه زحمات و علیرغم همه تلاش‌هایی که شده ما در برخی حوزه‌ها به جایگاه بسیار عالی و قله‌هایی دست پیدا کردیم اما در برخی حوزه‌ها به دلیل سوءمدیریت و عدم توجه به داشته‌های داخلی و نیروی کارآمد جوان مشکلاتی داریم. من جمله در جهت اجرای عدالت که باید کشور در جهت اجرای عدالت که محور تحول در این دوره از مدیریت دولت ایجاد تحول است که در بستر گام دوم انقلاب اسلامی و حتما به تمام اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی سیاست های مصوب نظام و برنامه های توسعه توجه خواهد شد.

* همچنین در آستانه تشکیل دولت جدید برنامه توسعه هفتم را با همکاری مجمع تشخیص مصلحت و مجلس دنبال خواهیم کرد و امکانات ما در جهت بهبود شرایط و امید را به مردم بازگرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده این اعتماد به مردم عزیزمان برگردد به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امید آفرین است و دولت متعلق به یک جریان خاص و جناح خاص نخواهد بود. در این دولت کسانی هستند که وطن دوست هستند و دغدغه مردم و انقلاب دارند. این‌ها در سراسر کشور در جای جای کشور همکاران ما خواهند بود. هرکس دلش برای مردم بتپد همکار ما خواهد بود.

*کشورهای اروپایی و آمریکا نگاه کنند ببینید درباره برجام چگونه اقدام کردند. آمریکا، برجام را نقض کرد و اروپایی ها به تعهداتشان عمل نکردند. آمریکا براساس برجام موظف به لغو همه تحریم ها بود اما اینکار را نکرد، به آمریکایی ها می گویم به تعهدات خود برگردید و به تعهدات خودتان عمل کنید. اروپایی ها هم تحت تاثیر فشارهای آمریکا قرار نگیرند و به تعهدات خودشان عمل کنند. مطالبه ملت ایران این است که آمریکا و اروپایی ها به تعهدات خود عمل کنند و دولت مردمی حق مردم را دنبال خواهد کرد.

*تیم مذاکره کننده هسته ای کار را دنبال می کنند، گزارشات را به ما دادند، تیم سیاست خارجی من درحال بررسی گزارش های مذاکره کنندگان است.

*در مورد تحریم ها هم آمریکا موظف است که تمامی تحریم های ظالمانه را رفع کند، و  آنچه بارها در این دولت تاکید شده و در دولت ما هم تاکید می شود رفع تحریم ها و راستی آزمایی دنبال می شود. سوال است که چرا علی رغم اینکه دولت و ملت ایران به تعهدات خود عمل کردند آنها کوتاهی می کنند. آمریکا باید پاسخ بدهد که چرا نسبت به تعهداتش کوتاهی می کند، اروپا پاسخ دهد چرا همگامی و همراهی با آمریکا را پیشه کرده است. باید به تعهدت خود عمل کنند و در این زمینه که مطالبه ملت ایران است مجدانه دنبال خواهیم کرد.

* در بعد سیاست خارجی دنیا باید بداند وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم تغییر کرده و وضعیت جدید پیش روی دنیا است. باید در سیاست خارجی بدانند تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده و باید تجدیدنظر کنند. ملت ما نشان داده مقاومت و ایستادگی دارد و باید بدانند سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و در برجام هم محدود نخواهد شد. ما تعامل را با همه دنیا به عنوان اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد.

* در مذاکرات نیز هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، مورد حمایت خواهد بود. اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد و اجازه نخواهیم داد که مذاکره برای مذاکره باشد. اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شکل بگیرد، بلکه باید هر نشستی با نتیجه همراه باشد. نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد. در راستای آورده برای ملت ایران و رفع محدودیت‌ها، تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مسئله را دنبال خواهیم کرد.

*{ درباره اولین دستور در روز اول ریاست‌جمهوری}: در روز نخست دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا و به نحوی بسترهایی که در کشور  ایجاد رانت می‌کنند، باید خاتمه داده شوند و تمام دستگاه‌های اداری موظف هستند که زمینه‌های رانت‌خواری و فساد را در کشور از بین ببرند. این ساز و کارها توسط دولت اصلاح می‌شود. مسئله توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم نیز از دیگر اقداماتی خواهد بود که انجام می‌دهیم و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف باید در این رابطه حضوری فعال با مشارکت مردم عزیزمان داشته باشد.

* باید سازوکارهایی که نقدینگی را به مست تولید بر در در دستورکار خواهد بود. ما تولید را پر جاذبه می‌کنیم و اقدامات غیر مولد را بی جاذبه می‌کنیم و این نیاز به سازوکارهایی دارد. دولت برنامه‌ای در جهت رونق تولید دارد. باید یک عدالت مالیاتی ایجاد کرد و مصممیم این کار را انجام دهیم. 

* آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ملت ایران را رفع کند. آنچه بارها تاکید کردم رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی است. این سوال است که چرا علی‌رغم اینکه دولت ایران به تعهداتش عمل کرده است آنها کوتاهی می‌کنند. آمریکا باید پاسخ دهد چرا در انجام تعهداتش کوتاهی می‌کند. همواره این مورد تاکید بوده که به تعهداتشان عمل کنند.

* وضعیت و شرایط و آمار و ارقام در کشور مشخص است و دستگاه‌ها بصورت خاص ارائه آمار دارند  و آمارها از دید ملت ایران و متخصصین و کارشناسان امر پنهانی نیست. مردم عزیزمان باید بدانند در چه شرایطی دولت جدید شروع به کار می‌کنند و ارقام و اعداد پیش روی رسانه‌ها خواهد بود. ما وضع مطلوب و وضع موجود را ترسیم می‌کنیم و تلاش می‌کنیم وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک کنیم و آنچه ملت ما از دولت می‌خواهد عمل به وعده‌ها است. من با ارتباطی که با مردم دارم هفته‌ای یک بار و ماهی یک بار ارتباط با مردم را بعنوان یک نعمت و یک راه برای حل مشکلات حفظ می‌کنیم

* این نشست ما نشست آغاز است. رسانه‌ها بعنوان پل ارتباط ما با مردم دغدغه‌ها را دنبال کنند تا مردم در جریان پیشرفت کارها و اقدام و عمل قرار بگیرند و محور کار ما اقدام و عمل خواهد بود و بنده را بعنوان خدمتگزار در جریان پیشرفت امور می‌گذارم. 

 * حقوق بشر محوری‌ترین نکته بود که من دنبال کردم. آنها که اتهام می‌زنند باید گفت که امروز ما در جایگاه مدعی قرار داریم. تمام اقدامات من در مدت مسئولیت در جهت دفاع از حقوق بشر بوده در برابر آنها که اخلال در حقوق انسانها کردند و دست به حرکت‌های داعشی و ضد امنیتی زدند. در دستگاه قضایی بعنوان یک حقوقدان مدعی حقوق انسانها بودم. امروز کسانی که نقض  حقوق بشر می‌کنند باید پاسخگو باشند که چگونه حقوق ملت‌ها را نقض می‌کنند. اگر قاضی از حقوق مردم دفاع کرده، او باید مورد تقدیر  قرار بگیرد که مردم را در مقابله با تهدیدها امنتیشان را حفظ کردید و من افتخارم این است که در کسوت دادستان از حقوق مردم و آسایش آنها دفاع کردم .

* امروز هم خود را به دفاع از حقوق بشر موظف می‌دانم.

* من خود را خادم جمهور می‌دانم چه کسانی که به من رای دادند چه کسانی که رای ندادند و چه کسانی که بخاطر شرایط کرونایی پای صندوق حاضر نشدند. نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی اقدام خواهم کرد و هر امری که سرمایه اجتماعی را افزون کند در دستورکار دولت مردمی خواده بود. 

*{در پاسخ به پرسش خبرنگار راپلی روسیه درباره دیدار با رئیس جمهور آمریکا}: خیر!

** ما اعتماد مردم را به بازار سرمایه باز خواهیم گرداند. دولت، بورس را قلک نمی‌کند که کسری بودجه را تامین کند. حتما تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد تضمین‌های لازم نسبت به عزیزان سهامدار ایجاد کنیم. فعال شدن سازوکارهای نظارتی، فعال شدن  صندوق توسعه و صندوق تضمین از تکانه‌های بورس که موجب ضرر شود جلوگیری می‌کند. 

** من پیشنهاد جدی‌ام به دولت آمریکا این است که سریعا تحریم‌ها را رفع کند و با رفع تحریم‌ها صداقت خود را نشان. ملت ایران از برجام  خاطره خوشی ندارند. دولت آمریکا نسبت به تعهدش به این قرارداد عمل کند و پایبند باشد. مسائل منطقه و موشکی قابل مذاکره نیست. مسئله‌ای که متعهد شدند عمل نکردند چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید شوند. 

** شهادت آیت الله بهشتی جلوه‌ای از سیاه‌دلی منافقین و جنایت هولناک آنها و جلوه‌ای از کشورهای مدعی حقوق انسان است. چرا قاتل شهید بهشتی و شهید رجایی و باهنر امروز به کشورهای غربی پناه بردند؟ مدعیان حقوق بشر چه پاسخی دارند که کشورشان پناهگاه کسانی شده که ۱۷ هزار نفر را به خاک و خون کشیدند. شهید بهشتی شخصیتی جامع بود و از جلوه‌های مهم ایشان اخلاص ایشان  و معنویات و اخلاق ایشان بود. 

*من بعنوان شاگرد ایشان آنچه بنظرم ایشان را شاخص کرد توجه ایشان به مردم و مردم‌باوری بود. در دنیا همه سیاستمداران اسم مردم را می‌برند اما آنچه امام و شهید بهشتی از مردم می‌گفتند، باور داشتن به مردم بود نه تشریفاتی نگاه کردن به مردم. 

* از ابتدا گفته ام که من مستقل آمده ام، من در تشکیل دولت وامدار مردم خواهیم بود. کارآمدی، ضدفساد بودن و مرمدار بودن از شاخص های من در تشکیل دولت است. توصیه‌ام به رسانه‌ها این است که گمانه‌زنی نکنید. ما در اختیار شما سامانه‌ای قرار می‌دهیم که با شاخص هایی که اعلام می‌کنیم افرادی که می‌تواند در دولت آتی تاثیرگذار باشد معرفی کنند. محور برنامه دولت مردمی شایسته‌سالاری است. 

*نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی تا مصرف جزو اولویت‌های دولت است. اساس قضیه آن است تامین کالاهای اساسی با دلار را در میان مدت و بلند مدت قطع کنیم و تلاش کنیم به خودکفایی برسیم. 

* طرح ما مراجعه به آراء عمومی فلسطینیان است. آنها صاحب فلسطین هستند و رژیم صهیونیستی قبل از احساس ترس از ما باید از ساکنان اصلی فلسطین بترسد و امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطنیی است. جمهوری اسلامی همواره حامی مظلومان است. 

* درباره مسئله یمن؛ یمن هرچه زودتر باید توسط خود یمنی‌ها تدبیر ومدیریت  شود. دخالت سعودی‌ها در یمن و هجوم‌هایی که به خانه‌های یمنی‌ها می‌شود باید متوقف شود. توقف سریع جنگ علیه یمن خواسته جمهوری اسلامی است و اداره یمن برعهده خود یمنی‌ها است. 

* من اعلام می‌کنم ما روابط با همه کشورها را اعلام کردیم به‌ویژه کشورهای همسایه و اولویت ما ارتباط با کشورها همسایه است. برای بازگشایی سفارت دو کشور، مانعی از سمت جمهوری اسلامی نیست و روابط دو کشور و گفتگو با همه کشورهای منطقه با هیچ مانعی مواجه نیست. 

* در ابتدای دولت خواهیم گفت همه زمینه‌ها برای بازگشت ایرانیان خارج کشور همچنان که نسبت به ایرانیان داخل کشور موطف می‌دانیم نسبت به خارج کشور هم موظف می‌دانیم و نسبت به آنها مسئولیت داریم. ورود ایرانیان به کشور باید تسهیل شود.

* سرمایه‌گذاری توسط  ایرانیان خارج کشور باید در اولویت قرار بگیرد . امنیت برای همگان است و همه سرمایه‌گذاران بدانند امروز جمهوری اسلامی امن‌ترین مکان برای سرمایه‌گذاری است و دولت آن را تامین می‌کند و ایرانیان خارج کشور بدانند وطن‌شان برای ما  اولویت سرمایه‌گذاری دارد.

* ما سامانه‌ای برای ایده‌ها داریم. نخبگان و اصحاب رسانه و کسانی که صاحب اندیشه و خرد هستند و برای سامان دادن به اوضاع اقتصادی واجتماعی و همه حوزه ها ایده‌ای دارند از آن استقبال می‌کنیم.