علامت شایع سرطان پروستات

97

1400/3/31

16:52


محققان انگلیسی اعلام کرده اند که دفع ادرار دشوار؛ اجبار به دفع ادرار هنگام شب؛ کاهش کنترل مثانه؛ کاهش جریان یا سرعت ادرار؛ وجود خون در ادرار؛ وجود خون در منی؛ اختلال نعوظ و حتی نعوظ دردناک از دیگر علائمی است که فرد مبتلا به سرطان پروستات ممکن است در مراحله بعدی با آن روبرو شود.

علامت شایع سرطان پروستات

به گزارش بهداشت نیوز، سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان به شمار می رود. این بیماری روندی آهسته دارد و بیمار ممکن است بعد از سال ها ابتلا به این بیماری شاهد علائم آن باشد. سوزش ادرار از شایع ترین علائمی است که مردان باید آن را جدی بگیرند. 

اندازه غده پروستات در مردان به اندازه یک گردوست که بین مثانه و بیضه قرار گرفته است. از آنجایی که سرطان پروستات یک بیماری درازمدت است، معمولا زمانی علائم آن بروز می کند که اندازه آن به قدری بزرگ شده باشد که مسیر عبور ادرار از مثانه به سمت بیضه و مجاری ادراری را مسدود کند. 

به دلیل مجاورت غده پروستات نسبت به مثانه و مجاری ادراری، سرطان پروستات ممکن است با علائم ادراری متفاوتی به ویژه در مراحل ابتدایی همراه باشد. بسته به اندازه و محل قرار گرفتن غده، تومور ممکن است روی مجاری ادراری فشار آورده و آن را منقبض کند و مانع از عبور جریان ادرار شود. در چنین حالتی، بیمار در ابتدایی ترین علائم با سوزش و درد حین تخلیه ادرار روبرو می شود. 

دفع ادرار دشوار؛ اجبار به دفع ادرار هنگام شب؛ کاهش کنترل مثانه؛ کاهش جریان یا سرعت ادرار؛ وجود خون در ادرار؛ وجود خون در منی؛ اختلال نعوظ و حتی نعوظ دردناک از دیگر علائمی است که فرد مبتلا به سرطان پروستات ممکن است در مراحله بعدی با آن روبرو شود.

 اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمام این علائم ممکن است تنها در بزرگ شدن غده پروستات هم دیده شود بنابراین به محض مشاهده هر کدام از این علامت ها به جای نگرانی، حتما به پزشکی مراجعه کنید تا بزرگ یا سرطانی شدن غده پروستات شما را بررسی کرده و درمان های لازم را آغاز کند. 

حتی اگر علائم خفیفی مشاهده می کنید از مراجعه به پزشک غافل نشوید؛ شاید این علائم نیاز به بررسی داشته باشند. در مراحل ابتدایی، پزشک با آزمایش خون، میزان PSA (آنتی ژن پروستات) را بررسی کرده و در صورت بالا بودن آن، با تجویز MRI نسبت به نیاز فرد به تست های تکمیلی و درمان تصمیم گیری می کند. 

بسیاری از مردانی که با این علائم مواجه می شوند، درمان های اضطراری هم لازم نیست و به مرور بهبود پیدا می کنند. 

منبع: سیناپرس

express

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو