علت ایجاد حفره و منافذ باز روی پوست چیست ؟

علت ایجاد حفره و منافذ باز روی پوست چیست ؟


منبع: دلگرم

119

1400/3/31

19:39


علت ایجاد حفره و منافذ باز روی پوست چیست ؟

منافذ باز پوست و راههای ایجاد آن

به گزارش دلگرم : بارها جلوی آینه می‌روید و از نزدیک صورت‌تان را زیر نور برانداز می‌کنید و می‌بینید روی پوستتان بخصوص ناحیه گونه‌ها و بینی سوراخ‌ های زیادی در کنار هم قرار دارند و کنار بعضی از آنها جوش‌های ریز و درشت سرسیاه و سرسفید درآمده است.

درست انگار که یک پرتقال برداشته‌اید و دارید به پوست دون دون آن نگاه می‌کنید! در حالی که بیشتر دوستان‌تان پوست سفید و صاف و بدون جوش دارند این وضعیت واقعا باعث افسردگی و ناراحتی‌تان می‌شود. اما آیا واقعا راهی برای کوچک کردن این منافذ و سوراخ ها وجود دارد؟ 3 نفر از بهترین متخصصان پوست و زیبایی ایران به شما توضیح می‌دهند.

علل و درمان منافذ باز پوست

پوست‌های چرب بیشتر گرفتار می‌شوند!

منافذ پوست، مجاری طبیعی هستند که چربی‌های ترشح شده از غدد چربی از آنها عبور می‌کنند و از کنار فولیکول‌های مو به سطح پوست می‌رسند. طبیعی است این مجاری در افرادی که پوست چرب دارند بازتر است. در واقع چربی برای اینکه بهتر تخلیه شود منافذ را بازتر می‌کند. اگر چه این حالت کاملا طبیعی است ولی بعضی افراد دوست ندارند مجاری پوستشان باز باشد.

در این صورت توصیه می‌شود پوستشان را خشک نگه دارند. دفعات شستشو را بیشتر کنند، از داروهای خشک کننده پوست استفاده کنند و از مصرف کرم‌ های چرب خودداری ورزند. به این ترتیب می‌توان تا حدودی منافذ را جمع‌ تر کرد. در هر حال با گذشت زمان و افزایش سن پوست همه افراد رو به خشکی می‌رود و منافذ کوچک‌تر می‌شوند.

حتماً بخوانید:

قطعی ترین درمان منافذ باز پوست با این ۱۵ راهکار خانگی

قطعی ترین درمان منافذ باز پوست با این ۱۵ راهکار خانگی

منافذ باز پوست، مشکل حاد و نگران کننده پزشکی نیست، اما ممکن است مشکلاتی برای پوست فرد ایجاد کند. با ما همراه باشید تا با روش های خانگی از بین بردن…

منافذ باز پوست می تواند جنبه ارثی داشته باشد

نوع پوست افراد از جمله چرب، خشک و ... به صورت ارثی تعیین می‌شود بنابراین از آنجایی که باز بودن منافذ و جوش زدن در پوست‌های چرب بیشتر دیده می‌شود می‌توان گفت این موارد نیز به صورت غیر مستقیم ارثی هستند. اما با این حال ممکن است فردی پوست چرب را به ارث ببرد اما زیاد جوش نزند و منافذ پوستش خیلی باز نباشد.

دلایل زیادی برای ایجاد حفره شبیه پوست پرتقال روی پوست وجود دارد. برخی از آنها بی ضرر هستند، اما برخی دیگر جدی تر هستند به عنوان مثال، وجود این برجستگی ها روی پستان می تواند نشانه ابتلا به سرطان پستان باشد.

سالخوردگی یکی از علت منافذ باز پوست است

با افزایش سن پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد یعنی با از دست دادن استحکام خود شروع به افتادگی می کند. در این وضعیت منافذ پوست بزرگتر به نظر می رسند که می تواند منجر به ایجاد حفره هایی مانند پوست پرتقال روی صورت شود.

اندازه منافذ توسط ژنتیک تعیین می شود، بنابراین نمی توانید آنها را کوچکتر کنید، اما برخی راهکارها برای برگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست و کوچک تر نشان دادن منافذ پوست وجود دارد.

علت منافذ باز پوست

منافذ باز پوستی یا پوست پرتقالی

کراتوز پیلاریس باعث باز ماندن منافذ پوست می شود

کراتوز پیلاریس نوعی بیماری پوستی است که به نظر می رسد شبیه پوست مرغ یا پوست دارای جوش های کوچک باشد. این حالت به طور معمول قسمت بالای بازوها یا جلوی ران ها را درگیر می کند و در کودکان نیز احتمال می رود روی گونه هایشان نمایان شود. برجستگی های مشخصه کراتوز پیلاریس شاخه های سلول های مرده پوست است.

این برجستگی ها بی ضرر هستند، اما احساس خارش یا خشکی در پوست ایجاد می کند. درمان خشکی پوست ضمن بهبود برجستگی ها کمتر هم به چشم می آید.

سلولیت

انباشته شدن چربی و مواد زائد به شکل گلوله یا برجستگی های کوچک زیر پوست سلولیت نامیده می شود که بیشتر نواحی ران، باسن، لگن، شکم، قسمت پایین کمر، قسمت های پشت و داخل بازوها را درگیر می کند و بیشتر در خانم ها به ویژه با افزایش سن مشاهده می شود.

علت بروز سلولیت هنوز ناشناخته است، اما بسیار شایع و بی ضرر است. درمان های توصیه شده برای سلولیت اغلب ضروری نیست و اکثر درمان ها هم موثر نیستند.

ورم لنفاوی

ورم لنفاوی تورم در بازو یا پا است که به طور معمول یک دست یا یک پا را درگیر می کند.علت آن انسداد در سیستم لنفاوی است که به طور معمول به دلیل از بین بردن یا آسیب دیدن غدد لنفاوی در طول درمان سرطان رخ می دهد، علائم دیگر ورم لنفاوی عبارتند از:

  • تورم قسمت یا کل بازو یا پا
  • درد یا ناراحتی
  • عفونت
  • پوست سخت یا ضخیم شده
  • احساس سنگینی یا تنگی
  • کاهش دامنه حرکتی

هیچ درمان قطعی برای ورم لنفاوی وجود ندارد، اما هم در خانه و هم توسط پزشک قابل درمان و کنترل است. در صورت داشتن تورم اندام به ویژه در صورت طی کردن روند درمان سرطان به پزشک مراجعه کنید.

حتماً بخوانید:

از بین بردن منافذ پوست با لوسیون خانگی

از بین بردن منافذ پوست با لوسیون خانگی

از بین بردن منافذ پوست با لوسیون خانگی برای از بین بردن منافذ پوست چکار باید کرد؟؟؟ ما برای شما بهتـرین راه بستن منـافذ باز پوست بصورت خانگی و طبیعی…

عفونت

عفونت های پوستی باعث ایجاد حفره هایی شبیه پوست پرتقال روی پوست می شوند. این عوامل به طور معمول به دلیل ورود باکتری ها از طریق سد پوست ایجاد می شوند. سلولیت شایع ترین عفونت پوستی محسوب می شود که به طور معمول روی پاها تاثیر می گذارد. علائم دیگر عفونت های پوستی عبارتند از:

  • گرما
  • ورم
  • قرمزی
  • تب

یکی از علت منافذ باز پوست سرطان پستان است

  1. حفره هایی مانند پوست پرتقال روی پستان می تواند نشانه ای از سرطان التهابی پستان باشد. در وصرت وجود این نشانه در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. تشخیص سرطان التهابی پستان ممکن است دشوار باشد، بنابراین مشاوره زودهنگام با پزشک بسیار مهم است. علائم دیگر سرطان التهابی پستان عبارتند از:
  2. تورم پستان
  3. قرمزی یا کبودی پستان
  4. نوک پستان درونی
  5. سنگینی سینه

چگونه می توان از شر سندرم پوست پرتقال خلاص شد؟

درمان سندرم پوست پرتقال ناشی از افزایش سن، بیماری های پوستی و سلولیت

برخی از دلایل ایجاد حفره هایی شبیه پوست پرتقال مانند پیری، سلولیت و کراتوز پلاریس را می توان در خانه درمان کرد. در اینجا برخی از درمان های بالقوه برای این شرایط ذکر شده است:

1. رتینول تا حدی روی سلولیت تاثیر می گذارد و با تشویق سلول های سالم به رشد منافذ را کوچک تر نشان می دهد.

2. گلیکولیک اسید سلول های مرده پوست را از بین می برد.

3. ویتامین C ضمن کمک به کاهش علائم پیری و مرطوب سازی پوست در برابر آسیب های بعدی محافظت می کند.

4. استفاده از کرم ضدآفتاب به کاهش علائم پیری پوست کمک می کند.

5. لایه بردارهای صورت از یک ماده شیمیایی برای لایه برداری و کندن پوست استفاده می کنند تا پوست صاف تری زیر آن ایجاد شود.

6. میکرودرم ابریژن به عنوان یک روش لایه برداری می تواند رنگ پوست را شفاف و روشن کند.

7. حفره اولتراسونیک می تواند ظاهر سلولیت و منافذ بزرگ پوست را کاهش دهد.

8. تزریق مواد پوستی یا بوتاکس باعث کاهش چین و چروک صورت شود و به پر کردن سوراخ ها نیز کمک می کند.

9. لایه برداری باعث کاهش ظاهر کراتوز پیلاریس می شود.

درمان منافذ باز پوست

بررسی دلایل و راه های درمان منافذ باز پوست

درمان سرطان پستان و عفونت

برخی از شرایطی که باعث ایجاد حفره هایی شبیه پوست پرتقال می شوند همیشه نیاز به توجه پزشکی و معالجه دارند. آنها عبارتند از:

سرطان التهابی پستان

استاندارد مراقبت از سرطان التهابی پستان شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی و به دنبال آن جراحی برای برداشتن تومور و پرتودرمانی است. شیمی درمانی نیز ممکن است بعد از جراحی انجام شود. در شرایط خاص می توان از روش های درمانی دیگر نیز استفاده کرد. اگر تومور حاوی گیرنده های هورمونی باشد هورمون درمانی نیز تجویز می شود. از یک درمان ضد HER2 مانند هرسپتین نیز می توان استفاده کرد که این روش های درمانی قبل یا بعد از جراحی انجام می شوند.

ورم لنفاوی یکی از دلایل اصلی منافذ باز پوست است

هیچ درمان قطعی برای ورم لنفاوی وجود ندارد، اما علائم آن قابل درمان و کنترل است. درمان های معمول شامل:

تمریناتی برای کمک به تخلیه مایع لنفاوی

بستن پا برای تشویق مایع لنفاوی برای حرکت دوباره به بدن

ماساژ لنفاوی

لباس های فشرده سازی

یک پزشک به فرد برای پیش گرفتن روند درمانی مناسب می تواند کمک کند، همچنین تمرینات و بهترین روش برای بستن پا را آموزش می دهد.

عفونت

درمان عفونت به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. با این حال، آنتی بیوتیک های خوراکی رایج ترین روش درمانی هستند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

حفره هایی شبیه پوست پرتقال می تواند نشانه یک مشکل جدی مانند سرطان التهابی پستان یا عفونت باشد. در این موارد باید به پزشک مراجعه کنید:

وجود حفره روی پستان
افزایش ناگهانی در اندازه پستان
در اطراف حفره مقدار زیادی تورم وجود دارد
وجود علائم عفونت مانند تب، لرز و خستگی
قبلا درمان سرطان داشته اید

اگر حفره روی پوست آزاردهنده است به پزشک مراجعه کنیداگرچه ممکن است نشانه مشکل جدی نباشد، اما تشخیص به موقع می تواند به موثر بودن درمان کمک کند.

در پایان : دلایل زیادی برای حفره هایی مانند پوست پرتقال روی پوست وجود دارد. در حالی که برخی مانند سلولیت بی خطر هستند، اما برخی دیگر خطر جدی محسوب می شوند. در صورت وجود این برجستگی ها به خصوص روی پستان برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو