آموزش کاشت گل سنبل و پرورش آن

آموزش کاشت گل سنبل و پرورش آن


منبع: آرگا

126

1400/4/1

13:50


گل سنبل از زیباترین گل هایی است مردم علاقه زیادی به خرید آن دارند ما در مقاله می خواهیم چگونگی کاشت گل سنبل این گل زیبا را به شما آموزش دهیم تا خودتان بتوانید این گل زیبا را پرورش دهید برعکس ظاهر زیبایی که این گل دارند و همه فکر می کنند کاشت این گل بسیار سخت است ولی در واقع کاشتنش بسیار ساده می باشد.

گل سنبل یک گل قدیمی و محبوب در بین ایرانیان است و برای ما به عنوان یک نماد است، از این گل زیبا  در سفره هفت سین ایرانی استفاده می شود، که رنگ های متنوع و زیبایی را دارا است و بیشتر به عنوان یک گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می گیرد کاشت گل سنبل عملی بسیار ساده است که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

توضیح مرحله به مرحله کاشت سنبل

نحوه کاشت گل سنبل

این گیاه هم در آب پرورش داده می شود هم در ماسه برای کاشتن گل سنبل ابتدا باید پیاز ان را تهیه کنید پیاز گل سنبل مانند شلغم است که در خاک کاشته می شوند گل سنبل مانند هر گیاه دیگری انواع مختلفی دارد

با سرد تر شدن هوا می توانید اقدام به کاشتن این گل کنید تا در بهار گل بدهد اگر می خواهید برای عید گیاهمان به ثمر بشیند و گل دهد باید می توانید اواخر پاییز پیاز آن را بکارید و ده روز مانده به عید ان را به مکان گرمتر منتقل کنید

اولین مرحله برای کاشتن گل سنبل تهیه کردن پیاز گل است در هنگام تهیه پیاز باید توجه کنیم که پیاز کاملا سالم باشد و هیچ چیزی به آن نچسبیده باشد ، بافت پیازی که انتخاب می کنید  نباید نرم باشد.

سپس به سراغ تهیه گلدان مناسب می پردازیم از یک گلدان معمولی نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک  استفاده می کنیم باید در کف گلدانمان سنگ ریزه بچینیم تا عمل زهر کشی به خوبی انجام شود

برای کاشت گل سنبل به خاک مناسب احتیاج داریم یعنی مقداری خاک برگ پوسیده همراه با ماسه  هر چه خاک سبک تر باشد برای گل بهتر است.

زمانی که خاک را به گلدان منتقل کردید نوبت به کاشت پیاز می شود برای کاشت پیاز نباید کل آن را در خاک مدفون کنیم بلکه باید ۳سانت از نوک پیاز بیرون بماند اما اگر دیدید پیاز شما نوک ندارد باید کل آن را در خاک فرو ببرید.

بعد از اتمام کاشت پیاز باید آن را خوب آبیاری کنیم سپس گلدان را به مدت دو ماه در جایی سرد و تاریک قرار دهید طوری که هیچ نوری به آن نرسد سپس هفته ای یک بار گلدان را آبیاری کنید بعد از گذشت ۶ هفته ببینید اثر از رشد برگ  را در آن می بینید یا نه.

چگونگی کاشت پیاز گل سنبل در خاک

هنگامی که پیاز ما ریشه داد و به اندازه کافی رشد کرده و کل بستر خاک را فرا گرفت وقت آن است که گلدان را به محیطی که دارای نور کافی دارد منتقل  کنید

گلدان را نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار داد زیرا باعث پژمرده شدن گل می شود معمولا گیاهمان بعد از گذشت ۳ هفته شروع به گل دهی می کند زمانی که گل ما شروع به گل دادن کرد باید در جای پر نور قرارش دهیم  آبیاری گل سنبل باید منظم باشد .

گل سنبل به آبیاری فراوانی نیاز ندارد فقط باید زمانی که خاکش خشک شد آبیاری شود. گل سنبل گلی کم عمر است و نهایت عمر این گل یک ماه است  بعد از ان گل از بین می رود و خشک می شود می توانید با کندن برگ های پوسیده  و در آوردن پیاز از خاک و گذاشتن آن در جای تاریک و سرد برای سال دیگر اقدام به کاشت گل سنبل زیباتر دیگری کنید.

نحوه قرار دادن پیاز سنبل در آب و رشد آن

 نحوه کاشت پیاز سنبل در آب

این گل زیبا را هم می توان در آب پرورش داد به این صورت که ابتدا ظرف های مخصوص کاشتن گل سنبل در آب را از گل فروشی ها تهیه می کنیم  معمولا ظرف ان ها شبیه تنگ ماهی است ،زمانی که ظرف را تهیه کردیم باید پیاز سالمی هم تهیه کنیم سپس ظرف مخصوص را پر آب سرد می کنیم و پیاز را در قسمت بالای ظرف قرار می دهیم جوری که ته پیاز داخل آب باشد برای اینکه آب ما فاسد نشود می توانیم با انداختن تکه ای از ذغال به داخل آب از کثیف شدن آب جلوگیری کنیم.

آموزش کاشت گل سنبل در آب به راحتی

سپس گلدان را در جایی سرد و تاریک قرار دهید هر هفته بررسی کنید که آب گلدان کم نشده باشد،آب گلدان باید هفته ای یک بار عوض شود، زمانی که شروع به جوانه زدن کرد ان را به فضایی که نور کافی داشته باشد منتقل کنید هر چه دمای اتاق بیشتر باشد ساقه ها زودتر رشد می کنند و گل می دهند.به این صورت با کاشت گل سنبل آشنا شدید و می توانید به دو روش آن را بکارید.

آشنایی با مشخصه های گل سنبل

سنبل گیاهی چندساله و گلدار است که منشا آن مدیترانه می باشد، برگهای سنبل کشیده و نوک تیز و به رنگ سبز روشن و ساده می باشند. گل این گیاه به شکل گلچه های زنگوله ای در کنار یکدیگر قرار گرفته و گل خوشه ای زیبایی را به وجود آورده اند.

گلهای سنبل در رنگ های متنوعی از جمله سفید، بنفش، زرد، صورتی، آبی و نارنجی وجود دارند، ارتفاع گل به ۲۰ سانتی متر می رسد و از اواخر اسفند تا خرداد گل می دهد.

کاشتن گل سنبل

نکاتی مهم درباره سنبل به هنگام خرید آن

  • برای خرید پیاز سنبل می توانید چند روز مانده به عید نوروز از طریق گلخانه ها و گلفروشی ها آن را تهیه کنید.
  • گیاه سنبل می تواند در سه بستر آب، خاک گلدان و خاک باغچه پرورش پیدا کند.
  • توجه داشته باشید که پیاز گیاه سنبل معیوب و مریض نباشد.
  • به منظور تشخیص پیاز سالم این گل، پیاز های سفت و سنگین را انتخاب کنید.
  • در صورت تازه کار بودن، نمی توان از طریق مشاهده پیاز، رنگ آن را تشخیص داد، بنابراین از خود فروشنده بخواهید کمکتان کرده و رنگ مورد علاقه تان برای این گل را به شما بدهد.
  • از آنجا که پیاز مخصوص گلدان و باغچه با یکدیگر تفاوت دارند، بنابراین به هنگام انتخاب پیاز مورد نظرتان حتما از فروشنده در این باره سوال کنید تا بذر مناسب گلدان یا باغچه را به شما دهد.

کاشت گیاه سنبل

نکاتی مهم برای کاشتن گیاه سنبل

  • پیاز ها را باید در بستری با خاک سبک و مناسب شامل مخلوطی از خاک برگ و خاک شن دار بکارید.
  • دقت داشته بیاشید؛ دو سوم پیاز در خاک بوده و یک سوم آن باید از خاک بیرون باشد.
  • پیاز را به مکانی معتدل انتقال دهید.
  • خاک را قبل از کاشتن گیاه حتما آبیاری و خیس کنید.
  • در روزهای اول کاشتن کیاه، دمای هوای محیط نباید از ۱۳ درجه سانتی گراد کمتر باشد.
  • گیاه سنبل حدوداً ۴۵ روز  بعد از کاشت آن، گل خواهد داد.
  • بعد از اینکه جوانه های گیاه سنبل در گلدان ظاهر شد، باید آن را به مکانی تاریک انتقال دهید.
  • حدود ۱۰ روز گلدان را در محیط تاریک و در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد نگهداری کنید و بعد از اتمام ۱۰ روز می توانید گلدان را به مکانی با نورگیری متوسط انتقال دهید.

کاشت گل سنبل برای عید

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما دوستان عزیز سپاسگزاریم، در صورت تمایل برای آشنایی با انواع پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توایند بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو