طرز تهیه 7 مدل آلبالو پلو با طعمی فوق العاده

طرز تهیه 7 مدل آلبالو پلو با طعمی فوق العاده


منبع: دلگرم

156

1400/4/1

14:08


طرز تهیه 7 مدل آلبالو پلو با طعمی فوق العاده

دستور پخت آلبالو پلو

آلبالو یکی از میوه های تابستانی است که از آن در تهیه خوراکی های زیادی استفاده می شود. خوراکی هایی از قبیل مربا آلبالو، کیک آلبالو، ترشی آلبالو و ... که طرفداران بسیاری دارد.

اما از این میوه ی پرخاصیت برای تهیه یک غذای خوشمزه به نام آلبالو پلو نیز استفاده می شود. در ادامه این غذای بینظیر را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو:

  • آلبالو بدون هسته 500 گرم
  • برنج 1 کیلو
  • گوشت چرخکرده 500 گرم
  • شکر 500 گرم
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • روغن مایع 1/2 پیمانه
  • کره 100 گرم
  • زعفران دم کرده 1 قاشق سوپ خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی

مراحل تهیه آلبالو پلو با گوشت:

آلبالوها را از هسته جدا میکنیم و با شکر مخلوط میکنیم و در داخل یخچال به مدت 6 الی 7 ساعت بماند و شکر در آلبالو حل شود و آب بندازد. سپس آلبالوها را در یک ظرف لعابی روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید و به مدت نیم ساعت روی حرارت بجوشد.

دقت کنید رنگ آلبالوها تیره نشود. وقتی کمی آلبالوها پخته شد از داخل صافی رد می کنیم و از شربتش جدا می کنیم و وقتی آلبالوها را جدا کردیم اجازه می دهیم شربتش 20 دقیقه دیگر روی حرارت کم بجوشد تا قوام پیدا کند.

یک عدد پیاز را با رنده درشت رنده میکنیم و به همراه روغن و کره بر روی حرارت تفت میدهیم. کمی که تفت خورد فلفل و زردچوبه را به پیازها اضافه می کنیم باید دقت کنید که رنگ پیاز تیره نشود.

هنگام تفت دادن پیاز آلبالوها را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم اگر آلبالوها را زیاد تفت دهید ممکن است سفت شود. برنج را هم که از چند ساعت قبل خیس کردیم آبکش میکنیم. دقت کنید که برنجتان را دانه تر بردارید.

ته قابلمه ای که برای آلبالو پلو با گوشت مناسب است را با کمی روغن چرب میکنیم و با هر ته دیگی که دوست داریم میچینیم. سپس روی ته دیگ ها را با چند کف گیر برنج می پوشانیم سپس کمی از آلبالوها را روی برنج میریزیم.

این مرحله را تا انتها در چند لایه انجام می دهیم و در مرحله آخر برنج را میکشیم. اگر دوست داشتید میتوانید از زیره پلویی هم لابه لای پلو بریزید.

برنج را بر روی ملایم حرارت قرار میدهیم و می گذاریم تا به مدت 35 الی 40 دقیقه دم بکشد و در 10 دقیقه آخر پخت برنج مقداری از شربت آلبالو را به همراه کره روی برنج میریزیم.

در فاصله دم کشیدن برنچ گوشت چرخ کرده را آماده میکنیم. ابتدا یک عدد پیاز را که با دنده ریز رنده کردیم و آب آن را میگیریم و به همراه نمک ، فلفل و زردچوبه با گوشت مخلوط میکنیم و خوب ورز میدهیم.

وقتی گوشت ها حالت چسبندگی پیدا کرد میتوانید داخل دست گرد یا به اصطلاح قلقلی کنید و در روغن داغ قرار دهند و در قابلمه راببندید و با حرارت پایین اجازه دهید قلقلی ها بپزند و سرخ شوند.

در پایان پخت هم میتوانید کمی زعفران روی گوشت ها بریزید تا خوشرنگ تر شوند. بعد از دم کشیدن پلو میتوانید با کمی زعفران آن را زعفرانی کنید و گوشت قلقلی ها را در کنارش بچینید.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

مواد لازم جهت تهیه آلبالو پلو با مرغ:

  • برنج: ۴ لیوان
  • آلبالو: ۷۰۰ گرم
  • فیله مرغ: نیم کیلوگرم
  • شکر: ۲۵۰ گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می‌پسندید مقدار شکر را بیشتر کنید)
  • پیاز: دو عدد متوسط
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • خلال پسته و بادام برای تزیین

طرز تهیه آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی

مراحل تهیه آلبالو پلو با مرغ:

برای این کار ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید و مانند نمونه قبلی آلبالو پلو را درست کنید. فیله‌های مرغ را با زعفران و نمک مزه‌دار و در روغن یا مقداری کره سرخ کنید.

بعد از این‌که هر دو طرف فیله‌ها سرخ شد، در یک قابلمه پیازها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و کمی تفت دهید. حالا تکه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و ۲ لیوان آب روی آن‌ها بریزید. اجازه بدهید تکه‌های مرغ روی شعله متوسط گاز بپزد.

در یک ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه‌فرنگی را با مقداری روغن و فلفل تفت دهید و روی مرغ در حال پخت بریزید. بعد از پخته شدن فیله‌ها و باقی ماندن حدود نصف لیوان سس، مقداری زعفران آب کرده به محتوایات قابلمه اضافه کنید.

تا دو دقیقه زمان بدهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. آلبالوها را به همان روشی که در بالا گفتیم با شکر بپزید و آب آلبالو را به عنوان شربت کنار بگذارید. اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است کمی دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا قوام پیدا کند و غلیظ‌تر شود.

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را بپزید. وقتی که دانه‌های برنج کمی ترک خورد، برنج را آبکش کنید. کف قابلمه مقداری روغن بریزید و وقتی که روغن داغ شد ورقه‌های سیب‌زمینی یا نان لواش را ته قابلمه بگذارید.

حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. بعد از حدود نیم ساعت که آلبالو پلو دم کشید آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید زمانی که پلو در حال دم کشیدن است مقداری کره روی آن بگذارید تا آب شود یا در پایان پخت مقداری روغن مایع روی آن بریزید.

به این نکته مهم توجه کنید: آلبالو پلو را روی شعله ملایم گاز دم کنید تا به دلیل شیرینی شیره آلبالوها که به کف قابلمه می‌رسد ته‌دیگ پلو نسوزد.

برای تزیین آلبالو پلو روی آلبالو پلو مجلسی با مرغ را با برنج زعفرانی و خلال پسته و بادام تزیین کنید و تکه‌های مرغ را روی آن بچینید. می‌توانید به جای فیله مرغ از ران یا تکه‌های سینه مرغ هم استفاده کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو بدون گوشت

برای درست کردن آلبالو پلو بدون گوشت می توانید از سویا یا گوشت های گیاهی استفاده کنید. می توانید سویا را به صورت قلقلی درست کنید و تفت دهید و مثل گوشت چرخ کرده قلقلی با آلبالو پلو سرو کنید.

برخی هم در کنار آلبالو پلو گیاهی از مرغ گیاهی و گوشت گیاهی استفاده می کنند. اگر می خواهید آلبالو پلو را با سویا قلقلی درست کنید به این ترتیب عمل کنید:

برای این مقدار مواد ابتدا ۱ لیوان دسته دار فرانسوی سویا (یا ۱ و نیم لیوان) را به مدت ۲۰ دقیقه در شیر یا آب بخیسانید تا طعم بهتری پیدا کند. سپس سویا را آبکش کنید و خوب با دست فشار دهید تا شیر یا آب اضافی آن گرفته شود.

حالا سویا را در چرخ گوشت بریزید و یک دور چرخ کنید. سویاهای چرخ کرده را یک ظرف بزرگ بریزید و به آن یک لیوان فرانسوی دسته دار آرد سوخاری، پیاز رنده شده یک عدد متوسط، نمک ،فلفل، زردچوبه و کمی دارچین اضافه کنید.

سویا را با این مواد خوب ورز بدهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس به همان ترتیب مثل گوشت با دست به اندازه یک گردو یا کوچک‌تر قلقلی و در روغن روی شعله ملایم گاز تفت دهید.

طرز تهیه آلبالو پلوی شیرین

مواد لازم برای آلبالو پلو شیرین:

  • گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم
  • آلبالوی بدون هسته: ۳۰۰ گرم
  • برنج: ۴۰۰ گرم
  • شکر: ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
  • پیاز رنده شده: ۱ عدد
  • زعفران: به میزان دلخواه
  • روغن: به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • نان برای ته‌دیگ: به میزان لازم

دستور پخت آلبالو پلو

نحوه پخت آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو شیرین:

ابتدا گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده و آب گرفته شده، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. ترکیب را با دست خوب چنگ بزنید تا مواد به خورد گوشت بروند. گوشت را به شکل کوفته‌های قلقلی کوچک در بیاورید و در تابه با کمی روغن تفت دهید. کوفته قلقلی‌ها را در تابه خوب هم بزنید تا همه طرف آن‌ها سرخ شود.

۵ تا ۶ قاشق غذاخوری شکر را در یک تابه به صورت لایه لایه روی آلبالوهای هسته گرفته شده بریزید. اجازه دهید آلبالوها در همین حالت برای مدت ۲ ساعت استراحت کنند و آب بیندازند.

پس از گذشتن دو ساعت، آلبالوها را بدون اضافه کردن آب برای مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بجوشانید. داخل قابلمه را روغن بریزید و نان‌های برش زده شده را برای ته‌دیگ کف آن قرار دهید.

برنج آبکش شده، آلبالو، گوشت و زعفران دم کرده را مانند ویدیو لایه لایه در قابلمه بریزید. برنج بهتر است زنده باشد. در قابله را همراه با دم‌کنی بگذارید و آلبالو پلو را برای ۳۰ دقیقه دم کنید. اگر می خواهید آلبالو پلوی شما شیرین تر شود، می توانید شکر بیشتری به آن اضافه کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با آجیل

مواد لازم برای پخت آلبالو پلو با آجیل:

  • 400 گرم گوشت چرخ کرده
  • 700 گرم آلبالو
  • 250 گرم شکر
  • چهار لیوان برنج
  • یک عدد پیاز متوسط
  • به میزان لازم، نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده، روغن مایع
  • خلال پسته و بادام به مقدار کافی

دستور تهیه آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی

مراحل تهیه آلبالو پلو با آجیل:

برای پخت این غذا ابتدا برنج را پاک کرده سپس بشویید، اکنون برنج را در ظرفی از آب بخیسانید و مقدار اندکی نمک هم به آن اضافه کنید.

در این مرحله آلبالو ها را بشویید و پس از جدا کردن هسته آن ها به میزان لازم شکر به آنها اضافه کرده و با مقداری آب داخل یک ظرف ریخته و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. پس از به جوش آمدن منتظر بمانید تا آلبالو ها پخته شوند.

بعد از این مرحله حالا به کمک یک صافی شربت به دست آمده را از آلبالو ها جدا کنید. اکنون قابلمه مورد نظر را انتخاب کرده و مقداری آب درون آن بریزید و منتظر بمانید تا آب به جوش آید. حال برنج آماده شده را درون قابلمه بریزید و فرصت دهید تا برنج به خوبی پخته و آماده آبکش کردن شود.

در مدتی که منتظر هستید تا برنج بپزد و آماده آبکش کردن شود، گوشت چرخ کرده‌ ای را که آماده کرده ‌اید حسابی با پیاز رنده شده و نمک و فلفل سیاه ورز دهید و به کمک دست قلقلی هایی با گوشت درست کنید.

اکنون برنج پخته شده را آبکش کنید، کف قابلمه یک مقدار روغن بریزید و ته دیگ مد نظرتان از نان، سیب زمینی و یا غیره را در کف قابلمه قرار دهید. حالا یک لایه برنج، سپس یک لایه آلبالو و بعد یک لایه گوشت اضافه کنید و این ترتیب را ادامه دهید تا مواد آماده شده تمام شوند.

برای اینکه طعم، رنگ و بوی دلچسبی به غذایتان ببخشید مقداری زعفران دَم‌ کرده به آن اضافه کنید و در آخر به مقدار یک ملاقه از شربتی را که در مرحله قبل جدا کردید، روی کل برنج بریزید و اکنون مقدار خیلی کمی روغن به برنج اضافه کنید.

حالا نوبت به اضافه کردن مغزیجات ذکر شده است. می توانید کمی آن ها را تفت دهید تا بوی خامی آن ها گرفته شود. حالا آن ها را روی آلبالو پلو پخش کنید و نوش جان کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش

روش درست کردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ شبیه هم است. در این روش برنج آماده شده را پاک کرده، بشویید و در آب و مقداری نمک که در آب حل شده بخیسانید. سپس فیله‌ های مرغ را به کمک نمک و زعفران طعم دهید و بعد در روغن سرخ کنید.

البته به جای روغن از کره هم می توانید استفاده کنید. برنج را هم با مقداری آب به جوش آمده بپزید تا آماده آبکش کردن شود. اکنون پیاز ها را به صورت حلقه ای برش دهید و در کف یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیاز ها را تفت دهید.

در این مرحله تکه‌ های مرغ را روی پیاز ها داخل قابلمه قرار دهید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید، شعله گاز را روی درجه متوسط تنظیم کنید و منتظر بمانید تا مرغ ها بپزند.

در ظرفی دیگر 2 قاشق رب گوجه ‌فرنگی را با مقداری روغن و فلفل تفت دهید و به مرغ در حال پخت اضافه کنید. در این فاصله هسته آلبالو های شسته شده را جدا کرده و با شکر و آب بپزید و آبکش کنید و شربت جدا شده را کنار بگذارید.

پس از اینکه احساس کردید مرغ ها پخته اند و مقدار کمی سس هم باقی مانده، اندکی زعفران را که از قبل ساییده و با آب مخلوط کرده اید را به محتویات قابلمه بیفزایید و پس از گذشت دو دقیقه گاز را خاموش کنید.

حالا با ریش ریش کردن مرغ پخته شده و اضافه کردن آن به آلبالو پلو غذای شما آماده سرو کردن است. برای جلوگیری از به هم چسبیدن آلبالوها در حین دم کردن پلو می توانید آن ها را قبل از دم کردن به خوبی به مقداری کره آب شده آغشته کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو اصیل

طرز تهیه آلبالو پلو ترش

در این روش از طرز تهیه آلبالو پلو قرار است یک طعم بسیار متفاوت را امتحان کنید. در این دستور شکر را کاملاً حذف کنید و آلبالوها را با دو پیمانه آب روی حرارت بگذارید تا به مدت یک ربع بپزند سپس آب کش کنید. حالا تمام مراحلی که قبلاً گفتیم را برای تهیه آلبالو پلو به این روش هم تکرار کنید.

این آلبالو پلو را می‌توانید با گوشت قلقلی به روشی که در بالا توضیح دادیم و یا با گوشت مرغ به هر شکل و شمایلی که می‌پسندید سرو کنید.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه شربت آلبالو با هسته به 2 روش ساده

طرز تهیه چای آلبالو به 3 روش آسان

طرز تهیه 2 مدل ترشی آلبالو + فوت و فن های خوشمزه شدن آن

طرز تهیه 2 مدل کمپوت آلبالو دسر تابستانی خوشمزه


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو