کووید-۱۹ به بروز مشکلات شناختی و رفتاری در بیماران منجر می‌شود

105

1400/4/1

16:20


کووید-۱۹ به بروز مشکلات شناختی و رفتاری در بیماران منجر می‌شود

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دو ماه پس از مرخص شدن از بیمارستان از مشکلات شناختی و رفتاری رنج می‌برند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این مطالعه مشکلات مرتبط با حافظه، آگاهی فضایی و مشکلات پردازش اطلاعات به عنوان برآمد احتمالی ناشی از این ویروس در بیماران مبتلا به COVID-۱۹ که هشت هفته تحت پیگیری قرار داشتند، مشخص شد. این تحقیق همچنین نشان داد که از هر ۵ بیمار مبتلا به کرونا، یک نفر اختلال استرس پس از تروما (PTSD) را داشت و ۱۶٪ آنها علائم افسردگی داشتند.


به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت،در این مطالعه که در ایتالیا انجام شد، از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ، دو ماه پس از تجربه این علائم، آزمایش توانایی های عصبی شناختی و اسکن مغزی (MRI) گرفته شد.


نتیجه این مطالعه نشان داد که بیش از ۵۰ درصد این بیماران اختلالات شناختی را تجربه کردند. ۱۶ درصد مشکلاتی در رابطه با عملکرد اجرایی (کنترل حافظه کاری، تفکر انعطاف پذیر و پردازش اطلاعات) داشتند، ۶ درصد مشکلات شناختی بینایی - فضایی را تجربه کردند، ۶ درصد حافظه ضعیف و ۲۵ درصد ترکیبی از همه این علائم را داشتند.


مشکلات شناختی و روانشناختی در افراد جوان بسیار بدتر بود؛ بطوری که اکثر بیماران زیر ۵۰ سال، مشکلاتی در ارتباط با عملکردهای اجرایی داشتند. در کل، شدت بیشتر علائم حاد تنفسی ناشی از کووید-۱۹ در جریان بستری شدن بیماران در بیمارستان، با عملکرد اجرایی پایین آنها همراه بود.


علاوه بر این، مشاهده همان گروه طی ۱۰ ماه پس از ابتلا به کووید-۱۹، نشان داد اختلالات شناختی از ۵۳ به ۳۶ درصد کاهش یافت، اما علائم افسردگی و اختلال استرس پس از تروما همچنین وجود داشت.


پروفسور «ماسیمو فیلیپی»، از موسسه علمی و دانشگاهی Vita-Salute San Raffaele در میلان ، ایتالیا و نویسنده اصلی این مطالعه ، توضیح داد: مطالعه ما تأیید کرده است که مشکلات شناختی و رفتاری قابل توجهی با ابتلا به کووید-۱۹ در ارتباط است و این مشکلات تا چند ماه پس از بهبودی از این بیماری ادامه دارد.


وی افزود: یک یافته به ویژه هشدار دهنده در این مطالعه، تغییراتی است که در زمینه عملکرد اجرایی مشاهده شد که می تواند تمرکز، برنامه ریزی، انعطاف پذیری فکر و یادآوری مسائل را برای افراد دشوار کند. این علائم از هر ۴ بیمار جوان که در سن کار قرار داشتند، سه نفر را تحت تأثیر قرار داد. در این مطالعه هیچ ارتباط معنی داری میان عملکرد شناختی و حجم مغز مشاهده نشد.


مشروح این مطالعه جدید در هفتمین کنگره آکادمی نورولوژی اروپا ارائه شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو