حساسیت به تخم مرغ و علائم ناشی از آن

حساسیت به تخم مرغ و علائم ناشی از آن


منبع: آرگا

99

1400/4/1

20:10


توجه داشته باشید که تخم مرغ با درصد آلرژی بالایی که دارد می تواند برای برخی از افراد مضر باشد و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با نشانه ها، علل، تشخیص و اصول درمان حساسیت به تخم مرغ آشنا نماییم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید تخم مرغ یکی از رایج ترین مواد غذایی حساسیت زا برای کودکان است که عمدتا علائم آن چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف تخم مرغ یا غذاهایی که حاوی تخم مرغ هستند ظاهر می شود و از خفیف تا شدید متغیر خواهند بود.

علائم و درمان حساسیت به تخم مرغ

به طور کلی تخم مرغ یک ماده غذایی است که همه جا یافت می شود و علاوه بر اینکه مناسب برای وعده صبحانه است در تهیه انواع غذاها مانند رولت گوشت، کیک، کتلت و مافین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان گاهی اوقات بدن کودکان به تخم مرغ واکنش نشان می دهد و اگر این اتفاق برای شما هم افتاده باشد می دانید که کودک تا مدتی نمی تواند تخم مرغ بخورد. خوشبختانه این نوع آلرژی در اغلب کودکان تا سن پنج سالگی برطرف می شود و پس از آن کودک می تواند بدون هیچ مشکلی تخم مرغ بخورد.

همچنین ممکن است برخی از افراد به غذاهای خاصی مانند بادام زمینی و میگو هم حساسیت داشته باشند زیرا وقتی یک فرد به غذایی آلرژی دارد بدنش به آن واکنش نشان خواهد داد مانند اینکه یک ماده غذایی خطرناک وارد بدن او شده باشد. این حالت عمدتا برای کودکانی که تخم مرغ میل می کنند نیز اتفاق می افتد زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها به صورت کامل رشد نکرده و نمی تواند پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ را هضم نماید.

چگونگی درمان حساسیت به تخم مرغ

علائم و نشانه های آلرژی:

بهتر است بدانید بدن کودکان مبتلا به آلرژی به تخم مرغ در صورت مصرف مواد غذایی حاوی تخم مرغ، یک ماده شیمیایی مشابه هیستامین آزاد می کند که این فرآیند می تواند علائمی را که در ادامه بیان کرده ایم به همراه داشته باشد:

  • مشکلات تنفسی
  • خس خس سینه
  • کوفتگی
  • سرفه های مداوم
  • درد معده
  • استفراغ
  • خارش چشم، آبریزش بینی و یا تورم آن ها
  • کهیر
  • بروز لکه های قرمز
  • اسهال
  • تورم
  • افت فشار خون که ممکن است به شکل سرگیجه یا از حال رفتن هم بروز کند.

نشانه های آلرژی به تخم مرغ

معمولا واکنش های ناشی از آلرژی به تخم مرغ می تواند شکل های متنوعی داشته باشد. گاهی اوقات یک فرد می تواند در بازه زمانی مختلفی واکنش های متفاوتی را نسبت به تخم مرغ نشان دهد که در این موارد برخی واکنش ها خفیف بوده و تنها بخشی از بدن فرد را درگیر خواهد کرد که از آن ها می توان به کهیرها که حساسیت پوستی است اشاره کرد. برخی از افراد که در گذشته واکنش های خفیفی نسبت به تخم مرغ داشتند نیز ممکن است بعدها دچار واکنش شدیدتری هم مواجه شوند.

به صراحت می توان گفت که آلرژی به تخم مرغ می تواند شکل واکنش شدید و خطرناک به عنوان آنافیلاکسی را ایجاد کند. آنافیلاکسی ممکن است در افراد با علائم خفیف شود و به سرعت تشدید شود. در این شرایط فرد نمی تواند به خوبی نفس بکشد و حتی ممکن است از حال برود. دقت داشته باشید که اگر آنافیلاکسی به موقع درمان نشود می تواند زندگی بیمار را به خطر بیندازد.

علائم حساسیت به تخم مرغ

دلایل بروز حساسیت:

توجه داشته باشید واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن باعث بروز آلرژی غذایی می شود و آلرژی به تخم مرغ تنها زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه برخی پروتئین های تخم مرغ را مضر بداند. در واقع وقتی بدن انسان در تماس با پروتئین تخم مرغ قرار می گیرد سلول های سیستم ایمنی بدن آن ها تشخیص داده و به سیستم ایمنی سیگنال می دهند تا هیستامین و سایر مواد شیمیایی که باعث علائم و آلرژیک می شوند را آزاد نماید.

به طور کلی هر دو زرده و سفیده تخم مرغ دارای پروتئین هایی هستند که می توانند باعث بروز آلرژی شوند اما آلرژی به سفیده تخم مرغ رایج تر است و در صورت مصرف تخم مرغ توسط مادران شیرده، نوزادان می توانند نسبت به پروتئین تخم مرغ در شیر مادر واکنش آلرژیک نشان دهند.

دلایل بروز حساسیت در بدن

تشخیص آلرژی به تخم مرغ:

دقت داشته باشید که برای تشخیص آلرژی به تخم مرغ معمولا پزشک از چندین روش مجزا استفاده می کند. در اغلب مواقع گفته شده که حساسیت به تخم مرغ تنها یک عدم توانایی برای هضم ماده غذایی است که عموما از حساسیت غذایی کمتر جدی است و سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند. پزشک پرونده و سابقه پزشکی افراد را بررسی کرده و همچنین ممکن است انجام آزمایش هایی را که در ادامه بیان کرده ایم توصیه نماید:

  • چالش غذایی:

این آزمایش شامل مصرف مقداری تخم مرغ است تا ببینید باعث ایجاد واکنش می شود یا خیر. چنانچه اتفاقی نیفتد اما علائم توسط پزشک مشاهده شود تخم مرغ بیشتری به شخص داده خواهد شد. از آنجایی که این آزمایش می تواند یک واکنش شدید ایجاد کند توسط یک متخصص آلرژی باید این آزمایش صورت بگیرد.

  • آزمایش خون:

همچنین آزمایش خون نیز می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن به تخم مرغ را با چک کردن مقدار آنتی بادی های خاص در جریان خون اندازه گیری نماید که در برخی موارد ممکن است بیانگر یک واکنش آلرژیک باشد.

  • رژیم غذایی یا حذف مواد غذایی:

در این روی ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که تخم مرغ را از سایر مواد غذایی خود جدا نماید و مشاهده کند که باز هم علایمی از آلرژی وجود دارد یا خیر.

چگونگی تشخیص آلرژی به تخم مرغ

درمان آلرژی به تخم مرغ:

چنانچه فرزندتان نسبت به تخم مرغ آلرژی داشت بهتر است همیشه دو قلم اپینفرین همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز واکنش های شدید از آن استفاده نمایید. قلم اپینفرین یک داروی تجویزی است که در یک ظرف خاص و قابل حمل قرار دارد و استفاده از آن بسیار آسان خواهد بود. اغلب کودکانی که به سن مشخصی رسیده اند می توانند نحوه تزریق را خودشان به تنهایی یاد بگیرند.

همچنین برخی از پزشکان ممکن است برنامه عملی را برای کنترل آلرژی ناشی از دادن تخم مرغ به نوزاد ارائه کنند که این برنامه به شما کمک می کند تا برای تشخیص و درمان واکنش ها به خوبی آماده باشید. توصیه می شود که این برنامه عملی را با افرادی که مسئول نگهداری از فرزند شما هستند مانند اقوام، مسئولان مدرسه و والدین در مهمانی ها و بازی های دسته جمعی به اشتراک بگذارید. همچنین مطمئن شوید که کودکتان حتما هشدار پزشکی را همواره به دست داشته باشد تا اطرافیان نسبت به حساسیت او به تخم مرغ آگاه شوند.

بهتر است بدانید که هر یک ثانیه در یک واکنش آلرژیک مهم است و اگر کودک شما علائم آلرژیک جدی مانند تورم دهان و گلو و یا مشکلات تنفسی را نشان می دهد بلافاصله قلم اپینفرین را تزریق نمایید و همچنین اگر علائم دو بخش مختلف بدن مانند کهیر و استفراغ را درگیر کرد فورا تزریق را انجام دهید. سپس به اورژانس تماس گرفته و کودکتان را به بیمارستان انتقال دهید. توصیه می شود که کودکتان را تحت نظارت پزشک قرار دهید زیرا که اگر علائم اولیه ملایم باشند و یا سریع از بین بروند همواره خطر بروز موج دوم و شدید ناشی از واکنش های تخم مرغ وجود دارد.

راه های درمان آلرژی

عوارض آلرژی به تخم مرغ:

به طور کلی مهم ترین عارضه حساسیت به تخم مرغ داشتن یک واکنش بسیار شدید است که نیاز به تزریق آبی نفرین و مراجعه به اورژانس خواهد داشت. در واقع همان واکنش سیستم ایمنی بدن که باعث آلرژی به تخم مرغ می شود می تواند شرایط دیگری را برای بدن ایجاد نماید و چنانچه مبتلا به آلرژی به تخم مرغ هستید ممکن است در معرض خطرهایی که در ادامه بیان کرده ایم قرار بگیرید:

  • آلرژی به غذاهایی مانند شیر، سویا و بادام زمینی
  • واکنش های آلرژیک پوستی مانند درماتیت آتوپیک
  • آلرژی به شوره سر حیوان خانگی، کنه و گرد و غبار
  • آسم به نوبه خود خطر ابتلا به آلرژی شدید به تخم مرغ یا سایر غذاها را افزایش می دهد.
  • برچسب های مواد غذایی را به دقت بخوانید زیرا برخی از افراد نسبت به غذاهایی که تنها مقدار کمی تخم مرغ دارند هم واکنش نشان می دهند.

عوارض ناشی از آلرژی تخم مرغ

  • به افراد نزدیکی از جمله معلم و یا سایر بستگان خود اعلام کنید که فرزندتان به تخم مرغ حساسیت دارد.
  • هنگام مصرف غذا در رستوران مراقب باشید و مطمئن شوید که ماده غذایی به هیچ وجه حاوی تخم مرغ نیست.
  • اگر در حال شیر دادن به کودکتان هستید از خوردن تخم مرغ پرهیز نمایید زیرا اگر فرزند شما آلرژی تخم مرغ مبتلا باشد ممکن است نسبت به پروتئین های منتقل شده از شیر شما نیز واکنش نشان دهد. همچنین مصرف تخم مرغ در بارداری هم توصیه نمی شود چون می تواند جنین را نسبت به پروتئین های موجود در خود دچار آلرژی نماید.
  • توصیه می شود که یک دستبند یا گردنبند برای تشخیص آلرژی به همراه داشته باشید زیرا این امر بسیار مهم و حیاتی است.

برای آشنایی با انواع حساسیت های فصلی و درمان آن ها در صورت تمایل  می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو