چرا مراکز واکسیناسیون شلوغ شدند/نگرانی از کمبود واکسن

39

1400/4/2

10:37


چرا مراکز واکسیناسیون شلوغ شدند/نگرانی از کمبود واکسن

سلامت نیوز:خبرها و گزارش ها از مراکز واکسیناسیون در تهران و البته برخی کلانشهرها، حکایت از ازدحام جمعیت و تشکیل صف های طولانی دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بعد از وقفه‌ای که در روند واکسیناسیون گروه‌های هدف ایجاد شد، وزارت بهداشت اعلام کرد با ورود محموله‌های جدید واکسن، کار تزریق برای افراد منتظر واکسن آغاز شده و افرادی که دوز اول را زده‌اند، برای تزریق دوز دوم واکسن فراخوان می‌شوند.
شاید همین وقفه و تأخیر در برنامه واکسیناسیون گروه‌های هدف، باعث شد به یکباره شاهد شلوغی و ازدحام جمعیت در مراکز واکسیناسیون در تهران و البته برخی از کلانشهرها باشیم.


آن طور که گفته می‌شود، این وضعیت در تهران به مراتب بغرنج‌تر شده است و صف‌های طولانی سالمندان برای تزریق واکسن، تا حدود زیادی مشکل ساز شده است.


گرمای هوا برای سالمندان به مراتب با سختی‌ها و مشکلات بیشتری همراه است و بعضاً آنها را گرفتار گرمازدگی و ضعف جسمانی می‌کند.
در گفتگو با چند نفر از افرادی که در صف‌های واکسن بودند، متوجه شدیم که مهم‌ترین نگرانی آنها، تمام شدن واکسن است و اینکه دوباره نتوانند دوز دوم را بزنند.


آنگونه که این شهروندان عنوان می‌کنند، آنها بدون اینکه منتظر پیامک یا تماس باشند، به مراکز واکسیناسیون آمده اند.
بنابر آنچه علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است؛ از دو روز قبل کار توزیع واکسن در بین سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی در استان تهران آغاز شده است. به طوری که ۱۵ هزار دوز واکسن به دانشگاه شهید بهشتی و ۱۱ هزار دوز نیز به هر کدام از دانشگاه‌های تهران و ایران تحویل شده است.


در همین حال، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با صدور اطلاعیه‌ای از مردم درخواست کرده است بدون دریافت پیامک برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند.


مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در این اطلاعیه اعلام کرده است که زمان مراجعه برای تزریق دوز دوم واکسن کووید ۱۹ از طریق پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت به نشانی اینترنتی www.behdasht.gov.ir و همچنین پیامک، اطلاع رسانی می‌شود.


در اطلاعیه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید شده است افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه رسمی وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری نمایند.


همچنین، در این اطلاعیه با اشاره به تأمین و توزیع واکسن مورد نیاز در روزهای اخیر، خاطرنشان شده است که تأخیر چند روزه حتی تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه، تأثیر منفی در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت.


در همین حال، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به شلوغی صف‌های واکسن در تهران، گفته است که بحث واکسیناسیون تهران خیلی مهم است و باید مراکز تجمیعی را برای تزریق واکسن جامعه هدف با همان مقدار واکسنی که توزیع می‌شود سریع بازگشایی و شروع کنیم تا معطلی پیش نیاید.


رئیسی افزود: اکنون دو موضوع اصلی پیش رو داریم یکی واکسیناسیون افراد سالمند و دیگری گروه‌های آسیب پذیر است که باید واکسیناسیون آنها انجام شود.
وی با عنوان این مطلب که برای افراد ۶۵ سال به بالا یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم که یک میلیون آن باید با واکسن برکت و ۸۰۰ هزار تا نیز با واکسن وارداتی انجام شود، گفت: جمعیت ۶۰ تا ۶۵ سال عدد بالایی است و بالای دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن نیاز داریم، بنابراین بهترین راه این است که به جای ۵ سال فاصله سنی، دو سال به دو سال فراخوان داده شود.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: توصیه من این است که مراکز تجمیعی را زیاد کنیم و جاهایی که تراکم جمعیت دارند، نیروها را بیشتر کنیم.
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۷۵۳ نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.
بر اساس همین گزارش، ۹۷۲ هزار و ۸۷۱ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۶۲۴ دوز رسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو