واکسن‌های کرونا را آخر پاییز بشمارید

40

1400/4/2

12:40


واکسن‌های کرونا را آخر پاییز بشمارید

سلامت نیوز:جهان از بابت تولید و توزیع واکسن کرونا هم شاهد بی‌عدالتی است. کشورهای توسعه‌یافته واکسن کرونا را به‌وفور در اختیار داشته و حتی صحبت‌هایی درباره ذخیره آن مطرح می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که کشورهای درحال‌توسعه و فقیر شاهد دریافت قطره‌چکانی واکسن بوده یا حتی یک دوز واکسن هم دریافت نکرده‌اند. اما وضعیت در کشور ما نیز رو به تغییر است. تلاش دانشمندان ایرانی در شرکت‌های مختلف دارویی نتیجه داده است. ستاد اجرایی فرمان امام نیز پرچمدار تولید واکسن کرونا در ایران است که حالا رییس آن خبر داده تا زمستان می‌توان تمام نیاز واکسن کشور را تامین کرد.

رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دیروز در حاشیه بازدید دکتر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی از مجموعه برکت گفت: ظرف دو، سه ماه آینده در ایران، مردم هر نوع واکسنی بخواهند در اختیارشان قرار می‌گیرد. آقای محمد مخبر با بیان اینکه ظرف دو، سه ماه در جمهوری اسلامی این عزت می‌تواند حاکم شود که مردم مانند سوپرمارکتی هرنوع واکسنی را که می‌خواهند، بگیرند؛ گفت: هرچه که بخواهند می‌توانیم به آن‌ها بدهیم و این ظرفیت وجود دارد.

وی افزود: البته ظرفیت تولید واکسن غیرفعال هم وجود دارد و تولید آن از یک سابقه ۱۰۰ساله برخوردار است و عارضه‌ای ندارد.رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با اشاره به اینکه تست مرحله یک و دو واکسن برکت طوری بوده است که بدون هیچ‌گونه عارضه‌ای تا ۹۳/۵درصد ایمنی‌زایی و تاثیر داشته و اکنون جلو افتاده است، گفت: امیدواریم به‌زودی شاهد عادی شدن وضعیت کشور به لحاظ کرونا باشیم. رییس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه رویکردمان در تولید واکسن اقتصادی نیست، گفت: ما در توزیع و قیمت‌گذاری واکسن هیچ دخالتی نداریم و این امر برعهده وزارت بهداشت خواهد بود.

محمد مخبر گفت: امروزه واکسن در دنیا صرفا یک ابزار پیشگیری از کرونا نیست؛ باید توجه داشت که ۱۶میلیارد دوز واکسن در دنیا نیاز است و کل ظرفیت تولید جهان ۳/۵میلیارد دوز است، تقریبا ۸۰درصد واکسن تولیدی دنیا در هشت‌کشور تزریق می‌شود و عمده کشورها از واکسن محروم‌اند. وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام هیچ ماموریت خاصی درباره کرونا نداشت اما به محض احساس تکلیف و نیاز مردم، با تمام قوا در تمام زمینه‌های موردنیاز ورود کردیم، از احداث کارخانه تولید ماسک و تجهیزات پزشکی گرفته تا تولید رمدیسیویر و واکسن کرونا.

مخبر ادامه داد: ظرف دو، تا سه‌ماه پس از شیوع کرونا دیگر کمبود ماسک و ونتیلاتور و فاویپیراویر نداشتیم و رمدسیویر که در بازار سیاه به ۷۰میلیون رسیده بود، در مجموعه دارویی برکت با قیمت ۶۰۰هزار تومان تولید و ازسوی وزارت بهداشت توزیع کردیم.

توان تامین نیاز داخلی بازار

رییس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه همه جهان در بحث کرونا غافلگیر شد، تصریح کرد: در بحث واکسن نیز ظرفیت نخبگانی کشور را بسیج و از ۶ مسیر واکسن را دنبال کردیم.

روش‌های ویروس غیرفعال، DNA ، mRna، سابیونیت و ... را دنبال کردیم و یک روش اختصاصی را که سلول مزانشیم است نیز برای اولین‌بار پیگیری و در مراحل آزمایشگاهی آن را تولید کردیم. مخبر تاکید کرد: ما تا پایان پاییز می‌توانیم واکسن کشور را تامین کنیم و پس از تامین کامل نیاز داخل، قدرت صادراتش را خواهیم داشت؛ البته بارها گفته‌ایم تا زمانی که حتی یک نفر در کشور هنوز واکسن نزده باشد، واکسنی را صادر نخواهیم کرد.وی با بیان اینکه رویکردمان اقتصادی نیست ادامه داد: ما در توزیع و قیمت‌گذاری واکسن هیچ دخالتی نداریم و این امر برعهده وزارت بهداشت خواهد بود.

برکت، بزرگ‌ترین شهرک دارویی منطقه

حمیدرضا جمشیدی، رییس گروه دارویی برکت نیز در این مراسم با بیان اینکه ۱۲درصد داروهای کشور در گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام تولید می‌شود، گفت:

شهرک دارویی برکت بزرگ‌ترین شهرک دارویی در منطقه است، بزرگ‌ترین مرکز تولید داروهای ضدسرطان و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بیوتکنولوژی در این شهرک قرار دارد و ۴۰۰۰اشتغال در این منطقه داریم. وی با بیان اینکه 6روش برای تولید واکسن کرونا وجود دارد، تصریح کرد: از این مسیرها، تست حیوانی پنج روش انجام شده، یک روش که واکسن برکت است وارد فازهای مطالعاتی تست انسانی شده و مشخص شده که با تزریق این واکسن ۹۳/۸درصد آنتی‌بادی نوترالیزان که پادتن اختصاصی کروناست، در افراد بالا می‌رود.

جمشیدی با بیان اینکه دانش فنی واکسن برکت بسیار پیچیده اما صددرصد ایرانی است، گفت: در ابتدا از هر لیتر ویروس ۳۰دوز واکسن تولید می‌کردیم که درحال‌حاضر بین سه تا چهارهزار دوز واکسن از هر لیتر تولید می‌کنیم که این مساله دستاورد یک کار تحقیقاتی پیشرفته است. وی اضافه کرد: امروز در مدیترانه شرقی و غرب آسیا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماسک هستیم؛ در واکسن تولیدکننده هستیم و داروهای کرونا را می‌توانیم نیز صادر کنیم.

با پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های دنیا در اوج تحریم‌ها و در کمترین زمان و به‌عنوان ششمین کشور دنیا به تولید واکسن پرداختیم. همچنین شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون‌هایی که به شایعه‌پراکنی و سنگ‌اندازی می‌پردازند سعی دارند نسبت‌به توان تولید داخلی مردم را بی‌اعتماد کنند اما ستاد اجرایی با بسیج تمام امکانات مادی و معنوی پای کار ایستاد و این تجربه نشان داد پس از سال‌ها هنوز امکان بازآفرینی صحنه‌های دفاع مقدس وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو