اثربخشی ۹۲ درصدی دومین واکسن کوبایی

66

1400/4/2

14:41


اثربخشی ۹۲ درصدی دومین واکسن کوبایی

سلامت نیوز: کوبا از اثربخشی ۹۲ درصدی دومین واکسن ۳ دوز کووید-۱۹ خود به نام «ابدالا» در آخرین مرحله از کارآزمایی بالینی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، این خبر چند روز پس از خبر اثربخشی ۶۲ درصدی دیگر واکسن ساخت این کشور به نام سوبرانا ۲ که درست مثل ابدالا نیاز به ۳ دوز تزریق برای ایجاد ایمنی کامل دارد، منتشر شد. البته محققان مؤسسه فینلای گفته بودند اثربخشی ۶۲ درصدی سوبرانا فقط با تزریق ۲ دوز ایجاد شده است.

به گزارش رویترز، میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا در این‌باره گفت: دانشمندان ما در مؤسسه فینلای و مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی با گذر از تمام موانع موجود که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا بر ما تحمیل شده است، ۲ واکسن بسیار اثربخش به ما هدیه دادند. این موفقیت در چنین شرایطی شگفت‌انگیز است.
این اعلامیه از طرف شرکت زیست دارویی دولتی BioCubaFarma که ناظر بر مؤسسه فینلای، ‌سازنده واکسن سوبرانا ۲ و مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی، تولیدکننده Abdala تأیید شد.
انتظار می‌رود هردو واکسن کووید-۱۹ به‌زودی از سوی رگولاتورهای داخلی کوبا، مجوز استفاده اضطراری بگیرند. کوبا، که بخش بیوتکنولوژی آن دهه‌هاست واکسن‌های ساخت این کشور را صادر می‌کند، هم‌اکنون ‌۵ واکسن کاندیدا برای مقابله با کووید-۱۹ در دست توسعه دارد.

دکتر فرانسیسکو دوران، مدیر اپیدمیولوژی بزرگ‌ترین جزیره کارائیب، روز دوشنبه از هزار و ۵۶۱ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا و در مجموع ۳۶۵/ ۱۶۹ مورد ابتلا و ۱۱۷۰ مرگ بر اثر این بیماری خبر داده بود.

تاکنون در حدود یک میلیون نفر از جمعیت ۲/۱۱ میلیونی ساکن کوبا به‌طور کامل علیه کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند. در هاوانا پایتخت این کشور از زمان شروع واکسیناسیون تعداد مبتلایان به نصف رسیده است. طبق اطلاعات منتشر شده، از یک‌ ماه پیش کوبا، کمپین واکسیناسیون در این کشور را به‌عنوان بخشی از مطالعات مداخله‌ای فاز سوم کارآزمایی با واکسن ابدالا آغاز کرده است.

برخی از کارشناسان می‌گویند که این کار، خطرناک بود اما به‌نظر می‌رسد که با روند نزولی میزان مبتلایان در این کشور، نتیجه داده است. این روش، کوبا را در موقعیتی قرار داده است که اعتبار علمی خود را بازیابد، ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات تولید و انگیزه واکسیناسیون را در سراسر جهان تقویت کند.

چند کشور از جمله آرژانتین، ‌جامائیکا، مکزیک، ویتنام و ونزوئلا نسبت به خریداری واکسن‌های مورد تأیید کوبایی اقبال نشان داده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو