چرا قلب بهبودیافتگان کرونا باید بررسی شود؟

54

1400/4/2

22:26


در حالی که میلیون ها نفر در سراسر دنیا به کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ مبتلا شده اند، اما میزان بهبودیافتگان نیز دلگرم کننده است.

چرا قلب بهبودیافتگان کرونا باید بررسی شود؟

به گزارش بهداشت نیوز، با این حال، اثرات و عوارض جانبی بعدی این بیماری می تواند باعث بروز مشکلات طولانی مدت برای سلامتی شود. مطالعه اخیر ژورنال آکسفورد ژورنال نشان می دهد تقریبا 50 دردص از افراد مبتلا به کرونای شدید که در بیمارستان بستری شده اند ماه ها پس از بهبودی با آسیب های قلبی ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

عفونت کووید-19 با ایجاد التهاب در بدن منجر به تضعیف عضله قلب، ناهنجاری در ریتم قلب و حتی ایجاد لخته در رگ های خونی می شود. ویروس ممکن است به طور مستقیم به سلول های گیرنده معروف به گیرنده های ACE2 در بافت میوکارد حمله کند و باعث آسیب مستقیم ویروسی شود.

 

این عوارض مانند میوکاردیت، التهاب عضله قلب می تواند منجر به افزایش نارسایی قلبی شود. برای افرادی که از قبل بیماری های قلبی دارند این امر منجر به پیشرفت مشکل یا افزایش بیماری های مختلف قلبی می شود.

 

نارسایی قلبی زمانی که عضله قلب خون را به اندازه لازم خون پمپاژ نکند رخ می دهد. برخی شرایط خاص مانند تنگی عروق قلب (بیماری عروق کرونر) یا فشار خون بالا به تدریج قلب را بیش از حد ضعیف یا سفت می کند که به عنوان یک بیماری مزمن به تدریج بدتر می شود. داروها و درمان به بیمار برای عمر طولانی تر و با کیفیت تر کمک می کند.

 

با این حال، نارسایی قلبی بسته به شدت بیماری می تواند کشنده باشد. برای بیمارانی که به تازگی بعد از ابتلا به کرونا دچار درد قفسه سینه شده اند یا قبل از آلوده شدن به بیماری قلبی جزئی مبتلا بوده اند بررسی قلب گزینه مفیدی است.

 

این چکاپ نشان می دهد آیا ویروس به عضلات قلب آسیب دائمی وارد کرده است یا خیر. حتی انجام این کار برای افرادی هم که به نوع خفیف کووید-19 مبتلا شده اند نیز توصیه می شود.

 

در مراحل اولیه نارسایی قلبی دارو به مدیریت بیماری کمک می کند، اما در صورت نارسایی پیشرفته قلب گزینه های درمانی مانند روش دستگاه کمکی بطن قلب یا پیوند قلب همراه با درمان برای بیمار ضروری است.

 

دستگاه کمکی بطن چپ به بطن چپ (محفظه اصلی پمپاژ قلب) به انتقال خون به سایر نقاط بدن کمک می کند و یک گزینه عملی و ایمن برای مدیریت شرایط است. علائم و نشانه های نارسایی قلبی شامل موارد زیر است:

 

تنگی نفس

خستگی و ضعف

تورم در پاها، مچ پا و پا

ضربان سریع یا نامنظم قلب

کاهش توانایی در انجام ورزش

سرفه مداوم

افزایش نیاز به دفع ادرار

افزایش وزن بسیار سریع در اثر احتباس مایعات

کمبود اشتها و حالت تهوع

 

اگرچه این علائم و نشانه ها ممکن است به دلیل نارسایی قلبی باشد، اما علل احتمالی دیگری نیز از جمله سایر بیماری های قلبی تهدید کننده زندگی وجود دارد، بنابراین توصیه می شود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. وی می تواند با تثبیت وضعیت شما تشخیص دهد آیا علائم به دلیل نارسایی قلبی است یا مورد دیگری.

 

اگر فرد مبتلا به نارسایی قلبی تشخیص داده شود و احساس کند هر یک از علائم به طور ناگهانی بدتر می شود یا علامت جدیدی نمایان می شود احتمال می رود به این معنی باشد که نارسایی قلبی موجود بدتر شده یا قلب به درمان پاسخ نمی دهد. در این حالت همه موارد را با دقت کنترل کرده و به پزشک گزارش دهید تا اقدامات لازم انجام شود.

 

اگرچه زندگی با یک بیماری مزمن مانند نارسایی قلبی سخت است، اما بسیاری از افراد یاد می گیرند با داروها و درمان های مناسب علائم را مدیریت کنند و زندگی های رضایت بخشی را ادامه دهند.

منبع: الو دکتر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو