طرز تهیه یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان

طرز تهیه یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان , دستور پخت یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان

یتیمچه از آن دسته غذاهای اصیل و آسان ایرانی است که علی رغم اسم کمی غم‌ انگیزش اتفاقا غذایی بسیار سالم و مقوی است. یتیمچه یا یتیمک غذایی است که از بادمجان، گوجه و پیاز و سیب زمینی درست می‌شود و علت این که به این غذا یتیمچه می‌گویند این است که گوشت ندارد و یک غذای نانی و ساده برای شام و ناهار است که در شهرهای مختلف ایران آن را با جزییات متفاوت با گوشت یا بدون گوشت درست می‌کنند. اما در هر صورت چیزی از خوشمزگی آن کم نمی‌کند. یتیمچه را می توان با انواع مختلف نان سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بادمجان متوسط۴ عدد
سیب زمینی۲ عدد
پیاز۲ عدد
گوجه فرنگی۲ عدد
فلفل سبز شیرینچند عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذا خوری
آب غورهبه میزان لازم
زردچوبه و فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم

طرز تهیه یتیمچه با سیب زمینی و بادمجان

مرحله اول

برای تهیه یتیمچه خوشمزه با سیب زمینی و بادمجان در ابتدای کار، پوست بادمجان ها را می گیریم. بعد آن ها را به صورت گرد برش می دهیم. کمی نمک روی آن می پاشیم و نیم ساعت زمان می دهیم تا تلخی آن گرفته شود.

مرحله دوم

سپس آن را شسته و آب کش می کنیم تا آب اضافه آن خارج شود. روی یک دستمال تمیز می گذاریم تا کامل خشک شود. یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. در این مرحله بادمجان ها را در روغن سرخ می کنیم.

طرز تهیه یتیمچه با سیب زمینی

سیب زمینی ها را هم شسته و پوست کنده و به صورت گرد برش می‌دهیم. سپس بعد از بادمجان ها، آن ها را در تابه سرخ می کنیم. حالا روغن ماهیتابه را خالی می کنیم. سیب زمینی ها را کف تابه می چینیم. سپس بادمجان را در لایه بعدی روی آن می ‌چینیم.

مرحله چهارم

در این مرحله پیازها را شسته و پوست می کنیم و گرد برش می دهیم و روی آنها می چینیم. گوجه ها را هم به صورت حلقه ای و دایره برش می دهیم و روی مواد قرار می دهیم. فلفل سبز شیرین را هم خرد کرده و روی مواد می ریزیم.

مرحله پنجم

در یک کاسه حدود دو الی سه لیوان آب می ریزیم. رب گوجه را به آن‌ اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم تا یکدست شود. به اندازه‌ای که دوست داریم آبغوره، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کرده و سس را با هم مخلوط می کنیم و هم می زنیم.

طرز تهیه یتیمچه با سیب زمینی

سپس به آرامی روی مواد درون تابه می ریزیم. درب تابه را می بندیم تا حدود نهایتاً ۲۰ دقیقه اجازه می دهیم تا بپزد. خیلی نمی گذاریم بپزد چون مواد سرخ شده و تقریباً پخته است و اگر زیاد بماند له می شود. سپس غذا را در ظرف مناسب سرو می ریزیم و با نان سرو می کنیم.