طرز تهیه کباب با سس نارنج

طرز تهیه کباب با سس نارنج , دستور پخت کباب تابه ای درون فر با سس نارنج

کباب، یکی از غذاهای ملی ایران است که طرفداران بسیاری حتی در میان گردشگران خارجی دارد. انواع کباب از جمله کباب کوبیده، جوجه کباب، شیشلیک، کباب چنجه، لقمه، بختیاری و کباب تابه ای در شهرهای مختلف ایران به‌شکل‌های مختلف، طبخ می‌شوند. کباب تابه ای که با نام کباب دیگی و کبابچه نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع ساده کباب است که مواد تشکیل‌دهنده آن، گوشت چرخ‌کرده (گوسفندی، گوساله یا مرغ)، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن است و معمولا آن را همراه با برنج یا نان، سیب‌زمینی سرخ کرده یا تنوری، فلفل دلمه‌ای، سبزیجات و گوجه فرنگی سرخ کرده یا کبابی به سر میز می‌آورند. کباب تابه ای را در روغن سرخ می‌کنند یا در فر می‌پزند. سس گوجه و نارنج چاشنی خوب برای ترش کردن کباب ها است. این غذا به سرعت و به آسانی در خانه آماده می‌شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب با سس نارنج در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کباب با سس نارنج
گوشت چرخ کرده۲ کیلو
پیاز بزرگ رنده شده۱ عدد
نمک۱ قاشق چای خوری
فلفل سیاه و فلفل قرمز۱ قاشق چای خوری
زعفران۱ قاشق چای خوری
سماقبه میزان لازم
مواد لازم برای سس گوجه نارنج
پیاز متوسط۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری سر خالی
گوجه فرنگی متوسط۴ عدد
نمکبه میزان دلخواه
فلفل سیاهبه میزان لازم
رب نارنج یا قوام نارنجبه میزان دلخواه

طرز تهیه کباب با سس نارنج

مرحله اول

برای تهیه کباب خوشمزه با سس نارنج در ابتدای کار، پیاز را شسته و پوست می کنیم و رنده می کنیم. در ادامه پیاز آب گرفته و گوشت، نمک، فلفل سیاه، فلفل قزمز و زعفران دم کرده را با هم به خوبی مخلوط می کنیم و ورز می دهیم.

مرحله دوم

وقتی که کمی ورز دادیم باید مخلوط گوشت را داخل غذاساز بریزیم و اجازه بدهیم تا کاملا مخلوط شود و تارهای کشدار ایجاد شود و شبیه خمیر بشود. با گوشت کوب برقی هم می‌توانیم همین کار را انجام بدهیم تا تارهای چربی ایجاد شده و خمیری شوند.

مرحله سوم

مخلوط گوشت را به مدت ۱ تا ۵ ساعت درون یخچال استراحت می دهیم. سپس داخل سینی فر مقداری کره نرم شده می مالیم و سماق می پاشیم و خمیر کباب را پهن می کنیم. برای اینکه مواد یک دست در سینی پر شود روی خمیر را نایلون قرار می‌دهیم.

مرحله چهارم

سپس با وردنه روی گوشت می کشیم تا یک سطح و مرتب شود. بعد با یک کارد بزرگ یا کاردک تا انتهای گوشت برش می دهیم و بعد روی گوشت سماق می پاشیم. اگر گوشت کم چرب است، چند تکه کره روی تکه های گوشت قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله بدون هیچ درپوشی، سینی فر را در فر با دمای ۲۰۰ درجه قرار می ‌دهیم. توجه داشته باشید که زمان پخت متفاوت است، چون ضخامت گوشت متفاوت است ولی سریع می‌پزد و نباید اجازه دهیم تا گوشت خشک شود.

مرحله ششم

اگر کباب را می خواهیو برای مهمان سرو کنیم، بعد از این که پخت، تکه های کباب را داخل یک پیرکس روی هم قرار می‌دهیم. کل ظرف را فویل می پیچیم و بعد پیرکس را داخل یک قالب بزرگتری که کمی آب جوش در آن ریخته ایم قرار می‌دهیم.

مرحله هفتم

سپس در فر با دمای۱۳۰ درجه یا کمترین دمای فر قرار می دهیم تا گرم بماند و کباب خشک نشود. در این مرحله سس نارنج را تهیه می کنیم. برای تهیه سس نارنج، پیاز متوسط را به خوبی شسته و پوست می کنیم و پوره می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله یک تابه مناسب را با مقدار کمی روغن مایع روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به خوبی داغ شود. سپس پوره پیاز را درون آن، سرخ می کنیم.بعد رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم تا کاملاً سرخ شود و رنگ رب باز شود.

مرحله نهم

سپس گوجه فرنگی پوره شده را اضافه می کنیم و کاملاً تفت می دهیم. در ادامه نمک و فلفل سیاه و رب نارنج یا قوام نارنج به میزان دلخواه به آن اضافه کرده و نصف لیوان آب جوش می افزاییم و مخلوط می کنیم تا یکدست شود.

مرحله دهم

سپس حرارت را کم می‌کنیم تا بپزد و جا بیفتد. کباب های آماده شده در فر را درون ظرف مناسب سرو می چینیم و از سس تهیه شده در مرحله چهارم، روی آن می ریزیم و با جعفری و حلقه های نارنج آن را تزیین کرده و در کنار برنج یا نان سرو می کنیم.