سندرم قلب شکسته چیست؟ علل و علائم و درمان آن

سندرم قلب شکسته چیست؟ علل و علائم و درمان آن


منبع: بیتوته

126

1400/4/3

09:59


سندرم قلب شکسته چیست؟ علل و علائم و درمان آن



سندرم قلب شکسته,سندرم قلب شکسته چیست,دلیل بیماری شکستن قلب چیست

سندرم قلب شکسته

 

درباره سندرم قلب شکسته چه میدانید؟

بیماری شکستن قلب یا سندرم قلب شکسته، یک بیماری بسیار جدی است که سلامت قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری چیزی نیست که به راحتی از آن بگذریم و این بیماری می‌تواند آسیب‌هایی خطرناک برای سلامتی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله دلیل پیدایش سندروم قلب شکسته، علائم و عوارض آن و همینطور راه‌های درمان آن را آورده ایم؛ با ما همراه باشید.

سندرم قلب شکسته چیست؟

سندرم قلب شکسته یک بیماری موقتی قلبی است که معمولا به وسیله شرایط استرس زا و احساسات شدید ایجاد می شود. این بیماری همینطور می تواند به وسیله یک بیماری جسمی یا انجام عمل جراحی هم به وجود آید.

 

سندرم قلب شکسته نام های دیگری هم دارد و به عنوان کاردیومیوپاتی استرس، کاردیومیوپاتی تاکاتسوبو یا سندرم بالون آپیکال هم شناخته می شود. اشخاص مبتلا به سندرم قلب شکسته امکان دارد ناگهان دچار درد ناگهانی قفسه سینه شده یا تصور کنند که دچار حمله قلبی شده اند.

 

سندرم قلب شکسته تنها قسمتی از قلب را تحت تأثیر قرار داده و به صورت موقتی کارکرد پمپاژ عادی قلب را دچار اختلال می کند. ولی دیگر بخش ها قلب به طور طبیعی به کارکرد خود ادامه داده یا حتی امکان دارد انقباضات بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند.

 

سندرم قلب شکسته,سندرم قلب شکسته چیست,عوارض سندرم قلب شکسته

علائم سندروم قلب شکسته

 

علائم سندروم قلب شکسته

هر نوع درد دائمی و مزمن در قلب می‌تواند علامت سندرم قلب شکسته باشد و رسیدگی به آن خیلی اهمیت دارد و باید در صورت وجود هر نوع دردی در قسمت قفسه سینه به اورژانس مراجعه کنید.

 

در سندرم  قلب شکسته، بطن چپ قلب،  به طور موقت ضعیف و کار خود را درست انجام نمی‌دهد. متخصصان اعتقاد دارند شریان‌های که خون اکسیژنه را به عضلات  قلب می‌رسانند تنگ شده و سبب دردی در قسمت قفسه سینه می‌ شود که می تواند سبب از بین رفتن بافت قلب و بی حرکتی آن قسمت از عضله قلب شود. این بی‌حرکتی در قلب، سبب مشکلاتی در گردش خون می‌ گردد و چنانچه سندرم  قلب شکسته درمان نشود امکان دارد باعث حملۀ قلبی مرگ آور گردد.

 

علائم سندورم قلب شکسته خیلی شبیه به سکته قلبی می باشد. موارد زیر از رایج ترین علائم است:

- درد قفس سینه

- تنگی نفس

- ضربان نامنظم قلب

- سرگیجه

 

کلا باید دقت کرد که هر درد جدی و طولانی مدت در قفسه سینه امکان دارد علامت یک حمله قبلی باشد. دردهای قفسه سینه باید اهمیت داده شوند.

 

رایج ترین نشانه این سندروم ، درد قفسه سینه می باشد. در خیلی وقتها چنانچه فردی سابقه ی بیماری قلبی و عروقی نداشته باشد هم امکان دارد این درد را تجربه کند.

 

بعضی اوقات نامنظمی ضربان قلب نیز موقع پیدایش این سندروم اتفاق می افتد. در این حالت قلب نمی‌تواند پمپاژ مناسبی داشته باشد و خون کافی به تمام قسمت های بدن نخواهد رسید که بسیار خطرناک است.

 

سندرم قلب شکسته,سندرم قلب شکسته چیست,درمان سندرم قلب شکسته

دلیل بیماری شکستن قلب چیست

 

دلیل بیماری شکستن قلب چیست؟

همانگونه که گفته شد، سندروم قلب شکسته اغلب در اثر استرس و ناراحتی احساسی ناگهانی ایجاد می شود. عوامل تنش زای گوناگونی در رابطه با این سندرم وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- مرگ ناگهانی عزیزان

- مورد بدرفتاری قرارگرفتن در محیط خانه

- اضطراب شدید

- مشکلات شغلی و اقتصادی

- تشخیص پزشکی ابتلا به بیماری های خطرناک

- بحث و مجادله عصبانیت

- عمل جراحی

- بیماری‌های شدید جسمی مانند نارسایی تنفسی، عفونت های شدید، شکستگی

 

همینطور در موارد نادر امکان دارد برخی از داروها با به وجود آوردن هورمون های استرس سبب پیدایش سندرم قلب شکسته در شخص مصرف کننده شوند.

 

داروهایی که به سندرم قلب شکسته کمک می کنند عبارتند از:

- اپی نفرین که برای درمان واکنش های آلرژیک شدید یا حمله شدید آسم مورد استفاده قرار می گیرد.

- لووتیروکسین، دارویی که برای اشخاص دارای مشکلات غده تیروئید استفاده می شود.

- محرک های بدون نسخه یا غیر قانونی مثل متامفتامین و کوکائین

- دولوکستین، دارویی که برای درمان مشکلات عصبی در مبتلایان به دیابت یا به عنوان درمانی برای افسردگی استفاده می شود.

- ونلافاکسین که درمانی برای افسردگی است.

 

عوارض سندرم قلب شکسته

- جمع شدن مایعات در داخل ریه های 

- فشار خون پایین

- نارسایی قلبی

- اختلال در ضربان قلب

 

در بعضی از وقتها امکان دارد شخص در روبرو شدن با یک شرایط استرس زای جدید، دوباره دچار سندرم قلب شکسته شود. اما احتمال وقوع دوباره این سندروم در مدت زمان کوتاه خیلی کم است.

 

سندرم قلب شکسته,سندرم قلب شکسته چیست,بیماری شکستن قلب

درمان سندرم قلب شکسته

 

درمان سندرم قلب شکسته

در حال حاضر هیچ درمان استانداردی برای سندرم شکسته قلب وجود ندارد. تا وقتی که تشخیص این سندرم به صورت قطعی تأیید نشود، درمان سندرم قلب شکسته شبیه تشخیص حمله قلبی خواهد بود. بیشتر اشخاص تا زمان بهبودی کامل در بیمارستان بستری خواهند شد.

 

دارو درمانی

زمانی که معلوم شود که سندرم قلب شکسته دلیل پیدایش نشانه های شخص بوده است، پزشک به احتمال زیاد داروهای قلبی را در زمان بستری بودن شخص تجویز خواهد کرد. این داروها شامل مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II، بتا مسدود کننده ها یا دیورتیک خواهد بود. این داروها در زمان بستری بودن شخص به کاهش فشار روی قلب کمک کرده و امکان دارد از پیدایش حملات بعدی پیشگیری کند.

 

بیشتر اشخاص مبتلا به سندرم قلب شکسته پس از گذشت یک ماه به طور کامل بهبود خواهند یافت. احتمالاً پس از گذشت 4 تا 6 هفته پس از تشخیص و مداوا برای تأیید بهبودی احتیاج به انجام اکوکاردیوگرام دوباره خواهد داشت. بهتر است از پزشک در مورد مدت زمان مورد نیاز برای ادامه مصرف داروها بپرسید. اغلب استفاده از داروهای تجویزی باید تا 3 ماه پس از تشخیص ادامه پیدا کند.

 

جراحی

شیوه هایی که بیشتر برای درمان سکته قلبی استفاده می شوند شامل آنژیوپلاستی بالون و قرار دادن استنت یا حتی جراحی هستند که برای درمان سندرم قلب شکسته موثر نخواهند بود. این شیوه ها برای برطرف کردن انسداد شریان ها مورد استفاده می شود که قبل از این گفتیم شخص مبتلا به سندرم قلب شکسته دچار انسداد شریانی نشده است.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو