بررسی اس ۲۱ پلاس نسخه میانه رو با کیفیت سامسونگ

بررسی اس ۲۱ پلاس نسخه میانه رو با کیفیت سامسونگ


منبع: آرگا

141

1400/4/3

15:12


سامسونگ در ۱۵ دی ۱۳۹۹ از سه پرچمدار جدید سری s21 رونمایی کرد. گوشی س۲۱ پلاس دومین گوشی از لحاظ سخت افزاری و قیمت در بین این سری سامسونگ محسوب می شود که در این مطلب به نقد و بررسی اس ۲۱ پلاس می پردازیم.

از سه پرچمدار سری اس ۲۱ سامسونگ با اسامی s21,s21+,s21 ultra در ژانویه ۲۰۲۱ رونمایی(دی ۹۹) شد. در بررسی گوشی اس ۲۱ پلاس, از لحاظ سخت افزار و قیمت بین دو گوشی دیگر قرار دارد و با دوربینی ساده تر از نسخه اولترا و نمایشگری بزرگتر از نسخه استاندارد، میانه رو سری اس ۲۱ سامسونگ است

بررسی گوشی اس ۲۱ پلاس میانه روی خوب

شرکت سامسونگ در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۵ دی ۱۳۹۹) سه پرچمدار جدید سری اس ۲۱ خود را معرفی کرد. این سه گوشی همانند همتایان سال قبل به ترتیب از نظر اهمیت و اندازه گلکسی s21، گلکسی s21 پلاس و گوشی s21 اولترا نام داشته ولی برخلاف روال همیشگی سامسونگ برای رونمایی پرچمداران سری اس زودتر از همیشه معرفی شدند.

اس ۲۱ و اس ۲۱ پلاس نسبت به اس ۲۰ و اس ۲۰ پلاس با تغییرات ملایمی مواجه شده و مواردی مانند نمایشگر و ترکیب دوربین سلفی و اصلی ظاهرا در آنها تغییر پیدا نکرده است. اما نسخه اس ۲۱ اولترا نمونه متفاوت تری از اس ۲۰ اولترا سال قبل می باشد.

می توان گفت اس ۲۱ پلاس میانگین خوبی از نسخه اس ۲۱ و اس ۲۱ اولترا بوده به طوری که با مشخصات و قیمتی مابین این دو گوشی روانه بازار شده است. این گوشی تقریبا به بزرگی نسخه اولترا بوده ولی قطعا دوربین های پرتوان آن را ندارد. اس ۲۱ پلاس مشابه اس ۲۱ ولی کمی بزرگتر بوده البته باتری(۸۰۰ میلی آمپرساعت) و نمایشگر بهتری دارد.

تفاوت اصلی این دو گوشی در کیفیت ساخت بالاتر اس ۲۱ پلاس می باشد. در تصویر زیر شما هر سه گوشی سری اس ۲۱ را مشاهده می کنید و کاملا مشخص است که اس ۲۱ پلاس دقیقا از نظر ابعاد بین دو مدل استاندارد و اولترا جای می گیرد.

ناگفته نماند محتویات جعبه اس ۲۱ پلاس سامسونگ نسبت به سال های قبل خیلی خلاصه تر شده و این شرکت به تبعیت از اپل شارژر و هدفون را از بسته بندی اصلی محصول خود حذف نموده است از این رو هنگام خرید اس ۲۱ پلاس باید شارژر مناسب آن را نیز به صورت حدا خریداری نمایید. در ادامه با بررسی اس ۲۱ پلاس همراه ما باشید.

طراحی زیبا با گوشه های گرد

اس ۲۱ پلاس دومین گوشی معرفی شده از سری اس ۲۱ سامسونگ است و می توان گفت یک نسخه کاملا مشابه و بزرگ شده از نسخه اس ۲۱ می باشد. زبان طراحی پرچمداران سامسونگ در سال ۲۰۲۱ اندکی متفاوت تر از گذشته است و فریم دوربین از قاب پشتی جدا و با تغییر رنگ همراه شده است. این فریم در امتداد فریم حول گوشی بوده که البته طراحی خاص و جذابی هم دارد.

در بررسی های اس ۲۱ پلاس مشخص شد پنل پشتی و جلویی دستگاه جنس شیشه ای دارد و فریم آن آلومنیومی است. پرچمدار جدید سامسونگ از طراحی زیبا با گوشه هایی گرد(همانند مدل های سالهای قبل سری اس سامسونگ) بهره می برد و در قسمت جلو نمایشگری ۶.۷ اینچی به خودنمایی می پردازد.

در مجموع باید گفت از تفاوت های اساسی اس ۲۱ پلاس با نسخه استاندارد در طراحی شیشه ای دوگانه آن بوده به طوری که نسخه معمولی یا استاندارد پنل پشتی پلاستیکی داشته در حالی که در اس ۲۱ پلاس هر دو پنل شیشه ای بوده و با گوریلاگلس ویکتوس قدرتمند محافظت می شود. تفاوت جنس بدنه کاملا محسوس می باشد و اصلی ترین وجه تمایز این دو مدل به حساب می آید.

در پنل پشتی دوربین ها در یک ردیف عمودی و سمت چپ تعبیه شده اند که روبروی آنها فلش ال ای دی حضور دارد. نکته جالب در طراحی اس ۲۱ پلاس به این دوربین ها بازمی گردد که قالب آن ها با پنل پشتی یکی نبوده و مستقیما از بدنه گوشی به پشت آن کشیده شده است. قابل ذکر است قاب پشتی اس ۲۱ اولترا نیز از شیشه ساخته شده و همانند اس ۲۱ پلاس از محافظ گوریلاگلس ویکتوس بهره می برد.

اس ۲۱ پلاس با ابعاد ۷.۸* ۷۵.۶* ۱۶۱.۵ میلیمتر و وزن ۲۰۰ گرم خوش دست بوده ولی این گوشی با بدنه شیشه ای کاملا لغزنده محسوب شده از این رو بدون کیس محافظ از آن استفاده نکنید چرا که ریسک بزرگی خواهد بود. نمایشگر گوشی کاملا تخت است و جای تعجب دارد که در پرچمداران امسال سامسونگ هیچ انحنایی دیده نمی شود ولی مات بودن آن همچون اس ۲۱ به آن گیرایی و جذابیت خاصی بخشیده است.

دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی هم با طراحی حفره ای یا هول پانچ در قسمت بالا و وسط نمایشگر حضور دارد. در ضمن حسگر اثر انگشت نسل دوم اولتراسونیک کوالکام نیز در پایین نمایشگر تعبیه شده که دارای دقت و سرعت فوق العاده ای می باشد.

در قسمت پایین دستگاه خشاب سیمکارت(دو سیمکارت همزمان) دقیقا در محل حضور درگاه تایپ سی و اسپیکر تعبیه شده و از پشتیبانی کارت حافظه جانبی و جک هدفون ۳.۵ میلیمتری خبری نیست. رنگ بنفش با ماژول دوربین طلایی اس ۲۱ پلاس بسیار زیبا جلوه می کند در ضمن این گوشی با رنگ های سیاه، خاکستری، سفید، صورتی و قرمز هم ارائه می شود.

همانطور که اشاره شد اسپیکر اصلی اس ۲۱ پلاس در بخش پایین گوشی قرار دارد. اسپیکر رو گوشی هم نقش اسپیکر ثانویه را ایفا می کند که با پشتیبانی هر دو اسپیکر از صدای دالبی پخش صدای این گوشی با وضوح، والیوم و باس خوبی همراه است.

بررسی ها نشان می دهد اس ۲۱ پلاس کاملا مطابق با استانداردهای مقاومت ip68 تولید شده و طراحی قاب پشتی مات است و مطابق سنت همیشگی سامسونگ همه کلیدهای گوشی در سمت راست تعبیه شده است.

دسترسی به کلیدهای پاور و ولوم در سمت راست گوشی برای اکثر کاربران به راحتی امکان پذیر است البته اگر دستان کوچک دارید یا ارجحیت شما گوشی های کوچکتر است اس ۲۱ مناسب تر خواهد بود. اگر کلید پاور را نگه دارید گوشی خاموش نشده (این قابلیت در منوی کشویی پنهان جای دارد) بلکه دستیار هوشمند بیکسلی راه اندازی می شود.

 نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

اس ۲۱ پلاس به نمایشگر دینامیک آمولد ۲x با سایز ۶.۷ اینچ مجهز است که تصاویر را با رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل نمایش می دهد و دارای تراکم پیکسلی ۳۹۴ پیکسل در هر اینچ است. در ضمن این نمایشگر از قابلیت های همیشه روشن (always-on display) و HDR10+ پشتیبانی می کند.

رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل برای یک گوشی پرچمدار ۲۰۲۱ آن چیزی که انتظار می رود نبوده ولی در بررسی ها اس ۲۱ پلاس مشخص شد سامسونگ رزولوشن بالاتر را برای اس ۲۱ اولترا در نظر گرفته است.

ولی جای تحسین دارد که نمایشگر اس ۲۱ پلاس از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی بهره می برد و بررسی ها نشان می دهد مطابق همیشه نسبت تصویر ۹: ۲۰ برای سری اس لحاظ شده و حداکثر روشنایی ۱۳۰۰ نیت ، تصاویری کامل واضح و روشن را حتی در محیط های باز و تحت نور خورشید فراهم می آورد.

از نظر کیفیت تصاویر باید گفت که دارای کنتراست بالا و رنگ های دقیق هستند در واقع رزولوشن پایین تصویر به هیچ وجه در عمل دیده نمی شود و از هر زاویه ای که به نمایشگر اس ۲۱ پلاس نگاه کنید تصاویری واضح و باکیفیت را شاهد خواهید بود. به  لطف نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در عملکرد صفحه نمایش تاخیری دیده نشد و اجرای روان و سبکی برای آن ارزیابی شد.

همانطور که پیشتر اشاره شد زیر نمایشگر سنسور اثر انگشت تعبیه شده که نسبت به نسخه های گذشته عملکرد شگفت انگیزی دارد و حالا خیلی سریع به آنبلاک گوشی می پردازد.

دوربین با سنسور تله فوتو ۶۴ مگاپیکسل

دوربین اس ۲۱ پلاس نسبت به مدل اولترا ضعیف تر است ولی بررسی ها نشان داد قابلیت های بالایی ارائه می دهد و به عبارتی از ارزش هایش چیزی کم نمی شود. تعداد لنزها سه عدد بوده و از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی موجود در نسخه اولترا خبری نیست.

دوربین پرچمدار میانه رو سامسونگ شامل یک لنز اصلی ۱۲ مگاپیکسلی ۲۶ میلیمتری واید با دریچه دیافراگم F/1.8 ، یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی تله فوتو با گشودگی دیافراگم F/2.0 و یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم F/2.2 می باشد. با این دوربین ها در روشنایی روز یا تاریکی شب عکس های بسیار با کیفیتی به ثبت می رسد و لنز تله فوتو با قابلیت زوم قدرتمند امکان عکاسی در مناظر وسیع را فراهم می آورد.

با توجه به بررسی ها می توان گفت دوربین اس ۲۱ پلاس نسبت به نسل قبلی پیشرفت های چشمگیری پیدا کرده و کیفیت فوق العاده ای دارد. رنج دینامیکی تا حد معقول گسترده و در ضمن ثبت جزئیات به وضوح مشخص می باشد. در ضمن با دوربین این گوشی می توا در حالت ۸K با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه نیز فیلمبرداری نمود.

سخت افزار قدرتمند

اس ۲۱ پلاس نیز همانند اکثر گوشی های سامسونگ برای بازار جهانی و بازار آمریکا و چین با دو تراشه مختلف ارائه می شود. نسخه جهانی این گوشی از تراشه ۵ نانومتری اگزینوس ۲۱۰۰ بهره می برد و نسخه مختص بازار امریکا و چین قدرت پردازشی اش را مدیون تراشه ۵ نانومتری کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ است. از دیگر مشخصات فنی اس ۲۱ پلاس حافظه رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی  ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت و عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی می باشد.

هر دو پردازنده ۸ هسته ای هستند و معماری اصلی آن ها بر پایه کورتکس X1-ARM است. دیگر همانند قبل بین پردازنده های شرکت کوالکام و تراشه های اگزینوس ساخت شرکت سامسونگ تفاوت چندانی نیست البته در تست ها و بنچمارک ها مشخص شد پردازنده های اگزینوس پیشرفت فوق العاده ای داشته اند.

با این پیکربندی سخت افزاری در اجرای برنامه ها و بازی های سنگین هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و به لطف نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی نمایشگر بازی با اس ۲۱ پلاس بسیار لذت بخش می باشد.

باتری با طول عمر فوق العاده

اس ۲۱ پلاس برای تامین انرژی خود از باتری ۴۸۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد که این باتری از شارژ سریع ۲۵ واتی و شارژ سریع بی سیم ۱۵ واتی نیز پشتیبانی دارد و در ضمن قابلیت شارژ معکوس ۴.۵ واتی هم برای آن در نظر گرفته شده است. قابل ذکر است سامسونگ در جعبه گوشی های پرچمدار این سری شارژر قرار نداده و باید برای شارژ اس ۲۱ پلاس از شارژرهای قبلی بهره برد.

توسط شارژر ۲۵ واتی باتری این گوشی در مدت نیم ساعت از شارژ صفر به ۵۵ درصد می رسد و در حدود یک ساعت و یک دقیقه شارژ کامل آن صورت می گیرد. باتری اس ۲۱ پلاس می تواند تا ۱۹ ساعت پخش آفلاین ویدیو، ۱۴ ساعت وبگردی، ۳۱ ساعت تماس تحت شبکه ۳G انرژی برای گوشی فراهم آورد که در نوع خود فوق العاده بوده ولی متاسفانه کاربران برای نبود شارژر گوشی در جعبه هزینه جداگانه ای را متحمل شوند.

در مجموع طول عمر باتری اس ۲۱ پلاس فوق العاده بوده به نحوی که حتی از نسخه اولترا نیز بهتر است و این گوشی از نظر طول عمر باتری در سری اس ۲۱ حرف اول را می زند.

جمع بندی

با توجه به بررسی های اس ۲۱ پلاس می توان گفت واکنش خریداران در میان سه گوشی پرچمدار سری اس ۲۱ سامسونگ دوگان بوده چرا که آن دسته از افرادی که یک گوشی کوچک با قیمت پایین مدنظر دارند به سراغ نسخه استاندارد(اس ۲۱) می روند و دسته حرفه ای هم که خواهان بالاترین حد تکنولوژی هستند نسخه اولترا را برمی گزینند.

از این رو به نظر می رسد اس ۲۱ پلاس بلاتکلیف خواهد ماند ولی با نگاهی دیگر به قضیه می توان گفت انتخاب اس ۲۱ پلاس بسیار هوشمندانه خواهد بود چرا که امکانات یک گوشی پرچمدار واقعی را با قیمتی نه چندان افسار گسیخته در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

این مدل گوشی سامسونگ زیبا با کیفیت به عنوان نسخه ای میانه رو که ویژگی های زیادی نسبت به اس ۲۱ و کمتر در قیاس با اس ۲۱ اولترا دارد در نسخه با رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت با قیمتی برابر با ۹۹۹ دلار(زمان عرضه) و نسخه با ۸ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۲۵۶ با قیمت ۱۰۴۹ (زمان عرضه) ارائه شده است. این قیمت پایین تر از نسخه اس ۲۰ پلاس بوده که با قیمت ۱۱۹۹ دلار در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شد.

البته این کاهش قیمت بیشتر به خاطر استفاده از نمایشگر فول اچ دی به جای پنل QHD می باشد. قابل ذکر است همه گوشی های سری اس ۲۱ سامسونگ از قابلیت ۵G پشتیبانی دارند از این رو در صورت حضور شبکه داده سازگار می توان از اتصال سریع گوشی سامسونگ خود با آن بهره مند شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو