فریز کردن باقلا و اصول نگهداری آن در طولانی مدت

فریز کردن باقلا و اصول نگهداری آن در طولانی مدت


منبع: آرگا

120

1400/4/3

19:12


شاید فریز کردن برخی از سبزیجات باعث کم شدن ارزش غذایی آن ها شود، اما با فریز کردن باقلا می توانید در دیگر فصول سال نیز از آن بهره ببرید و آن را نوش جان نمایید.

باقلا یکی از انواع سبزیجات فصلی می باشد که برای استفاده از آن در مدت طولانی و فصول مختلف از سال، باید آن را منجمد یا خشک نمود. برای آشنایی با روش فریز کردن باقلا سبز در این مطلب همراه ما باشید.

نحوه فریز کردن باقلا

یکی از مهمترین اصول نگهداری مواد غذایی، حفظ کیفیت مواد اولیه آن می باشد. همان طور که همه می دانیم کیفیت مواد غذایی در طول نگهداری نه تنها بیشتر نخواهد شد بلکه با گذشت زمان از کیفت آن کاسته می شود. باید بدانید که روش تازه خوری بهترین و مناسب ترین راه برای استفاده از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا می باشد. البته این موضوع در مواردی استثنا دارد.

فریز کردن سبزی باقلا

متاسفانه برخی میوه ها و سبزیجات و مواد غذایی در تمام فصول سال در دسترس نیستند و فقط در فصول خاصی از سال وجود دارند. برخی سبزیجات مانند باقلا و نخود فرنگی و … وجود دارند که برای استفاده از آن در فصول دیگر مانند زمستان باید با دانستن شرایط نحوه نگهداری خوراکی ها در یخچال آن ها را فریز یا خشک کرد. با فریز نمودن باقلا می توانید در دیگر فصل های سال از خوردن آن لذت ببرید. اغلب افراد در فصل سرما باقالی فریزری شده را می پزند و همراه با نمک و سرکه و گلپر آن را میل می کنند.

اگر تا کنون موفق به فریز کردن اقلا نشده اید، در این مطلب همراه ما باشید تا با این روش بهتر آشنا شوید و از خواص و ویژگی های باقلا با خبر شوید.

باقلا و منجمد نمودن آن

باقلا سبز

باقلا سبز یکی از سبزیجات مخصوص انجماد می باشد، به خصوص اگر رنگ دانه های آن سبز باشند. باقلای مرغوب دارای رنگی سبز می باشد و محل دانه در داخل غلاف بدون فضای خالی است. پوست دانه های باقلای مرغوب باید سبز باشند نه سفید، در صورتی که دانه باقلا سفت و رنگ آن زرد باشد، به این معنا است که باقلا بی کیفیت بوده و ارزش چندانی ندارد.

فریز کردن باقلا و روش درست آن

نکات مهم در زمان خریداری باقلا سبز

قبل از خریداری باقلا، باید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید نوع با کیفیت و تازه ای از آن را داشته باشید. برخی از ویژگی های باقلای باکیفیت شامل موارد زیر می شود:

  • باقلا باید دارای رنگ سبز باشد.
  • محل دانه های باقلا در غلاف باید فاقد فضای خالی باشد.
  • پوست دانه باقلا نباید سفید باشد.
  • در صورتی که دانه باقلا سفت و زرد رنگ باشد یعنی کیفیت خوبی ندارد.

راهکار منجمد کردن باقلا

روش درست پوست کندن باقلا

قبل از فریز نمودن باقلا یا خشک کردن و مصرف آن باید بتوانید باقلای خریداری شده را به خوبی پوست کنید. پوست کندن این سبزی برای بعضی از خانم ها کاری سخت و دشوار است از این رو آن ها ترجیح می دهند تا نوع پوست کنده آن را به شکل آماده خریداری کنند، اما باید بدانید که هیچ چیزی قابل مقایسه با باقلای نیست که خودتان خریداری کرده و با رعایت نکات بهداشتی پاک نموده اید. در عوض خرید باقلای پوست کنده شده و آماده می توانید روش صحیح پوست کردن آن را یاد بگیرید. به منظور جدا سازی باقلا از پوست باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • قبل از هر چیز پوست اول باقلا را جدا نمایید.
  • برای جدا نمودن پوست دوم باقلا، با یک چاقو باقلاها را به دو قسمت تقسیم نمایید، بعد با وارد کردن یک فشار مختصر خیلی راحت مغز باقلا بیرون می آید.
  • به منظور راحت تر پوست کنده شده باقلاها بهتر است کمی نمک روی آن بپاشید و بگذارید ۵ دقیقه بمانند. بعد از آن خیلی راحت پوست آن ها جدا خواهد شد.

فریز کردن باقلا چگونه است؟

روش های نگهداری از باقلا در طولانی مدت

به منظور نگهداری باقلا سبز برای مدت طولانی می توانید آن ها را فریز یا خشک نمایید. شاید یخ زدن و منجمد شدن روشی مناسب و عالی برای نگهداری طولانی مدت از سبزیجات مختلفی مثل باقلا باشد، ولی این روش ها دارای معایبی نیز هستند. از معایب این روش می تواند به تغییر رنگ سبز سبزی به رنگ قهوه ای، تغییر مزه که ممکن است به خاطر حل شدن سبزی در آب جوش باشد و یا از بین رفتن ساختار منظم بافت های زنده گیاه و … اشاره نمود.

نحوه منجمد نمودن باقلا

روش منجمد نمودن باقلا سبز

 همانطور که گفته شد باقلا یک سبزی مناسب برای انجماد می باشد. باقلا اگر دارای رنگ سبز باشد دارای مرغوبیت بیشتری است و ارزش فریز کردن را دارد. برای منجمد نمودن باقلا و نگهداری از آن در مدت طولانی تر به روش زیر عمل می کنیم:

باقلا سبز و با کیفیت را بعد از خریداری کردن، همانطور که در بالا اشاره شد پوست کنید و بعد به خوبی بشویید. سپس باقلا های پوست گرفته شده را در یک قابلمه آب که در حال جوش است اضافه نمایید و اجازه دهید تا به مدت ۳ دقیقه در قابلمه بجوشند. میزان آب قابلمه باید با اندازه باقلاها تناسب داشته باشد، تا بعد از اضافه کردن باقلا به آب جوش، جوشیدن آن متوقف نگردد. بعد از تمام شدن مدت زمان گفته شده باقلاها را در آبکش ریخته و بعد از سرد شدن آن ها را خشک کنید. باقلاها را بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید.

روش انجماد باقلا

به خاطر داشته باشید که باقلاها را در این روش می توانید حدود ۸ تا ۱۲ ماه در فریزر با دمای ۱۸- درجه سانتی گراد نگهداری نمایید. اما بهترین زمان استفاده از آن بین ۶ تا ۸ ماه می باشد.

روش خشک کردن باقلا

باقلای خشک شده مانند نوع تازه آن دارای خواص زیادی می باشد. برای نگهداری طولانی مدت باقلا می توانید آن را خشک کنید. به منظور خشک نمودن باقلا به روش زیر عمل می کنیم:

  • باقلای تازه را پس از خریداری پوست کرده و پاک نمایید.
  • باقلاها را بدون اینکه بشویید بر روی پارچه ای پهن کرده و در برابر پنکه قرار دهید.
  • باقلا ها را هر دو ساعت یک بار زیر و رو کنید تا بهتر خشک شوند.
  • در زمان استفاده از باقلاهای خشک شده، آن ها را بشویید.

طبع باقلا سرد است و خوردن زیاد آن باعث نفخ و سنگینی معده خواهد شد.

روش فریز کردن باقلا

خواص باقلا سبز

بعد از آشنایی با نحوه خشک و فریز کردن باقلا با برخی از مهمترین خواص آن آشنا می شویم:

  • باقلا دارای ویتامین A می باشد، وجود این ویتامین باعث تقویت بینایی در افراد خواهد شد.
  • فسفر موجود در باقلا باعث می شود تا بهره هوشی در افراد تقویت گردد.
  • مصرف باقلا سبب کم شدن خستگی های جسمی و فکری می شود و در رفع ضعف اعصاب مفید است.
  • باقلا برای درمان رماتیسم، درد مفاصل و سیاتیک مفید می باشد.
  • باقلا دارای کلسیم و پتاسیم می باشد که این مواد باعث پیشگیری از پوکی استخوان می شوند.

نگهداری و منجمد نمودن باقلا

  • باقلا منبع غنی از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین B ،K، ویتامین C ،A و اسید فولیک می باشد از این رو برای رفع کم خونی مفید می باشد.
  • باقلا به خاطر دارا بودن کلسیم و فسفر باعث تقویت مینای دندان می شود و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می نماید.
  • مقدار فیبر بالا در باقلا باعث کم شدن قند خون در اشخاص مبتلا به دیابت می شود و همچنین باعث کاهش کلسترول خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ خواهد شد.

روش منجمد کردن باقلا

جالب است بدانید که بعضی از اشخاص ممکن است به باقلا حساسیت داشته باشند و یا دچار بیماری فاویسم که نوعی مشکل ارثی است و بو کردن باقلا هم برایشان خطرآفرین است، باشند. این افراد پس از مصرف باقلا دچار سردرد، سرگیجه، رنگ پریدگی، یرقان و … خواهند شد و نباید از آن مصرف نمایند.

برای نگهداری صحیح از دیگر مواد غذایی همچون فریز کردن قارچ، خشک کردن میوه و دیگر نکات خانه داری می توانید از مطالب قبلی دیدن فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو