تفاوت مجوز اورژانسی مصرف واکسن با مجوز معمولی چیست؟

63

1400/4/3

19:56


در این گزارش به بیان تفاوت بین اخذ مجوز اورژانسی مصرف واکسن با مجوز معمولی پرداخته شده است.

تفاوت مجوز اورژانسی مصرف واکسن با مجوز معمولی چیست؟

به گزارش بهداشت نیوز،  دو واکسن داخلی کوو ایران برکت و واکسن مشترک بین کوبا و پاستور ایران موفق به دریافت مجوز مصرف اورژانسی توسط سازمان غذا و دارو شدند و در حالی که بسیاری از مردم تلاش‌های داشمندان کشور را برای ساخت این واکسن‌ها ارج می‌نهند و نسبت به آن‌ها بسیار امیدوار هستند، عده‌ای از افراد به این دلیل که مجوز مصرف آن‌ها اورژانسی است، با ابهاماتی در خصوص این واکسن‌ها مواجه هستند و اینکه مجوز اورژانسی چه تفاوت‌هایی با مجوز معمولی دارد، برای بسیاری از مردم سوال است.
 
تمام واکسن‌های کرونا در جهان مجوز اورژانسی دریافت کرده اند
حمید عمادی، محقق اصلی پروژه واکسن کرونای سوبرانا (مشترک بین کوبا و پاستور ایران)  در این خصوص توضیح داد: هم اکنون در همه دنیا با توجه به شرایط تمام واکسن‌های کرونا مجوز اورژانسی دریافت کرده اند و برای دریافت مجوزعادی نه تنها در مورد واکسن‌های ما بلکه برای همه واکسن‌ها در جهان باید یکسال دیگر منتظر می‌ماندیم و تزریق‌کنندگان واکسن را مورد بررسی قرار می‌دادیم و پیگیری می‌کردیم که با توجه به شرایط این مدت زمان کاهش یافت.
 
مینو محرز، در پاسخ به این سوال گفت: مجوز رسمی از یک مرجع بین المللی نظیر سازمان جهانی بهداشت دریافت می‌شود و برای اخذ آن هنگامی که هر ۳ فاز مطالعاتی به پایان رسید و مقالات آن‌ها هم نوشته شد، این مقالات باید هم مورد تایید سازمان غذا‌ و دارو در کشور و هم مورد قبول سازمان‌های بین المللی نظیر سازمان جهانی بهداشت، قرار بگیرند.
 
دریافت مجوز اورژانسی به معنی بی‌خطر و موثر بودن واکسن است
وی ادامه داد: اولین بار است که در دنیا با توجه به شیوع گسترده کرونا، لزوم واکسینه کردن هر چه سریع‌تر مردم و کمبود واکسن در جهان واکسن‌ها قبل از اینکه تمام این مراحل را طی کنند که بسیار زمانبر هم هستند، در داخل کشور‌ها مجوز مصرف اضطراری دریافت می‌کنند و هنگامی که این مجوز اخذ می‌شود به این معنی است که واکسن بی‌خطر و دارای اثربخشی  است.
 
محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران ضمن اشاره به اینکه در فاز سوم مطالعه که باید به حدود ۲۰ هزار نفر واکسن زده شود، تزریق دز اول برای همه داوطلبان انجام شده و  برای نیمی از آن‌ها هم واکسیناسیون دز دوم صورت گرفته است، اظهار کرد: تزریق دز دوم واکسن به طور کامل به همه داوطلبان و انتشار نتایج این مطالعات تقریبا تا اواخر مرداد و شهریور ماه طول می‌کشد که مدت زمان بسیاری است و با توجه به اینکه ویروسی که هم اکنون در حال گردش در جامعه است، قدرت سرایت بالایی دارد و کشور‌های بسیاری هم گرفتار آن هستند، باید هر چه سریع‌تر واکسیناسیون انجام شود و از این رو دریافت مجوز اورژانسی در چنین شرایطی لازم است، چرا که بر اساس مطالعات انجام شده این واکسن هم موثر و هم بی خطر است.
 
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه سایر کشور‌ها هم البته تنها در مورد کووید این اقدام را انجام داده و به واکسن‌ها مجوز اورژانسی داده اند، بیان کرد: افرادی که برای تزریق واکسن نگران هستند، تا حدی زیادی تحت تاثیر اطلاعاتی که در خصوص عوارض تزریق آن به ویژه در فضای مجازی مطرح می‌شود، قرار گرفته اند و دچار اینفودمی هستند و این در حالی است که میلیون‌ها نفر در جهان واکسینه می‌شوند و این اقدام فقط برای تعدادی بسیار کمی از آن‌ها با عارضه همراه است.
 
اخذ مجوز اورژانسی برای واکسن داخلی ضروری است
وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر احتیاج به واکسن داریم، افزود: در هیچ کجای دنیا به ما مقدار زیادی واکسن داده نمی‌شود چرا که کشور‌های دیگر هم با مشکل کمبود واکسن مواجه هستند و واکسن‌هایشان را لازم دارند و آن‌ها را نمی‌فروشند و در نتیجه اخذ مجوز اورژانسی برای واکسن داخلی ضروری است و باید هرچه سریع‌تر واکسیناسیون در کشور انجام شود.
 
اخذ مجوز دائمی ممکن است ۸ سال طول بکشد
مسعود مردانی در گفت‌وگو با میزان در این باره اظهار کرد: در حال حاضر تمامی واکسن‌هایی که در دنیا مورد استفاده می‌گیرند نظیر فایزر، مدرنا و ... به صورت اورژانسی مجوز دریافت کرده اند، ممکن است در مواردی ساخت واکسن و اخذ مجوز دائمی برای آن ۸ سال طول بکشد و اگر برای کرونا چنین زمانی را صرف می‌شد، انسان‌های بسیاری بر روی کره زمین جان خود را از دست می‌دادند.
 
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به اینکه تمام شرکت‌های برزگ واکسن سازی در جهان مجوز اورژانسی برای تزریق واکسن را گرفته اند، ادامه داد: از آنجایی که کرونا بیماری وخیمی است، این فرصت به واکسن‌های ساخته شده برای آن داده می‌شود که به صورت اورژانسی به مردم تزریق شوند و چنانچه با مشکلی در رابطه با واکسن رو به رو شدند، فورا از تزریق آن جلوگیری می‌گردد.
 
برای خلاصی از این بیماری راهی جز واکسیناسیون وجود ندارد
عضو کمیته علمی ستاد مقابله به کرونا با بیان اینکه واکسن‌های ایرانی هم با توجه به شرایط شیوع این بیماری مجبور به دریافت مجوز اورژانسی هستند، افزود: برای خلاصی از این بیماری را ه دیگری وجود ندارد و تنها راه بهره گیری از واکسیناسیون است.
 
 
منبع:میزان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو