حقایقی خواندنی درباره دنیا که احتمالاً چیزی از آن ها شنیده اید

حقایقی خواندنی درباره دنیا که احتمالاً چیزی از آن ها شنیده اید


منبع: روزیاتو

115

1400/4/3

20:03


ذهن ما هر روز ۷۴ گیگابایت اطلاعات را پردازش می کند که معادل تماشای ۱۶ فیلم است. و شاید گاهی اینطور به نظر برسد که دیگر همه چیز را می دانیم اما وقتش رسیده که این باور را دور بریزید چون حقایق شگفت انگیز زیادی درباره ی زندگی و دنیایمان هست که تا به حال حتی به گوش تان هم نخورده است.

۱- بیشتر استخوان های ما در دستان مان قرار دارد

ما در مجموع ۲۰۶ استخوان داریم که یک چهارم آن ها در دستان مان قرار دارد. در حقیقت ۵۴ استخوان. با این حال، پاهای ما تنها ۲ استخوان از دستان مان کمتر دارند. تعداد استخوان های پا ۵۲ عدد است. بنابراین نیمی از اسکلت ما در دست ها و پاهایمان جای گرفته است.

۲- زبان دارکوب ها مانع از صدمه دیدن سرشان می شود

دارکوب ها زمان زیادی را صرف سوراخ کردن درخت می کنند تا غذایی برای خود پیدا کنند اما هرگز نه سردرد می گیرند نه صدمه ای می بینند. علتش زبان این پرنده ها است که دور جمجمه شان می پیچد. زبان آن ها مثل یک فنر عمل می کند، یعنی ضربه ها را تعدیل می کند و جلوی وارد شدن ضربه به سرشان را می گیرد.

۳- لوگوی آدیداس قبلاً برای شرکت دیگری بود

لوگوی سه خط معروف آدیداس در سال ۱۹۵۲ از یک شرکت تولید کفش فنلاندی به قیمتی در حدود ۲ هزار یورو خریداری شد. لوگوی این برند طی سالیان بارها تغییر کرد اما سه خط آن همواره ثابت بوده است.

۴- یک ابر طوفانی میلیاردها کیلوگرم وزن دارد

ابرهایی که از بالای سر ما عبور می کنند به خاطر آن همه آبی که در خود دارند، از وزن بالایی برخوردارند. یک ابر معمولی نزدیک به ۵۰۰ هزار کیلوگرم وزن دارد. اما یک ابر طوفانی به جهت اندازه و آب درونش بسیار بزرگ تر است و نزدیک به یک میلیون کیلوگرم وزن دارد. با این حساب چطور است که ابرها سقوط نمی کنند؟ هوای زیر ابرها آن ها را معلق نگه می دارد.

۵- سمورهای آبی جیب دارند

سمورهای آبی پوست شل و آزادی زیر پاهای جلویی شان دارند که برای آن ها یک به اصطلاح جیب می سازد و این حیوانات غذای خود را در آنجا نگه می دارند. سمورها بیشتر اوقات در آنجا سنگ هم نگه می دارند. از این سنگ ها برای شکستن صدف ها استفاده می کنند.

۶- بیشه درختان صنوبر سنگین وزن ترین جاندار دنیا است

جنگل صنوبر پاندو در یوتای آمریکا یک کلونی از درختان صنوبر است که با تکثیر کردن خود رشد کرده است. وزن آن به حدود ۶،۶۰۰ تن و وسعت آن به حدود ۴۳۷ هزار متر مربع می رسد. همین امر آن را به سنگین وزن ترین جاندار شناخته شده ی دنیا بدل ساخته است. تصور می شود این کلونی نزدیک به چندین هزار سال قدمت داشته باشد.

۷- سن کوسه ها میلیون ها سال بیشتر از سن درختان است

درختان، به شکل امروزی شان، حدود ۳۶۰ میلیون سال قبل بر روی کره زمین پدیدار شدند. اما بررسی ها در مورد کوسه ها نشان داده آن ها نزدیک به ۴۲۰ میلیون سال است که وجود دارند. این بدان معنی است که میان درختان و کوسه ها احتمالاً یک اختلاف سنی ۶۰ میلیون ساله وجود دارد.

۸- نوزادان کشکک زانو ندارند

نوزادان به جای کشکک زانو چند تکه غضروف دارند. این ویژگی به آن ها کمک می کند بدون آنکه اذیت شوند چهار دست و پا راه بروند و راحت تر خود را با راه رفتن وفق دهند. این غضروف به مرور تبدیل به کشکک شده و تا سن ۱۲ سال سالگی به یک استخوان کامل بدل می شود.

۹- شب پره ها زمانی که کرم حشره بودند را به خاطر می آورند

دانشمندان پی بردند شب پره ها می توانند خاطرات و تجربیات خود در زمانی که کرم حشره بودند را به یاد بسپرند. این امر در دوران بزرگسالی آن ها اثرگذار است. علت این اتفاق احتمالاً آن است که برخی قسمت های مغز آن ها طی فرآیند تبدیل شان از کرم حشره به شب پره، تغییری نمی کند.

۱۰- یک اختاپوس غول پیکر می تواند خودش را از یک سوراخ رد کند

اختاپوس ها اسکلت ندارند و بیشتر بدن آن ها از یک بافت نرم تشکیل شده است. این ویژگی به آن ها اجازه می دهد تا به هر شکلی که ممکن باشد فرم بدن شان را تغییر و خود را کش دهند. به همین دلیل، حتی یک اختاپوس ۲۷۰ کیلوگرمی می تواند از حفره ای به باریکی یک چهارم اندازه ی بدنش به راحتی رد شود.

۱۱- عربستان سعودی از استرالیا شتر و شن می خرد

حتماً عجیب به نظر می رسد چون عربستان سعودی خود شن و شتر زیادی دارد. اما حقیقت آن است که همه ی شترهای آن ها اهلی هستند و آن ها از استرالیا شتر وحشی می خرند تا از گوشت شان استفاده کنند. آن ها یک نوع شن مخصوص هم از استرالیا می خرند که ویژگی های منحصر به فردی دارند و از آن در کار ساخت و ساز استفاده می کنند.

۱۲- تنبل ها بیشتر از دلفین ها می توانند نفس خود را نگه دارند

هم تنبل ها هم دلفین ها می توانند با کند کردن روند هضم غذا و ضربان قلب شان نفس خود را نگه دارند. با این حال، تنبل ها می توانند تا ۴۰ دقیقه زیر آب بدون هوا دوام آورند. در حالی که دلفین ها معمولاً حداکثر تنها ۱۵ دقیقه می توانند دوام آورند.

۱۳- انجام بازی تتریس می تواند مانع از اختلال اضطراب پس از سانحه شود

تحقیقات نشان داده بازی تتریس می تواند به کاهش خاطرات منفی کمک کند. کسانی که پس از سوانح رانندگی این بازی را انجام می دانند یادآوری های تروماتیک کمتری را تجربه می کردند. علاوه بر این، انجام روزانه ی این بازی به مدت یک ساعت، به رشد توانایی های شناختی کمک می کند.

۱۴- نبود پشم، گوسفندان را به جنگ و دعوا با یکدیگر وا می دارد

وقتی پشم گوسفندها را می زنند، آن ها دیگر یکدیگر را نمی شناسند چون ظاهر و بوی متفاوتی پیدا می کنند. به همین دلیل برای مسلط شدن بر یکدیگر شروع به جنگ و دعوا می کنند. البته این حیوانات حافظه ی خوبی دارند و می توانند چهره ها را سال ها به خاطر بسپارند.

۱۵- دستگیره های فلزی می توانند خود به خود ضدعفونی شوند

دستگیره های در برنجی و مسی به دلیل وجود یون های فلزی مانع از رشد باکتری ها می شوند. تنها تفاوت شان این است که برنج ظرف ۸ ساعت ضدعفونی می شود اما مس در عرض ۴ ساعت. علتش آن است که برنج یک فلز ترکیبی و حاوی مس است و به زمان بیشتری برای اثر گذاری روی باکتری ها نیاز دارد.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو