خواص سنبل هندی گیاه درمانگر مناطق گرم و استوایی

خواص سنبل هندی گیاه درمانگر مناطق گرم و استوایی


منبع: آرگا

113

1400/4/3

20:13


سنبل هندی گیاهی بومی کشورهای هند و سریلانکا که دارای فواید مفیدی برای سلامت بدن می باشد. از جمله خواص سنبل هندی می توان به بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا، کنترل کننده سطح کلسترول، از بین بردن سلولیت و لاغر کننده، مبارزه کننده با سرطان، بهبود درد آرتروز، مفید و برای مادران و … اشاره کرد.

سنبل هندی گیاهی است که در مناطق گرم استوایی رشد می کند و عطر و بویی شبیه به لیمو ترش دارد. درمان بیمارهای مختلف از خواص سنبل هندی می باشد که در این مطلب با فواید درمانی این گیاه آشنا خواهیم شد.

معرفی خواص سنبل هندی

سنبل هندی همانگونه که از نامش مشخص می شود، گیاهی است بومی هند و سریلانکا. این گیاه اغلب در مناطق مختلف گرم و استوایی رشد می نماید. عطر و بویی که سنبل کوهی دارد شبیه به بوی لیمو ترش می باشد، ارتفاع این گیاه تا ۱/۵۰ متری نیز می رسد. از گیاه سنبل هندی در طب سنتی به شکل دم کرده و جوشانده استفاده می شود, علاوه بر این از عصاره روغنی آن نیز استفاده می گردد. سنبل هندی دارای خواص ضد اسپاسم، ضد باکتری، ضد سلولیت، ضد استرس و ضد خستگی می باشد.

خاصیت های گیاه سنبل هندی

 گیاه سنبل هندی

سنبل هندی گیاهی است استوایی که با نام های نارد، ناردین و سنبل رومی نیز شناخته می شود. این گیاه از خانواده سنبل الطیب یان می باشد. گیاه سنبل هندی در هیمالیا نپال، چین و هند رشد می نماید و اغلب در ارتفاعات ۱۰ هزار پایی دیده می شود. گیاه سنبل هندی اغلب دارای سه فوت بوده و دارای گل هایی صورتی رنگ که شبیه به زنگوله هستند می باشد.

خواص مفید سنبل هندی


ساقه های گیاه سنبل هندی که ریزوم نام دارد، را خرد می کنند و به منظور تهیه عصاره آن را تقطیر می کنند. عصاره گیاه دارای عطری بسیار زیاد و رنگی کهربایی می باشد. مهمترین و اصلی ترین ترکیباتی که در عصاره سنبل هندی شامل آریستولن، کالارین، کلارارنول، کومارین، دی هیدروازولین ها، اسید جاتامانشینین، ناردول، ناردوستاکون، والرینانول، والرانال، والرانون می شود.

خاصیت های مهمی از سنبل هندی

طبق مطالعات انجام شده در مورد این گیاه مشخص شده است که اسانس به دست آمده از ریشه سنبل هندی، فعالیت های ضد قارچی، ضد فشار خونی، ضد آریتمی و ضد تشنج را دارا می باشد. ریزوم های استخراج شده با ۵۰ درصد اتانول فعالیت محافظت کننده از کبد، ضد چربی و ضد آریتمی را دارا هستند.

همچنین از ساقه پودر شده سنبل هندی به منظور تمیز نمودن رحم، کمک به درمان ناباروری و درمان اختلالات قاعدگی استفاده می گردد.

خاصیت هایی برای سنبل هندی

خاصیت هضم کنندگی غذا

سنبل هندی دارای ترکیبات ضد عفونی می باشد که این خاصیت گیاه باعث می شود تا در دستگاه گوارش باکتری های بد و انگل ها از بین بروند و باکتری های خوب در روده بزرگ زیادتر شوند. از این رو می تواند برای درمان مشکلات دستگاه گوارشی مثل سوء هاضمه، یبوست، سوزش سر دل، اسهال، نفخ، اسپاسم معده، استفراغ و گرفتگی های عضلانی کمک کننده باشد. علاوه بر این گیاه سنبل هندی دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و باعث تسکین ورم معده و روده خواهد شد.

خواص سنبل هندی برای سلامت

کنترل کننده سطح کلسترول

سنبل هندی دارای خواص ضد کلسترول و ضد تصلب شریان ها می باشد و در کاهش جذب کلسترول از روده موثر می باشد، همچنین این گیاه باعث ممانعت از تجمع پلاک های آترواسکلروتیک می گردد.

در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه ویسکانسین که در سال ۱۹۸۹ انجام شد، مشخص شد که اشخاص مبتلا به کلسترول بالا در صورتی که هر روز از کپسول های ۱۴۰ میلی گرمی روغن سنبل هندی مصرف کنند، شاهد کاهش سطح کلسترول خواهند شد.

انواع خواص سنبل هندی

بودن پتاسیم بالا در گیاه سنبل هندی به تنظیم فشار خود در افراد کمک می نماید. با مصرف یک فنجان چای سنبل هندی در طول روز به پایین آوردن سطح کلسترول خون و کاهش فشار خون کمک می کنید. علاوه بر این می توان از مکمل های گیاه سنبل هندی با مشورت متخصص استفاده کرد. برای داشتن سلامت گوارش می توانید در طول روز یک فنجان چای سنبل هندی بنوشید. فراموش نکنید که این چای برای کودکان مناسب نیست.

خاصیت های مختلف سنبل هندی

پاک کننده و سم زدایی کننده

نوشیدن یک فنجان چای سنبل هندی در طول روز باعث سم زدایی بدن می شود، این گیاه دارای طبیعت مدر می باشد که باعث از بین رفتن سموم، اسید اوریک و کلسترول بد در بدن خواهد شد و باعث می شود تا دفعات دفع ادرار بیشتر شود، از این روش باعث تمیز شدن کلیه ها خواهد شد.

مصرف چای سنبل هندی باعث تمیز شدن کبد، کلیه ها، مثانه و لوزالمعده خواهد شد. علاوه بر این نقش کلیدی در بیشتر شدن جریان گردن خود دارد. با نوشیدن چای سنبل هندی به شکل منظم عناصر مضر از بدن به مرور خارج می شوند.

خواص مهم سنبل هندی

قطع خونریزی

از دیگر خواص سنبل هندی کمک به قطع خونریزی می باشد. عصاره ی روغنی که از گیاه سنبل هندی به دست می آید به بند آمدن خون کمک می کند، از این رو می توان از آن برای بهبود بریدگی ها و خراش های ناشی از اصلاح و … استفاده نمود. گیاه سنبل هندی ضد عفونی کننده خوبی است از این رو با میکروارگانیسم های عفونت زا مبارزه می کند.

استفاده از یک قطره عصاره ی روغنی سنبل هندی به شکل مستقیم روی بریدگی نتیجه بخش خواهد بود. باید بدانیم که استفاده از این عصاره برای خانم های باردار، شیرده و کودکان نباید مصرف شود.

از خواص سنبل هندی

بهبود دهنده سرماخوردگی و آنفولانزا

گیاه سنبل هندی دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی می باشد که باعث می شود تا بدن در برابر سرفه، تب و نشانه های دیگر سرماخوردگی و آنفولانزا حفاظت شود. همچنین ویتامین C آن باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود و با عفونت ها مبارزه می نماید.

علاوه بر آن می توان از روغن این گیاه برای بهبود دادن درد در عضلات و مفاصل و سردردهای ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده نمود. علاوه بر این مصرف این گیاه باعث کاهش مشکلات تنفسی خواهد شد و برای افراد مبتلا به برونشیت و آسم بسیار مفید می باشد.

انواع خاصیت سنبل هندی

می توان با سنبل هندی یک نوشیدنی تهیه کرد و در مواقع سرماخوردگی آن را نوش جان نمود، برای این کار چند رشته تازه سنبل هندی، دو یا سه عدد میخک، یک تکه چوب دارچین و یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر ریخته و بجوشانید، بعد از خنک شدن روزی چند مرتبه از این معجون میل کنید.

بررسی خاصیت های گیاه سنبل هندی

لاغر کننده

همانطور که قبلا اشاره شد گیاه سنبل هندی برای هضم راحت غذا و کاهش نفخ و گاز معده مفید می باشد. در زمان هایی که حس نفخ دارید و فکر می کنید شکمتان بزرگ شده می توانید با خیال راحت از خواص سنبل هندی بهره ببرید. مقدار دیورتیک موجود در سنبل هندی می تواند بسیار مفید در سم زدایی در دوره کوتاه مدت باشد.

شما می توانید برای سم زدایی بدن در طول سال یک یا دو بار، دوره کوتاه مدت سم زدایی با سنبل هندی و آبمیوه ها و سبزیجات داشته باشید، با این روش بدن از مواد زائد و سموم پاک می شود و شما می توانید به کاهش وزن نزدیک تر شوید. در این مورد با توجه به مقدار وزنی که می خواهید کم کنید با یک متخصص طب سنتی یا داروساز مشورت نمایید. اما در حالت کلی می توانید در طول روز یک مرتبه از چای گیاه بنوشید.

برخی خاصیت های سنبل هندی

کاهش دهنده سلولیت

همانطور که می دانید سلولیت به تجمع بد شکل چربی در نواحی مختلفی از بدن مانند ران ها، شکم، پهلو ها، پشت ساق پا، پشت بازوها، داخل ران ها و حتی روی زانو ها گفته می شود. در حالت کلی ۹۰ درصد از بانوان این مشکل را دارند. زمانی که بدن درگیر سلولیت ها می شود به راحتی نمی توان از آنها رها شد. با کاهش وزن، ورزش کردن، ماساژ و کاهش مصرف چربی ها و نمک و … می توان تا حدی از حجم سلولیت ها کم کرد.

ماساژ سلولیت ها با عصاره ی روغنی سنبل هندی یک روش مناسب برای کاهش دادن حجم سلولیت می باشد. در این مورد می توانید ۲ قطره از عصاره ی روغنی سنبل هندی را در یک ظرف بریزید و بعد حدود یک قاشق غذاخوری روغن پایه مثل روغن زیتون، روغن بادام با روغن گریپ فروت به آن اضافه کرده و شب ها بعد از حمام کردن آن را به قسمت های سلولیت دار زده و ماساژ دهید.

برخی خاصیت های گیاه سنبل هندی

مبارزه کننده با سرطان

پژوهش های انجام شده در این مورد نشان داده اند که چای سنبل هندی در درمان و مبارزه با سرطان می تواند مفید واقع شود. در این چای عنصری به اسم سیترال وجود دارد که سبب آپوپتوز در سلول های سرطانی بدون صدمه دیدن سلول های سالم می شود. به بیان ساده سنبل هندی سبب می شود که سلول های سرطانی نابود شود.

در حال حاضر در کشور اسرائیل برای درمان بیماران سرطانی در کنار سایر درمان ها چای سنبل هندی تجویز می شود. در یک مطالعه انجام شده مشخص شد که این گیاه باعث کاهش رشد سلول های سرطانی پستان خواهد شد.

خاصیت های مهمی از گیاه سنبل هندی

بهبود درد آرتروز و درد های عضلانی

از آن جا که گیاه سنبل هندی دارای خواص ضد التهابی و ضد درد می باشد، برای درمان آرتریت، روماتیسم، نقرس و دردهای دیگر مفاصل کمک کننده است. خواص ضد التهابی این گیاه فعالیت سیکلواکسیژناز-۲، آنزیم های درگیر در التهاب که سبب درد به ویژه در مفاصل می شوند را نابود می نماید. همچنین این گیاه اسپاسم عضلانی یا رگ به رگ شدن را با شل شدن عضلات، بهبود می دهد.

برخی از خاصیت های سنبل هندی

برای درمان می توانید کمی روغن سنبل هندی را با دو برابر آن روغن نارگیل مخلوط کرده و روی نقاط آسیب دیده بمالید. بعد از چند ساعت می توانید آن را بشویید. چند هفته هر روز این عمل را انجام دهید تا بهبود یابید. در کنار این می توانید هر روز از چای سنبل هندی بنوشید تا نتیجه بهتری داشته باشید.

خواص گیاه سنبل هندی

مفید برای تازه مادران

گیاه سنبل هندی برای مادرانی که تازه وضع حمل کرده اند و به نوزاد خود شیر می دهند مفید می باشد. این گیاه با داشتن خواص ضد میکروبی و ضد باکتری باعث از بین رفتن عفونت در نوزادان خواهد شد. نوشیدن یک فنجان از چای این گیاه در طول روز برای مادران مفید است. اما فراموش نکنید که نباید این گیاه در دوره بارداری مصرف شود. و در دوره شیردهی نباید در مصرف آن زیاده روی گردد.

خواص مختلف سنبل هندی

بهبود دهنده افسردگی و اضطراب

گیاه سنبل هندی با دارا بودن مواد مغذی و مهم دارای خواص ضد افسردگی می باشد و افسردگی را درمان می کند. شاخ و برگ این گیاه دارای سروتونین است، سروتونین ماده ای شیمیایی در مغز می باشد که با افسردگی مبارزه می نماید.

این گیاه باعث تسکین اضطراب می شود و اعتماد به نفس را بیشتر می کند، این گیاه همچنین باعث افزایش قدرت ذهنی می گردد. سنبل هندی دارای آرام بخش برای ذهن و بدن می باشد و باعث می شود تا خواب راحتی داشته باشید. نوشیدن یک فنجان چای گیاه سنبل هندی در هر وقتی افسردگی و عصبانیت را بهبود می دهد، زیرا یک کمک آرامش دهنده مناسب است.

سنبل هندی و خواص آن

کاهش دهنده بوی بدن

از دیگر خواص سنبل هندی رفع بوی بد بدن می باشد. روغن هندی زمانی که رقیق شود با عنوان یک دئودورانت قابل استفاده است. در حال حاضر کارشناسان زیبایی روغن گیاه سنبل هندی را خیلی موثرتر از مواد ضد عرق و ضد بوی مصنوعی در بازار می دانند. عنصر شیمیایی اصلی که در این گیاه وجود دارد، سیترال می باشد که بسیار معطر است.

همچنین خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی که در این گیاه وجود دارد باعث کنترل عرق می شود و با مهار میکروارگانیسم ها که بوی بد بدن را به دنبال دارند، باعث بهبود بوی بدن خواهد شد. سنبل هندی سبب سوزش پوست نخواهد شد و آلرژی ایجاد نمی کند.

انواع خاصیت های سنبل هندی

حفظ سلامت پوست

سنبل هندی گیاهی است مفید برای پوست، این گیاه می تواند باعث کاهش مشکلات پوستی مختلف شود و منافذ بزرگ و عفونت های قارچی پوست را بهبود می دهد. این گیاه با توجه به خاصیت های ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی و ضد قارچی که دارد از رشد باکتری ها و یا میکروب ها، بیش از اندازه روی پوست پیشگیری می کند. سنبل هندی کمک می کند تا پوست رها از عفونت و مشکلات مربوط به عفونت باکتریایی یا قارچی گردد. ترشحات چربی در پوست با این گیاه محدود می شود.

معرفی خاصیت های مهم سنبل هندی

برای استفاده از خاصیت های سنبل هندی بر روی پوست، یک فنجان روغن زیتون را با نصف فنجان سنبل هندی تازه خرد شده مخلوط کرده و به مدت ۵ دقیقه آن را حرارت دهید. سپس اجازه دهید تا روغن سرد شود، بعد از سرد شدن آن را به پوست خود بمالید.

در نهایت در صورت باردار یا شیرده بودن بدون مشورت با پزشک این گیاه را مصرف نکنید و از دادن آن به کودکان اجتناب نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو