۱۰ فیلم اکشن برتر تاریخ سینما که زنان نقش قهرمانان داستان هایشان را بازی می کنند

منبع: روزیاتو

74

1400/4/3

22:01


جادو و انرژی که در فیلم های وجود دارد را نمی توان هیچ جای دیگری یافت و بسیار جذاب است که شاهد تداوم کنار رفتن موانع و محدوده ها توسط این رسانه و کنار زدن انتظارات کلیشه ای و قدیمی هستیم. ژانرهای سینمایی متعددی وجود دارند که بسیار قوی بوده و در باکس آفیس نیز موفقیتی تضمین شده دارند اما هیجانی که حول فیلم های اکشن وجود دارد در سال های گذشته به حد بی سابقه ای رسیده است. فیلم های اکشن می توانند در فضاهایی بی سابقه و در سطحی رخ دهند که قبلاً هرگز قابل تصور نبوده است اما چیزی که بسیار دلگرم کننده و هیجان انگیز به نظر می رسد این است که رفتن به سراغ ستاره های زن برای فیلم های اکشن بیش از هر زمان دیگری رخ داده و به یک امر عادی تبدیل شده است. بدین بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما آشنا کنیم که شخصیت اصلی یا قهرمان آن ها یک زن است.

 

۱۰- Aliens

فیلم Aliens ساخته جیمز کامرون بدون شک پر از لحظات ترسناک است اما این دنباله در فرانچایز بیگانه را از ریشه های وحشتش به سمت قلمرو پرتنش و پویای اکشن می برد. شخصیت الن ریپلی با بازی سیگورنی ویور یک شخصیت اصلی حیرت انگیز و قوی در فیلم Alien به کارگردانی ریدلی اسکات است و به همان اندازه که برای نجات جان خود و دیگران تلاش می کند، در طول داستان در حال فرار است که مولفه اصلی اکشن فیلم به شمار می آید.لحظات ماندگار زیادی در فیلم Aliens وجود دارند که ارزش صحبت کردن را داشته باشند اما ریپلی نشان می دهد که ایستادن در برابر او به هیچ وجه ایده خوبی نیست.

 

۹- Kill Bill

فیملسازان بسیار اندکی وجود دارند که مانند کوئنتین تارانتینو با ژانر اکشن بازی می کنند و با این رویکرد، تارانتینو توانسته خود را به عنوان کارگردانی ثابت کند که همواره دوست دارد با چالش های بزرگ تری از قبل روبرو شود. فیلم های Kill Bill را می توان نقطه عطف بزرگی برای تارانتینو دانست و اگر چه این دو فیلم اولین فیلم های او با شخصیت زن در نقش اول داستان نیستند اما بدون شک می توان آن ها را جاه طلبانه ترین فیلم هایش با یک شخصیت زن در نقش اول دانست. اما تورمن در این فیلم ها به یک نابغه هنرهای رزمی تبدیل می شود که در جریان پیاده سازی برنامه انتقام سنتی خود، همواره بر تعداد قربانیانش می افزاید.

 

۸- Underworld

برای برخی ساده است که فیلم های Underworld را بدون دادن ذره ای شانس، رد کنند و سخت است باور کرد که در این ترکیب اکشن- ترسناک که خون آشام ها را در برابر گرگینه ها قرار می دهد، تاکنون دستکم ۵ فیلم ساخته شده است. فیلم های Underworld علاقه ای به ادعای هنر باکیفیت داشتن ندارند و بسیار راضی اند که در یک فضای پر از خونریزی با تصاویر پویا داستان خود را روایت می کنند. هویت کشت و کشتار و خونریزی فیلم های Underworld ممکن است تکراری باشد اما نقطه قوت فیلم را باید کیت بکینسیل دانست که کاملاً به نقش خود متعهد مانده و خود را به عنوان یک شخصیت سرسخت واقعی که می تواند هر هیولایی را شکست دهد، ثابت می کند.

 

۷- Terminator 2: Judgment Day

مجموعه فیلم های Terminator با یک سری راه اندازی های مجدد و دنباله ها نشان داده که در پیدا کردن جایگاه خود با مشکل مواجه شده است اما بازگشت این فرانچایز مرهون این واقعیت بوده که دو فیلم اول آن فیلم های اکشن کلاسیکی بوده اند. در این میان فیلم Terminator 2: Judgment Day یک روزآمدسازی مناسب نسبت به فیلم اورجینال در همه بخش ها بوده و ترفندها و بدلکاری هایی که کامرون در فیلم انجام داده حتی در مقیاس امروزی نیز خارق العاده به نظر می رسند. بیشترین بار در فضای اکشن فیلم را اما لیندا همیلتون در نقش سارا کانر بر عهده دارد که هم نقش قدرت فیزیکی و هم قدرت عاطفی و احساسی داستان را بازی می کند.

 

۶- V For Vendetta

اقتباس سینمایی رمان V For Vendetta نوشته آلن مور توسط واچوفسکی ها کارگردانی نشده اما فیلم جیمز مک تیگی بخش زیادی از هویت خود را از فیلم های این کارگردانان نامی گرفته است. فیلم V For Vendetta یک اثر اکشن است که چیزهای زیادی برای گفتن دارد هر چند ممکن است این دارایی ها در جلوه های بصری باشکوه فیلم گم شوند. فیلم پیامی مبهم دارد اما فیلمبرداری و بدلکاری سکانس های اکشن آن خارق العاده هستند و بازی ناتالی پورتمن نیز نقطه قوت دیگر فیلم است. پورتمن به شکلی ترسناک به نقش متعهد بوده و چنان قوی ظاهرمی شود که بر نقش های بعدی او نیز تاثیرگذار بوده است.

 

۵- Hanna

در طول سال های اخیر تجدید حیاتی در زمینه داستان های غیرمرسوم مربوط به آدمکش ها صورت گرفته است، به ویژه وقتی پای کودکانی به میان می آید که تحت تاثیر تربیت و رفتارهای نامناسب قرار گرفته و زندگی شان را صرف تبدیل شدن به ماشین های قتل بی نقص کرده اند. فیلم Hanna ساخته جو رایت یک فیلم اکشن بیرحمانه است که بعدها یک سریال بسیار قوی و راضی کننده در سرویس آمازون را نیز در پی داشت. سیرشا رونان در این فیلم نقش شخصیت اصلی داستان، هانا، را بازی می کند و بازی او بسیار متفاوت از دیگر نقش هایی است که وی بعدها به خاطرشان شناخته شده و به شهرت رسید. رونان به تمامی در نقش هانان گم می شود و شخصیتی وحشی را خلق می کند که تنها و تنها برای رسیدن به هدف متهورانه اش زنده است.

 

۴- Atomic Blonde

فیلم  John Wick و سکانس های اکشن موسوم به «گان-فو» آن به تغییر در ژانر اکشن مدرن کمک بسیاری کرده و بسیار حیرت انگیز است که سازندگان این فیلم حسن نیت خود را به دیگر فیلم های اکشن شجاعانه توسعه داده اند. دیوید لیچ که کارگردانی John Wick را بر عهده داشته، فیلم Atomic Blonde را نیز کارگردانی کرده است، فیلمی اکشن که شارلیز ثرون را در خطرناک ترین موقعیت های ممکن قرار می دهد. ثرون در این فیلم نقش یک مامور خطرناک MI6 را بازی می کند که در شرایطی بسیار دشوار می خواهد زنده بماند. اعتماد به نفس ثرون در فیلم Atomic Blonde بسیار بی بدیل است هر چند نباید غافل شد که سوفیا بوتلا نیز فرصتی برای نشان دادن مهارت هایش پیدا می کند.

 

۳- Alita: Battle Angel

جیمز کامرون ده ها سعی کرده تا داستان کمیک Battle Angel Alita را بسازد و اقتباس اخیر رابرت رودریگز با نام Alita: Battle Angel یک کلاسیک مدرن است که به شکل باورنکردنی عمدتاً نادیده گرفته شده است. Alita: Battle Angel بی نقص نیست اما جلوه های بصری خود را به خوبی اجرا کرده و رزا سالازار را به یک قهرمان سایبرنتیک مصمم و ستیزه جو به نام آلیتا تبدیل می کند. چه صحنه های شلوغ مبارزه باشد و چه سکانس پرآشوب موتوربال، Alita اطمینان حاصل می کند که شخصیت مونث اصلی داستان به خوبی بدرخشد.

 

۲- Mad Max: Fury Road

یکی از رضایت بخش ترین داستان های بازگشت نسل حاضر دنباله تقریباً بی نقص جرج میلر بر فرانچایز اکشن Mad Max بوده است. فیلم Mad Max: Fury Road مخاطبش را لوس می کند و سکانس های اکشن و تصاویر باورنکردنی ارائه می دهد که فیلم های اکشن بعد از آن در تکرارش موفق نبوده اند. دیدگاه خاص میلر برای سکانس های اکشن بی مثال است اما سلاح مخفی واقعی در Fury Road این است که چطور شخصیت مکس با بازی تام هاردی به سراغ شخصیت امپراطور فیوریوسا به عنوان یک شخصیت مکمل می رود، تصمیم فوق العاده ای که به شکلی بی سابقه چهره این فرانچایز را تغییر داد.

 

۱- Resident Evil

مسیر فیلم هایی که از بازی های ویدیویی اقتباس شده اند، همواره مسیری پرفراز و نشیب و چالش برانگیز بوده است اما سری فیلم های Resident Evil به کارگردانی پل دبلیو اس اندرسون تاکنون شامل ۶ فیلم بوده و نشان داده اند که چنین تلاش هایی همواره به شکست منجر نمی شوند. فیلم های Resident Evil  به شکلی آزادانه برخی از عناصر بازی های ویدیویی همنام را قرض می گیرند اما چیزی که باعث جدا شدن فیلم ها از بازی های شده، حضور شخصیت آلیس با بازی میلا جوووویچ است. شخصیت آلیس به بهترین بخش از این فیلم ها تبدیل شده و هر فیلم جدید به او اجازه می دهد با خطرهای بزرگ تری روبرو شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم برتر ژانر اکشن تاریخ سینما؛ از «ایندیانا جونز» تا «مزد ترس» [قسمت دوم]

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو