عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا درباره دلایل دوم شدن آرای باطله در جریان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و  بی سابقه بودن چنین موضوعی در تاریخ جمهوری اسلامی به خبرآنلاین گفت: جمع خیلی از مسائل چنین موضوعی را پدید آورد؛ در واقع این قضیه تک عاملی نیست؛ بعضی ها به گونه ای بودند که شرعا خودشان را موظف به رای دادن می دانستند، آنها مشارکت را واجب عینی اعلام کردند، امام هم مشارکت در انتخابات را واجب عینی می دانند بنابراین مشارکت کردند اما به کسی رای ندادند.

عده‌ای فقط جلیلی را اصلح می‌دانستند

وی افزود: یک عده طرفداران آقای جلیلی بودند و فقط آقای جلیلی را اصلح می دانستند و زمانی که آقای جلیلی کنار رفت به نفع آقای رئیسی نیامدند و در گفت و گوها و بحث های خودشان آقای رئیسی را اصلح نمی دانستند، اینها عده ای بودند که رای دادند اما رای سفید دادند، یعنی معتقد بودند باید مشارکت کنند اما فرد اصلح خودش را کنار کشیده بود و قبول نداشتند که این اصلح بودن قابل انتقال به شخص دیگری است.

برخی به خاطر مُهر در شناسنامه موقع استخدام رای می‌دهند

این فعال سیاسی همچنین تصریح کرد:عده ای هم طبق روال گذشته احتیاط می کنند و تظاهر می کنند که ممکن است شناسنامه شان در موقع استخدام یا در موقع ترفیع و ... کنترل شود که تفکر غلطی هم هست ولی اینها می آیند و تعرفه می گیرند که شناسنامه شان مهر بخورد و رای سفید می دهند. عده دیگری با انگیزه های مشابه رای سفید دادند؛ مثلا ممکن است طرفداران برخی کاندیداها بعضا رای سفید داده باشند یا برخی از اصلاح طلبان با دعوت آقای خاتمی رای دادند اما آقای همتی را قبول نداشتند و آنها هم رای سفید دادند. بنابراین گروه های مختلف با انگیزه های متفاوت اینگونه شرکت کردند و رای سفید دادند و نمی شود همه آنها را رای اعتراضی دانست یا همه را از روی ترس دانست یا همه شان را برای این دانست که کاندیدای مورد نظرشان حضور نداشت.

این انتخابات پدیده احمدی‌نژاد و اصلاح‌طلبان تندرو را داشت

سلیمی نمین ادامه داد: بنابراین این قضیه دلایل مختلفی دارد و به همین دلیل هم یک پدیده جدید ظهور کرد چون قبلا آرای باطله زیر یک میلیون بود البته این دوره به دلایلی هم پدیده های مختلفی داشت، شما پدیده احمدی نژاد را داشتید، پدیده نیروهای تندرو اصلاح طلب را داشتید که بیایند و با انگیزه مقابله با ساختار انتخاباتی و تضعیف آن ثبت نام کنند، این پدیده های جدید بود که در این دوره رخ داد.

طرفداران جلیلی رأی سفید دادند /برنامه‌ریزی رئیسی برای آراء خاموش

یک پیشگو در مشهد به قاضی‌زاده گفته بود تو قطعا رئیس‌جمهور می‌شوی

وی خاطرنشان کرد: برخلاف تبلیغاتی که دشمنان و بدخواهان کشور مطرح می کردند که انتخابات از پیش مهندسی شده بود، هرکدام از این افرادی که به عنوان کاندیدا مطرح بودند ساز خودشان را می زدند، آقای جلیلی بحث خودش را داشت، آقای رضایی بحث خودش را داشت، آقای قاضی زاده هاشمی بحث خودش را داشت؛ به آقای قاضی زاده هاشمی انقدر این مطلب را القا کرده بودند که قطعا ایشان رئیس جمهور خواهد شد! مثل آقای احمدی نژاد که برخی از پیشگوها به سراغش می رفتند و چنین حرفهایی می زدند، یک پیشگو هم در مشهد به آقای قاضی زاده هاشمی این مطلب را گفته بود که تو قطعا رئیس جمهور می شوی و به همین دلیل به درخواست برخی از نمایندگان که از او خواسته بودند کنار رود، برخورد بسیار تند و غیر مؤدبانه داشت چرا که تصور کرده بود که او قطعا رئیس جمهور می شود.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در این انتخابات هیچ طراحی پشت صحنه ای نبود، افزود: از سوی دیگر بعضی ها هم تعرفه گرفته بوند و به صندوق نیانداختند، یعنی نه از جهت تحریم و نه رای اعتراضی بلکه مثلا قوم و خویششان در شوراها نامزد شده بود و فقط آمده بودند که به او رای دهند و نه می خواستند به خبرگان رای دهند، نه می خواستند به میان دوره ای مجلس رای دهند و نه می خواستند به ریاست جمهوری رای دهند اما آنجا تعرفه ها را به آنها می دادند و این تعرفه ها را پیش خودشان نگه داشتند و با خودشان بردند و فقط به شورای شهر رای دادند و این هم جزء آرای باطله محسوب می شود.

بعضی تعرفه‌ها را با خود بردند

سلیمی نمین گفت: برای اولین بار بود که ما در تهران برای ۴ انتخابات ۴ صندوق داشتیم، اگر شما آدم عادی در جامعه باشید شاید بخواهید در انتخابات میان دوره ای شرکت کنید ولی نمی خواهید در انتخابات دیگر مشارکت داشته باشید. اینها وقتی تعرفه ها را با خود می برند آرای باطله محسوب می شود. افراد قابل توجهی بودند که فقط آمده بودند به شورای شهر رای دهد، تعرفه های دیگر را می گرفت یا سفید می داد و یا با خودش می برد و این مساله هم باعث افزایش آرای باطله شد.

در میزان آرای باطله بزرگنمایی می‌شود!

به گفته وی، در دوره های قبل ۴ صندوق همزمان وجود نداشت و فقط انتخابات های شورای شهر و ریاست جمهوری با هم بوداما اینبار هم انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان در تهران و بعضی از شهرستانهای دیگر بود لذا آرای باطله بیشتر شد بنابراین به نظر من این میزان آرای باطله معقول و در آن بزرگ نمایی می کنند چون کاملا قابل تجزیه و تحقیق است و اگر محققین در آینده بنشینند و روی این قضیه کار کنند مطالب قابل استفاده ای از آن استخراج می شود که خوب است در این زمینه تحقیق شود اما الان برای اینکه این مشارکت قابل تامل و به نظر من مثبت است.

انتخابات ارزشمندی برگزار شد

این فعال سیاسی تصریح کرد: شاید بگویید که چرا می گویم مثبت؟ در این شرایطی که دولت آقای روحانی یک لَختی سیاسی ایجاد کرد، در شرایطی که تحریمها پدر جامعه را در آورد و فشار جدی به مردم وارد کرد، در این شرایطی که کرونا رکود جدی ایجاد کرد، در این شرایط، این انتخابات انتخاباتی قابل ارزش است که بعضی ها می خواهند این ارزش را با بحث هایی راجب به آرای باطله مخدوش کنند البته خیلی ره به جایی نمی برند اما در عین حال دارند مسئله سازی می کنند. موضوعی که فقط می تواند برای تحقیق خیلی خوب باشد و همین دسته بندی هایی که من کردم را استخراج کنند و ببینند چه تعدادی رای اعتراضی داشتند، رای چه تعدادی مربوط به دسته بندی های دیگری است که من خدمتتان عرضه کردم.

سلیمی نمین در پاسخ به این پرسش که این میزان رای باطله هشدار و پیامی برای حاکمیت یا دولت بعدی ندارد، گفت: قطعا دارد. برای چه می گویند که صندوق رای بسیار بسیار روش متمدنانه ای است؟ چرا که پیامهای آن می تواند قابل دریافت باشد. صندوق رای تغییر را عاقلانه و هوشیاری ایجاد و پیامهای صریحی را منتقل می کند. به همین دلیل گفتم موضوع خوبی برای تحقیق است.

اصلاح‌طلبان نتوانستند پایگاه رای‌شان را فعال کنند

وی تاکید کرد: ما در پرشورترین انتخابات ۸۵ درصد مشارکت داشتیم که جنگ و دعوا ایجاد شد و دو قطبی شد، در همان دو قطبی شدن و دعواهای بسیار حاد، ۱۵ درصد مشارکت نکردند که یا کسانی هستند که خیلی بیمار هستند یا اصلا هیچ سر آشتی با این نظام سیاسی ندارند بنابراین ۱۵ درصد اصلا شرکت نکردند. الان ۳۵ درصد در این انتخابات شرکت نکردند که این ۳۵ درصد هم برای اصلاح طلبان و هم برای اصولگرایان پیام دارند به ویژه برای اصلاح طلبان. نزدیک به ۲۰ درصد این ۳۵ درصد مربوط به پایگاه رای اصلاح طلبان هستند. اصلاح طلبان اصلا نتوانستند این پایگاه رای خودشان را فعال کنند.

جهانگیری ۲ میلیون رای هم نمی‌آورد

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا در واکنش به این پرسش که آیا این موقعیت اصلاح طلبان به دلیل ردصلاحیت کاندیداهایشان نبوده است، اظهار کرد: اصلاح طلبان اگر هر کاندیدایی دیگری هم می آوردند نمی توانستند پایگاه رایشان را فعال کنند. تازه کاندیدای اصلیشان به هیچ وجه به اندازه آقای همتی رای نمی آورد، کاندیدای اصلی آنها آقای جهانگیری بود به نظر شما به عنوان یک روزنامه نگار آیا آقای جهانگیری می توانست همان ۲ میلیون رای را بیاورد؟ اصلا نمی توانست بیاورد.

سلیمی نمین خاطر نشان کرد: بازبرخی آقای همتی مقداری مستقل از آقای روحانی ارزیابی می کنند ولی آقای جهانگیری را مستقل از آقای روحانی نمی دانند. اگر آقای جهانگیری بود اصلاح طلبان مجبور بودند او را به عنوان نماینده خودشان معرفی کنند و نمی توانستند این کار را نکنند چون در غیر این صورت اختلاف جدی در اصلاح طلبان ایجاد می شد و آقای جهانگیری اصلا شانس نداشت.

انتخابات ۱۴۰۰ برای همه درس‌آموز است

وی یادآور شد: در این دوره به دلیل بد عمل کردن آقای روحانی پایگاه رای اصلاح طلبان به شدت مأیوس شده بود؛ حتی دعوت آقای خاتمی هم این قضیه را تکان نداد. قبل از دعوت آقای خاتمی در نظرسنجی‌ها آقای همتی همین جایگاه را داشت و بعد از دعوت آقای خاتمی هم همین تعداد رای را آورد، یعنی نتوانست تاثیر بگذارد، نخبگان اصلاح طلب نمی‌توانستند پایگاه رای را تکان دهند، بنابراین این انتخابات خودش باید مورد تجزیه و تحلیل گسترده قرار گیرد‍‍، این انتخابات برای همه در‍س آموز است، هم برای اصولگرایان و هم برای اصلاح طلبان، البته اصولگرایان توانستند پایگاه رای خودشان را فعال کنند، بخشی از غیر سیاسیون هم توانستند فعال کنند، خیلی ها با آقای رئیسی هم فکری نداشتند، اما آقای رئیسی توانست برخی از نیروهای غیر سیاسی را انگیزه مند کند ولی اصلاح طلبان به هیچ وجه نتوانستند پایگاه رای خودشان را فعال کنند و دلایل آن هم عدیده است و اگر بررسی شود خیلی خوب است.

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا تاکید کرد: علت دعوت به صندوق‌های رای می شود این است که می شود از آن کسب تجربه کرد و پیام دریافت کرد و از این طریق رشدی در آن جامعه می شود و من فکر می کنم هم آرای سفید پیام دارد هم کسانی که به صنوق های رای مراجعه نکردند پیام دارند و همه این مسائل به عنوان یک موضوع تحقیقاتی نه یک ابزار سیاسی برای مخدوش کردن حاصل انتخابات قابل بررسی است.

رئیسی برای آرای باطله و آرای خاموش برنامه دارد

سلیمی نمین گفت: من فکر می کنم خیلی نفعی از این مسائل نمی برند اما باید اهل نظر بنشیند و تحلیل کند و بررسی کند و از حاصل بررسی بهره لازم گرفته شود و به پیامهای مختلفی که از جانب مردم به سیاستمداران ارسال شده توجه شود.

وی درباره وظیفه ابراهیم رئیسی و دولت سیزدهم در قبال این آرای باطله و آرای خاموش، گفت: به نظر من آقای رئیسی سیاست خوبی را اتخاذ کرد، یعنی تلاش خوبی را برای ارتباط با همه سلایق انجام داد. خود آقای رئیسی قبل از انتخابات از جمله کسانی بود که خودش پیگیری می کرد که آنهایی که صلاحیتشان احراز نشده بود، تایید شوند، شما چنین مساله ای را در گذشته کمتر شاهد بودید که کسی به دنبال این باشد که افراد برجسته ای که امکان رقابت پیدا نکردند دوباره به صحنه رقابت برگردند، آقای رئیسی خودشان در این قضیه تلاش چشمگیری کردند که اصلا در سیاستمداران این کار خیلی سابقه ندارد.

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: برخی از اظهارات آقای رئیسی هم این مساله را تایید می کند که ایشان برای کسانی که به او رای ندادند یک برنامه ای برای کسب اعتماد آنها دارد، ‌اظهاراتی که ایشان در کنفرانس مطبوعاتیشان داشتند به نظر من به این مطلب توجه ویژه ای داشتند، از جمله دفاعی که ایشان از مردم کردند، ایشان برجام را تایید کردند و گفتند اگر امریکایی ها به برجام برگردند ما هم برمی گردیم و به قطع نامه پایبند خواهیم بود.

سلیمی نمین افزود: اینها نکات بسیار مهمی است که سلایق سیاسی را به نوعی به ایشان نزدیک می کند، البته ایشان قبل از انتخابات هم همین نکته را در مورد برجام تاکید داشتند و شاید بعضی از اصولگرایان هم این بحث را نپسندند ولی ایشان اعتقادات خودشان را صریحا هم قبل از انتخابات و هم بعد از انتخابات اعلام کردند که اگر امریکایی ها به تعهداتشان برگردند ما برجام را محترم خواهیم دانست، یعنی این توافقی که امضا کردیم را قبول داریم که به آن احترام می گذاریم. بنابراین من فکر می کنم آقای رئیسی سلایق مختلف را لحاظ می کند و سیاست خودش را در کسب اعتماد همه سلایق دنبال می کند که این بسیار ارزنده است.

دیدار رئیسی با مسئولان رسانه‌های اصلاح‌طلب نمایش نبود

وی تاکید کرد: ایشان با همه رسانه های اصلاح طلب ملاقات کرد و بحث های آنها را گوش داد،‌ که البته این نمایش نبود، وقتی که آقای رئیسی پیشتاز می شود و دادگاه های سیاسی را راه اندازی می کند، چیزی که برای سالها متوقف شده بود،‌ این کمکی به مدیران مطبوعات، نویسندگان و .. بود تا از آنها حمایت و پشتیبانی شود و منتقدین با قوت بیشتری بتوانند به انتقاد بپردازند؛ از سویی من فکر می کنم در تبریکات می شود این مطلب را کاملا دید که رویه اخلاق محور آقای رئیسی یک امیدواری‌هایی در نیروهای اصلاح طلب هم ایجاد کرده است.