این گونه واریس را درمان کنید

110

1400/4/4

16:26


رگ های واریسی هنگام متورم و بزرگ شدن رگ ها رخ می دهد که در برخی افراد باعث درد و ناراحتی می شوند. طیف وسیعی از درمان های خانگی به کاهش ظاهر و درد ناشی از واریس کمک می کند. حدود 20 درصد بزرگسالان در برخی موارد رگ های واریسی را تجربه می کنند.

این گونه واریس را درمان کنید

به گزارش بهداشت نیوز، چندین روش درمانی پزشکی برای این بیماری وجود دارد هرچند ممکن است فردی بخواهد برای تسکین علائم خود از داروهای خانگی طبیعی نیز استفاده کند.

 

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله چند روش طبیعی برای درمان واریس در خانه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

واریس چیست؟

هنگام ضعیف شدن دریچه های کوچک وریدها رگ های واریسی می توانند ایجاد شوند. این دریچه ها به طور معمول جریان خون را به سمت عقب از طریق رگ ها متوقف می کنند و هنگام آسیب دیدگی خون در رگ ها جمع می شود که این امر باعث رگ های پیچ خورده و متورم می شود.

 

رگ های واریسی به دلیل ظاهر آبی تیره یا بنفش قابل روی پوست به وضوح قابل مشاهده هستند، همچنین اغلب از زیر پوست بیرون می آیند. علائم دیگر واریس عبارتند از:

احساس سوزش یا ضربان در پاها

ناراحتی در پاها که احساس سنگینی یا درد دارند

گرفتگی عضلانی که در شب بیشتر قابل توجه است

تورم پا و مچ پا

پوست خشک یا خارش دار که روی رگ واریس نازک تر به نظر می رسد

 

درمان های خانگی برای واریس

اگر فردی واریس داشته باشد می تواند درمان های خانگی زیر را برای کمک به مدیریت بیماری و بهبود علائم امتحان کند:

 

ورزش کنید

ورزش منظم ضمن بهبود گردش خون بهتر در پاها به فشار دادن خون جمع شده در رگ ها نیز کمک می کند، همچنین ورزش به کاهش فشار خون فرد کمک می کند که یکی دیگر از عوامل موثر در واریس است.

 

تمرینات کم فشار در به کار گرفتن عضلات ساق پا بدون فشار بیش از حد کمک می کند. تمرینات موثر و کم تاثیر عبارتند از:

شنا کردن

پیاده روی

دوچرخه سواری

یوگا

 

جوراب های فشاری

جوراب های فشاری در اکثر داروخانه ها موجود است و می تواند با فشار آوردن به پاها به عضلات و رگ ها کمک کند تا خون را به سمت قلب حرکت دهند.

 

نتایج مطالعه ای در سال 2018 نشان داد افرادی که از جوراب های فشاری بالای زانو با فشار 18 تا 21 میلی متر جیوه به مدت یک هفته استفاده کردند کاهش درد همراه با واریس را شاهد بودند.

 

عصاره های گیاهی

یک مطالعه مروری از سال 2006 نشان می دهد عصاره اسب شاه بلوط به کاهش درد پا، سنگینی و خارش در افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی کمک می کند که دلیل اصلی بروز واریس است.

 

یک مطالعه مروری از سال 2010 نیز گزارش می دهد عصاره کاج دریایی تورم یا ادم پا را که اغلب با رگ های واریسی همراه است کاهش می دهند.

 

عصاره های گیاهی و روغن های اساسی باید قبل از استفاده موضعی برای آروماتراپی در روغن های حامل رقیق شوند.

 

تغییرات رژیم غذایی

غذاهای نمکی یا سرشار از سدیم می تواند آب را در بدن نگه دارد، بنابراین کاهش مصرف مواد غذایی شور می تواند احتباس آب را به حداقل برساند. غذاهای سرشار از پتاسیم به کاهش احتباس آب کمک می کنند.

 

مواد غذایی سرشار از پتاسیم عبارتند از:

مغز بادام و پسته

عدس و لوبیای سفید

سیب زمینی ها

سبزیجات برگ دار

برخی از ماهی ها مانند آزاد و تن

مواد غذایی حاوی فیبر به حرکت روده ها کمک کرده و از بروز یبوست جلوگیری می کنند. این گزینه مهم است زیرا خستگی می تواند دریچه های آسیب دیده را تشدید کند. مواد غذاهایی سرشار از فیبر عبارتند از:

آجیل، دانه ها و حبوبات

جو دوسر، گندم و تخم کتان

غذاهای غلات سبوس دار

افراد دارای اضافه وزن بیشتر دچار رگ های واریسی می شوند، بنابراین از دست هر کیلوگرم از وزن فشار وارد شده به وریدها، تورم و ناراحتی را کاهش می دهد.

 

فلاونوئیدهای بیشتری بخورید

افزودن مواد غذایی حاوی فلاونوئید به فرد برای کوچک تر کردن رگ های واریسی کمک می کند. فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می بخشند که باعث جریان داشتن خون می شود و احتمال تجمع آن در رگ ها کمتر شود، همچنین این گروه از مواد غذایی ضمن کمک به کاهش فشار خون در عروق می توانند رگ های خونی را آرام کنند همه اینها می توانند رگ های واریسی را کاهش دهند.

 

مواد غذایی حاوی فلاونوئید عبارتند از:

سبزیجات از جمله پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج و کلم بروکلی

مرکبات، انگور، گیلاس، سیب و بلوبری

کاکائو

سیر

 

داروهای گیاهی

بر اساس اعلام موسسه ملی سلامت، مصرف عصاره هسته انگور به صورت خوراکی به کاهش تورم در قسمت تحتانی پاها و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی کمک می کند اگرچه در حال حاضر شواهد محدودی در مورد اثر آن وجود دارد.

 

فردی که برایش داروی رقیق کننده خون تجویز می شود باید از مصرف عصاره هسته انگور به عنوان مکمل غذایی خودداری کند زیرا تواند با دارو تداخل ایجاد کند و خطر خونریزی را افزایش دهد.

 

لباس های گشاد و آزاد را امتحان کنید

پوشیدن لباس های تنگ جریان خون را محدود می کند. فردی ممکن است با پوشیدن لباس هایی گشاد که جریان خون در قسمت پایین بدن را محدود نمی کند گردش خون بهتر را تجربه کند.

پوشیدن کفش های تخت به جای کفش های پاشنه بلند نیز به واریس پا منجر می شود.

 

پاها را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن پاها در حالت ایده آل در همان ارتفاع قلب یا بالاتر از آن به بهبود گردش خون کمک می کند. این تمرین فشار در رگ های پا را کاهش می دهد و نیروی جاذبه به جریان خون روان به سمت قلب کمک می کند.

 

اگر شخصی قرار است مدت زمان طولانی مانند زمان کار یا استراحت در حالت نشسته باشد باید این مورد را به دفعات انجام دهد.

 

ماساژ

ماساژ آرام نواحی آسیب دیده می تواند به حرکت خون از طریق رگ ها کمک کند.

 

یک فرد می تواند از ماساژ ملایم با روغن یا مرطوب کننده برای اثرات بهینه استفاده کند. اجتناب از فشار مستقیم به وریدها بسیار مهم است زیرا ممکن است به بافت های شکننده آسیب برساند.

 

فعال بمانید

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. اگر فردی مجبور باشد مدت زمان طولانی برای کار بنشیند باید هدفش بلند شدن، حرکت و تغییر مکان باشد تا به طور مستمر جریان خون را حفظ کند.

 

از نشستن با پاهای ضربدری خودداری کنید زیرا این امر می تواند جریان خون در پاها را محدود کند که به مشکلات گردش خون می افزاید.

 

درمان های پزشکی برای واریس

اگر درمان های خانگی واریس موثر واقع نشوند یا باعث تشدید ناراحتی فرد شوند درمان پزشکی نیز برای کمک به مقابله با رگ های واریسی در دسترس است. احتمال می رود پزشک موارد زیر را تجویز کند:

فرسایش درون گرمایی. این روشی است که در آن از گرما برای مهر و موم وریدهای آسیب دیده استفاده می شود.

جراحی فلبکتومی. در این روش پزشک پوست را سوراخ کرده و واریس را از طریق شکاف های کوچک برطرف می کند..

اسکلروتراپی. در این روش از کف مخصوصی برای بسته شدن رگ ها و کوچک شدن آنها استفاده می شود.

روش جراحی. در این روش واریس از طریق جراحی برداشته می شود.

جراحی با لیزر. در این روش با هدایت لیزر به داخل رگ باعث می شوند آن به تدریج محو و از بین برود.

جراحی آندوسکوپیک. طی این جراحی یک دوربین فیلمبرداری کوچک به پا وارد می شود تا به جراح کمک کند تا بهتر ببیند. برداشتن رگ ها از طریق یک سری برش کوچک انجام می شود.

 

چشم انداز

واریس باعث ناراحتی و احساس خودآگاهی در فرد می شود. درمان واریس در خانه امکان پذیر است و رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی ممکن است علائم را بهبود بخشد. افراد مبتلا به واریس شدید ممکن است بخواهند برای کمک به کاهش ظاهر واریس و بهبود علائم به دنبال درمان های پزشکی باشند.

 

گفتگو در مورد گزینه ها با پزشک به فرد کمک می کند تا بهترین و آگاهانه ترین تصمیم را در مورد روش درمانی مناسب خود بگیرد.

منبع: الو دکتر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو