بازی ماندگار: پیمان معادی در متری شیش و نیم

بازی ماندگار: پیمان معادی در متری شیش و نیم


159

1400/4/5

00:23


از مجموعه نظرسنجی های سلام سینما درباره بازی های ماندگار و به یادماندنی از بازیگران سینمای ایران و جهان این بار به سراغ پیمان معادی در فیلم متری شیش و نیم رفته ایم.

بازی ماندگار: پیمان معادی در متری شیش و نیم

یک ساعت پیش
از مجموعه نظرسنجی های سلام سینما درباره بازی های ماندگار و به یادماندنی از بازیگران سینمای ایران و جهان این بار به سراغ پیمان معادی در فیلم متری شیش و نیم رفته ایم.

بازی ماندگار: پیمان معادی در متری شیش و نیم

اختصاصی سلام سینما- پیمان معادی کارگردان، بازیگر و فیلمنامه نویس ایرانی آمریکایی متولد 9 تیرماه 1349 در نیویورک سیتی می باشد و 46 سال دارد. او فعالیت خود را در سینما به عنوان فیلمنامه‌نویس با نگارش فیلم‌نامه «آواز قو» در سال 1379 آغاز کرد و با نوشتن فیلم‌نامه‌هایی مانند «عطش»، «کافه ستاره»، «کما» و … به کار در این عرصه ادامه داد.

تا این که با اصغر فرهادی آشنا شد، این آشنایی که مسیر کاری او را تغییر داد، ابتدا برای نوشتن فیلمنامه بود با توصیه بازیگری از طرف اصغر فرهادی، پیمان را وارد گود بایگری کرد. معادی برای اولین بار در سال 1387 به عنوان بازیگر در فیلم «درباره الی» نقش آفرینی کرد و بازی چشمگیری از خود ارائه داد و نامش بر سر زبان‌ها افتاد و در سال 89با بازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» به اوج محبوبیت خود رسید. بازی وی در نقش نادر در فیلم «جدایی نادر از سیمین»، خرس نقره بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین المللی فیلم برلین را برایش به ارمغان آورد و او را وارد عرصه بین المللی کرد.

معادی یکی از مهم‌ترین بازیگران ایرانی است که در فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی از جمله «کمپ ایکس ری» و فصل سوم «وست ورد» نقش‌آفرینی کرد. جالب است بدانید کریستن استوارت به عنوان نقش مکمل وی در این فیلم در کنار معادی حضور یافت و انتشار تصاویری از پشت صحنه میهمانی بازیگران و عوامل فیلم اردوگاه اشعه ایکس با حضور پیمان معادی و تصاویرش در کنار کریستن استوارت بازیگر زن سینمای هالیوود بسیار حاشیه برانگیز شد.

کمپ ایکس ری در جشنواره فیلم ساندنس رونمایی شد و بازی معادی مورد توجه منتقدان و عموم قرار گرفت.

بازی ماندگار: پیمان معادی

پیمان معادی در سینمای ایران هم فیلم به فیلم بهتر شد و نامش بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد. او در سال 1395 در فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی حضور یافت و برای بازی در آن نقش نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن خانه سینما را به دست آورد. 

معادی بار دیگر در «متری شیش و نیم» با سعید روستایی همکاری کرد. همکاری که منجر به ثبت مهم‌ترین فیلم در کارنامه کاری معادی شد. او در این فیلم نقش یک پلیس جدی و بدعنق مبارزه با مواد مخدر را بازی می‌کند که به‌دنبال یکی از بزرگترین توزیع‌کنندگان ماده مخدر شیشه است.

نکته بازی پیمان معادی در این فیلم، که آن را از همه تجربیات پیشین‌اش جدا می‌کند و برتری می‌بخشد در تصویر واقع‌گرایانه‌تری است که از کاراکتر می‌سازد. یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که به بازی او خصوصا در فیلم‌های فرهادی وارد بود، درباره جنس بازی و نگاه از بالایش بود. بسیاری می‌گفتند او نمی‌تواند آن سویه «بچه بالاشهری» خود را حذف کند.

بازی ماندگار: متری شیش و نیم- پیمان معادی

اما این اتفاق بالاخره در «متری شیش و نیم» تغییر کرد و معادی توانست روی دیگری از بازی خود را به نمایش بگذارد. او بالاخره در اجرای نقش صمد توانست «بچه بالاشهر» درون خودش را که در هر اکت و نگاهی دیده می‌شد، محو کند. همین امر باعث می‌شود که بازی معادی در فیلم روستایی، ویژه و واقع‌گرایانه‌تر از باقی تجربیات او باشد.

صمد بسیار واقعی است، هم خشمش، هم آب زیرکاه بازی‌اش، هم بی‌رحمی‌هایش در اعتراف گرفتن و هم پشیمانی و سردرگمی نهایی‌اش. این نکته را هم باید درنظر داشت که انرژی نوید محمدزاده بازیگر مقابل او، کمک بسزایی به اجرای معادی می‌کند. آن‌ها زوج خوبی هستند و به عنوان پلیس/ خلافکار باهم چفت شده‌اند.

صحنه انتخابی و محبوب تماشاگران هم درست یکی از همین لحظات تلاقی پلیس و خلافکار است. جایی که صمد بعد از مدت‌ها به مجرم رسیده و می‌خواهد با هر کلام و حرکتی او را تحقیر کند تا انتقام همه روزهایی را که دنبالش بوده، بگیرد. این عقده‌گشایی در هر جز بازی او در این سکانس به چشم می‌آید و مورد تاکید قرار می‌گیرد.

بازی ماندگار پیمان معادی- نظرسنجی


اخبار مرتبط:

بازی ماندگار: عباس غزالی در وضعیت سفید

بازی ماندگار: شهاب حسینی در فروشنده


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو