طرز تهیه کلدوش

طرز تهیه کلدوش ترکی خوشمزه غذای ارومیه ای

با توجه به اقوام مختلفی که در ایران زندگی می کنند، این کشور، در غذا از فرهنگ و پیشینه‌ای قوی برخوردار است و در هر نقطه از ایران می توان غذاهای خوشمزه و خاص و فوق العاده پیدا کرد. یکی از غذا هایی که در ارومیه طبخ می شود و بسیار خوشمزه است، کلدوش‌ است. کلدوش یکی از غذاهای کردی ایلات هناره، واقع در شمال غربی شهر ارومیه و در مرز ترکیه است. این غذا فوق العاده پر انرژی و خوشمزه است که به امتحان کردنش و چشیدن طعم لذیذ ای که دارد می ارزد، اما کمی زمان پخت آن، طولانی است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کلدوش در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
ران مرغ۶ عدد
پیاز بزرگ۱ عدد
سیب زمینی۳ عدد
عدسنصف پیمانه
نخودنصف پیمانه
لوبیا قرمزنصف پیمانه
جونصف پیمانه
برنج دانه گردیک سوم پیمانه
کشمش۱ پیمانه
انجیر۱ پیمانه
گردو۱ پیمانه
کشک۱ پیمانه
ماست۱ پیمانه
سبزی خشک شده آشبه اندازه ۲ مشت
کاکوتی۲ قاشق غذا خوری
آرد۲ قاشق غذا خوری
سیر۳ حبه
نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار لازم

طرز تهیه کلدوش

مرحله اول

درابتدای کار، مرغ را با یک پیاز و ادویه و کمی آب می گذاریم تا بپزد. سپس آب آن را جدا می کنیم و کنار می گذاریم. پیاز ها را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت نگینی خرد می کنیم. یک قابلمه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله دوم

وقتی که روغن داغ شد، پیاز ها را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز ها سبک و طلایی شود. سپس به آن تمامی سبزی ها را اضافه می کنیم. اگر سبزی کوهی محلی، در دسترس نبود می توان آن را حذف کرد یا با سبزیجات معطر دیگر جایگزین کرد.

مرحله سوم

ولی بهتر است برای طعم خاص آن، از سبزی کوهی استفاده شود. کمی که سبزی ها تفت خورد و بوی آن خارج شد، نخود، لوبیا و جو را که از شب قبل خیس کرده ایم، به آن اضافه می کنیم و با مقداری آب و آب مرغ، می گذاریم تا بپزد.

مرحله چهارم

بعد از حدود یک ساعت، عدس خیس خورده را هم به آن اضافه می کنیم و به مدت ۳۰ دقیقه می گذاریم تا خوب بپزد. آبی که برای پخت استفاده می‌کنیم ترجیحاً آب مرغی باشد که آن را پخته ایم و برای روی کلدوش از آن استفاده می‌کنیم تا غذا را لذیذ تر کند.

مرحله پنجم

سپس ماست به همراه کشک، آرد و سیر رنده شده را درون یک کاسه می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم و به آرامی در داخل مواد اضافه می کنیم. مرتب هم می زنیم تا یکدست شود. سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم.

مرحله ششم

سپس به چهار قسمت تقسیم می کنیم و به آن اضافه می کنیم. مقداری که سیب زمینی ها پخت، برنج را به آن اضافه می کنیم و می گذاریم تا به مدت ۱۰ دقیقه بپزد. ولی دقت کنیم که این غذا نه آبکی باشد نه خشک.

مرحله هفتم

چون این خیلی مهم است.وقتی که شعله را خاموش می کنیم اصلا هم نمی زنیم تا غلظت پیدا کند. کشمش را با یک قاشق روغن درون یک تابه، تفت می دهیم و کنار می گذاریم. گردو ها را با کمی آب درون قابلمه می ریزیم.

مرحله هشتم

سپس روی حرارت متوسط قرار می دهیم و به مدت ۱۰ دقیقه می پزیم. بعد از پخت، آن را آبکش می کنیم. سپس نصف پیمانه انجیر خشک را به مدت ۵ دقیقه می جوشانیم و در مقداری روغن سرخ می کنیم و روی غذای تزیین می کنیم.

مرحله نهم

یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا داغ شود. سپس ران مرغ های پخته شده را که از آب جدا کرده ایم، در روغن سرخ می کنیم. خوراک را درون یک ظرف مناسب سرو کرده و ران های مرغ سرخ شده را روی آن قرار می دهیم.