بدن زنان در طول سال ها دستخوش تغییرات بی شماری می شود که برخی از آنها در خانه قابل درمان هستند در حالی که برخی دیگر به مراجعه به متخصص زنان، معاینه و تجویز دارو نیاز دارند.

به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا چند مسئله اساسی که زنان با آن روبرو هستند، علائم و روش درمان آنها توضیح داده شده است
لکه بینی در اواسط چرخه: این بیماری بسیار شایع نیست، اما برخی اوقات ممکن است بعضی از خانم ها لکه بینی یا خونریزی خفیفی را تجربه کنند که یک یا 2 روز طول بکشد. این اتفاق در زمان تخمک گذاری رخ می دهد. دفعه دیگر هنگام مراجعه به متخصص زنان می توانید این مسئله را با وی بررسی کنید.

وحشت نکنید اگر شخصی در هر دوره از قاعدگی دچار خونریزی شود مانند چند روز پس از اتمام دوره یا لکه بینی 5 تا 6 روز قبل از تاریخ قاعدگی مورد انتظار به طور مداوم لازم است برای معاینه با پزشک مشورت کند. از خونریزی بعد از رابطه جنسی نباید غافل شد و باید مورد بررسی قرار گیرد.
پریودهای از دست رفته: شایع ترین علت از دست رفتن پریود در زنی که از نظر جنسی فعال است بارداری محسوب می شود. لطفا با استفاده از کیت های بارداری ادرار آزمایش بارداری در خانه را با نخستین نمونه صبح انجام دهید. در صورت منفی بودن جواب آزمایش می توانید 10 تا 14 روز صبر کنید تا به طور طبیعی شروع شود.

اگر نخستین بار است که این اتفاق رخ می دهد تاریخ 3 دوره بعدی را ثبت کنید. اگر الگوی ثبت شده پرش مداوم را نشان می دهد برای بررسی عدم تعادل هورمونی با متخصص زنان مشورت کنید.
حساسیت پستان ها: حساسیت در پستان ها به دلیل ترس از سرطان بسیار آزار دهنده است و باعث اضطراب فرد می شود. حساسیت در پستان هابه طور معمول با مسائل هورمونی و بندرت با سرطان همراه است. معاینه ماهانه پستان ها باید توسط زنان انجام شود تا هرگونه توده یا برجستگی در پستان را رصد کنید.

سعی کنید دریابید آیا حساسیت یا درد پستان یک الگوی یا رابطه ای با پریود در یک یا دو چرخه بعدی دارد یا خیر. این موارد هورمونی یا مشکلات قبل از قاعدگی را تایید می کند.

در صورت تشدید درد می توان از پاراستامول استفاده کرد، اما در صورت مشاهده توده لازم است برای معاینات و آزمایش های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:استیویا چیست؟ / با فواید و عوارض مصرف آن آشنا شوید

حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری: این موارد شناخته شده معمول در بارداری نشانه های سالمی هستند که زندگی را برای مادر سخت می کند. یک یا 2 بار استفراغ به طور معمول قابل کنترل است، اما بیش از حد ممکن است آزار دهنده باشد. در این حالت بهتر است وعده های غذایی به صورت کوچک و مکرر مصرف شود.

مشغول کردن خود با کارهای روزمره با حواس پرتی به زنان باردار در منحرف کردن ذهن از علائم کمک می کند. مصرف آب نارگیل یا محلول پودر الکتریکال از دست دادن الکترولیت ها جلوگیری می کند که ممکن است بعد از استفراغ اتفاق بیفتد و به حفظ آب بد نیزن کمک می کند.اگر استفراغ بیش از 5 تا 6 در روز باشد مصرف قرص ضدتهوع پس از مشورت با متخصص زنان و زایمان انتخاب بهتری است.

احساس سوزش هنگام دفع ادرار: این عارضه به عنوان نشانه اولیه عفونت ادرار محسوب می شود. مصرف مایعات خوراکی را به حداقل 3 تا 3.5 لیتر در روز برسانید و ادرار را برای مدت طولانی نگه ندارید. آب نارگیل یا آب کرنبری را در رژیم غذایی خود بگنجانید و تا رفع مشکل از فعالیت جنسی خودداری کنید. در صورت عدم تسکین با انجام آزمایش ادرار با کمک پزشک روند درمانی مناسب را پیش بگیرید.
ناراحتی در شکم در دوران بارداری: به طور معمول درد و ناراحتی در دوران بارداری از 5 تا 6 ماهگی به بعد تا زمان زایمان شروع می شود.

ناراحتی در قسمت فوقانی مرکزی شکم بیشتر اوقات به دلیل ریفلاکس یا اسیدیته است. نوشیدن شیر سرد یا بستنی می تواند آن را تسکین دهد.

شربت خوراکی آنتی اسید نیز نتایج فوری خواهد داشت. یبوست یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری است و می تواند باعث ایجاد ناراحتی در قسمت تحتانی شکم بیشتر در سمت چپ شود، بنابراین یک رژیم غذایی سالم حاوی فیبر خوب به فرد کمک خواهد کرد.

خیساندن پوش ‌بَرگ با آب گرم یا شیر و نوشیدن آن قبل از خواب باعث تنظیم حرکات روده می شود. درد در ناحیه شکم در دوران بارداری اگر با این اقدامات معمول یا در اثر استراحت برطرف نشود لازم است با یک متخصص زنان و زایمان مشورت شود.

مترجم: الهه زارعی